(extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen (update)
(extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen (update)
Goedemorgen allen,
Een brandende vraag / hulp gezocht,
Een paar weken geleden heb ik eindelijk 17 inch velgen gekocht voor de GP.
Ik kwam van 175-65-15 en ben nu naar 205-45-17 gegaan.
Qua vermogen merk ik weinig verschil. Echter schrok ik me helemaal wezeloos van het vebruik en dan voornamelijk op de snelweg.
Vebruik bij mijn 15 inch in meest gunstige omstandigheden:
- Gemiddeld: 1:16
- Snelweg: 1:14 tot 1:17
- 80 in z'n 5e versnelling: 1:19
Verbruik bij 17:
- Gemiddeld: 1:13 (weinig snelweg)
- Snelweg: 1:11 tot max 1:13
- 80 in zijn 5e versnelling: 1:16
Een aardig verschil. Ik weet dat als je grotere wielen gaat rijden met bredere banden het verbruik zal toenemen. Maar is dit niet Extreem?
Waar zou dit wellicht nog meer aan kunnen liggen?
De auto is uitgelijnd na montage nieuwe wielen. Niet 100% naar wens want Camber is aan 1 wiel -0,52 en andere wiel -1,22 graden.
Rest van de waarden na uitlijnen was perfect.
Zoals het er nu naar uitziet wil ik weer terug naar 15 inch standaard banden...
Zal me wel aan t hart gaan want 17 inch staat uiteraard super.
Een brandende vraag / hulp gezocht,
Een paar weken geleden heb ik eindelijk 17 inch velgen gekocht voor de GP.
Ik kwam van 175-65-15 en ben nu naar 205-45-17 gegaan.
Qua vermogen merk ik weinig verschil. Echter schrok ik me helemaal wezeloos van het vebruik en dan voornamelijk op de snelweg.
Vebruik bij mijn 15 inch in meest gunstige omstandigheden:
- Gemiddeld: 1:16
- Snelweg: 1:14 tot 1:17
- 80 in z'n 5e versnelling: 1:19
Verbruik bij 17:
- Gemiddeld: 1:13 (weinig snelweg)
- Snelweg: 1:11 tot max 1:13
- 80 in zijn 5e versnelling: 1:16
Een aardig verschil. Ik weet dat als je grotere wielen gaat rijden met bredere banden het verbruik zal toenemen. Maar is dit niet Extreem?
Waar zou dit wellicht nog meer aan kunnen liggen?
De auto is uitgelijnd na montage nieuwe wielen. Niet 100% naar wens want Camber is aan 1 wiel -0,52 en andere wiel -1,22 graden.
Rest van de waarden na uitlijnen was perfect.
Zoals het er nu naar uitziet wil ik weer terug naar 15 inch standaard banden...
Zal me wel aan t hart gaan want 17 inch staat uiteraard super.
Laatst gewijzigd door LiquidNL op wo mei 20, 2015 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
Ik heb dit verschil ook goed gemerkt. Moet zeggen 80 in z'n 5 doet ie 1/19 1/20 maar mijn gemiddeldes liggen rond de 1/13 1/14. Daarbij is het ook zo dat wanneer ik op 15" winterbanden rij, ik nooit het 'oude' verbruik terug krijg. Misschien te maken met de kou?
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
Heb je dit gebaseerd op de gegevens van de boordcomputer?
Zelf constateerde ik dit toen der tijd ook. Ik kwam van 15" Kleber en ging naar 17" Michelin.
Eenmaal de getankte brandstof en afgelegde kilometers bijgehouden en toen viel het allemaal reuze mee.
Een hulpmiddel daarvoor is bijvoorbeeld spritmonitor.de, staat ook leuk in je handtekening op het forum en als vermelding in >dit< topic
Zelf constateerde ik dit toen der tijd ook. Ik kwam van 15" Kleber en ging naar 17" Michelin.
Eenmaal de getankte brandstof en afgelegde kilometers bijgehouden en toen viel het allemaal reuze mee.
Een hulpmiddel daarvoor is bijvoorbeeld spritmonitor.de, staat ook leuk in je handtekening op het forum en als vermelding in >dit< topic
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
Hier inderdaad hetzelfde. Zou wellicht de kou kunnen zijn maar daar kan ik over paar maandjes beter antwoord op gevenEvoDaan schreef:Ik heb dit verschil ook goed gemerkt. Moet zeggen 80 in z'n 5 doet ie 1/19 1/20 maar mijn gemiddeldes liggen rond de 1/13 1/14. Daarbij is het ook zo dat wanneer ik op 15" winterbanden rij, ik nooit het 'oude' verbruik terug krijg. Misschien te maken met de kou?
Inderdaad gebaseerd op de gegevens van de boordcomp. Wellicht klopt het niet maar naar mijn idee was de tank ook binnen no-time leeg. (hebben we vast allemaal last van )ing_BRW schreef:Heb je dit gebaseerd op de gegevens van de boordcomputer?
Zelf constateerde ik dit toen der tijd ook. Ik kwam van 15" Kleber en ging naar 17" Michelin.
Eenmaal de getankte brandstof en afgelegde kilometers bijgehouden en toen viel het allemaal reuze mee.
Een hulpmiddel daarvoor is bijvoorbeeld spritmonitor.de, staat ook leuk in je handtekening op het forum en als vermelding in >dit< topic
Zou het camber wellicht iets te maken kunnen hebben met het verbruik?
Gisteren met heel veel moeite (cruise control aan en 110 km p/u) op de snelweg 1:15 kunnen halen over een iets langere afstand.
