is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Robinvdw
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: do jan 08, 2015 20:08
Locatie: Appelscha

is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door Robinvdw »

Hoe kan ik zien of de bodycomputer van mijn GP geschikt is voor cruisecontrol.
Ik heb vandaag ongeveer 150 km onafgebroken snelweg gereden en toch mis ik de cruisecontrol , deze had ik wel in mijn Alfa 166. Ik zou het er wel op willen zetten maar ook ivm de huidige km stand 283dkm gewoon met de originele handels.maar lees dat de bodycomputer er dan wel geschikt voor