Normaal reed ik zonder moeite 1:16 met 120 km/u
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
Ik heb 17" zomerwielen en 15" winterwielen. Nagenoeg geen verschil qua verbruik.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
bandespanning in orde. Heeft ook best wel wat invloed.
Maar ga ees rekenen wat het je kost op een tank benzine, is soms de moeite niet.
Die 17" smoelt zoveel beter op je punto.
Maar ga ees rekenen wat het je kost op een tank benzine, is soms de moeite niet.
Die 17" smoelt zoveel beter op je punto.
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
Ik wou dat dat mij ook het geval wasOdelot schreef:Ik heb 17" zomerwielen en 15" winterwielen. Nagenoeg geen verschil qua verbruik.
Bandenspanning inderdaad nagekeken vorige week. Heb 2.4 voor en 2.2 achter.tonyvandenbroek schreef:bandespanning in orde. Heeft ook best wel wat invloed.
Maar ga ees rekenen wat het je kost op een tank benzine, is soms de moeite niet.
Die 17" smoelt zoveel beter op je punto.
Gelijk heb je over de looks. 17 inch staat gewoon super. Maar het moet niet stukken duurder gaan rijden alleen voor die looks.
Zal inderdaad eens kijken hoeveel km ik nou daadwerkelijk op 1 tank rijdt. Tank hem morgen af en dan zal ik weer berichten als ik opnieuw heb getankt.
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
Ik heb nagenoeg geen verschil tussen mijn voormalige 16"-velgen en mijn 18"-velgen. En die 18"-ers zijn topzwaar.
Ik denk dat veel remmen en dus optrekken veel invloed heeft op het verbruik met zwaardere wielen. Als ze eenmaal rollen, dan rollen ze wel, zonder dat het meer kost. Aangezien ik vrijwel alleen 80km-wegen berijd, zie ik vrijwel geen verschil tussen 16 en 18 inch.
Ik denk dat veel remmen en dus optrekken veel invloed heeft op het verbruik met zwaardere wielen. Als ze eenmaal rollen, dan rollen ze wel, zonder dat het meer kost. Aangezien ik vrijwel alleen 80km-wegen berijd, zie ik vrijwel geen verschil tussen 16 en 18 inch.
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
Dan zou ik normaal volkomen met je eens zijnThegroov schreef:Ik heb nagenoeg geen verschil tussen mijn voormalige 16"-velgen en mijn 18"-velgen. En die 18"-ers zijn topzwaar.
Ik denk dat veel remmen en dus optrekken veel invloed heeft op het verbruik met zwaardere wielen. Als ze eenmaal rollen, dan rollen ze wel, zonder dat het meer kost. Aangezien ik vrijwel alleen 80km-wegen berijd, zie ik vrijwel geen verschil tussen 16 en 18 inch.
Maar mijn vebruik is op de snelweg (cruisecontrol aan) ook vlink gestegen en dat verbaast mij zo. Hierdoor merkte ik het hoge vebruik ook op.
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
Even een klein schopje,
Ik rijd nu 7,5J met ET38. (vallen net niet buiten de auto)
Standaard is 6J met ET43.
Weet iemand welke ET (laagste) ik max kan pakken op standaard 6J?
Kom vele advertenties tegen van ET35 op 6J maar geen idee of dit past.
Ik rijd nu 7,5J met ET38. (vallen net niet buiten de auto)
Standaard is 6J met ET43.
Weet iemand welke ET (laagste) ik max kan pakken op standaard 6J?
Kom vele advertenties tegen van ET35 op 6J maar geen idee of dit past.
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
Breedte van de velg maakt geen fuck uit als de et waarde zelfde is de bbs's van mijn zijn et35 dit past
Je hebt nu dus 7.5 inch nou staat je 6j(inch) velg met zelfde waarde 1.5 inch naar binnen , dat is dus je buiten rand die naar meer(1.5inch naar binnen staat).
Tenzij je auto static is zou ik me wel wat meer zorgen maken wat wel of niet past.
Je hebt nu dus 7.5 inch nou staat je 6j(inch) velg met zelfde waarde 1.5 inch naar binnen , dat is dus je buiten rand die naar meer(1.5inch naar binnen staat).
Tenzij je auto static is zou ik me wel wat meer zorgen maken wat wel of niet past.
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
Uhmm -] Ik ben je even kwijtKingpin schreef:Breedte van de velg maakt geen fuck uit als de et waarde zelfde is de bbs's van mijn zijn et35 dit past
Je hebt nu dus 7.5 inch nou staat je 6j(inch) velg met zelfde waarde 1.5 inch naar binnen , dat is dus je buiten rand die naar meer(1.5inch naar binnen staat).
Tenzij je auto static is zou ik me wel wat meer zorgen maken wat wel of niet past.
6J en 7,5J maakt toch wel degelijk uit op velgen met dezelfde ET waarde?
Zoals je aangeeft komt de rand van verder naar buiten, dus dan uiteindelijk toch ook verder uit de kas van de auto?
En wat bedoel je precies met je laatste zin?
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
Eerste daadwerkelijke verbruiksmeting valt nog slechter uit dan de boordcomputer.
Boordcomputer gaf aan gemiddeld 1 op 14. Was voorheen 1 op 16/17
Daadwerkelijke verbruik, 1 op 13.4...
Boordcomputer gaf aan gemiddeld 1 op 14. Was voorheen 1 op 16/17
Daadwerkelijke verbruik, 1 op 13.4...
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
misschien moet je maar eens een 1.3 diesel gaan rijden, kan je daar tenminste een fatsoenlijke zomer set onder zetten -]
Re: (extreem?) hoog vebruik bij nieuwe velgen
Hier hetzelfde verbruik na die switch maja, auto kost geld..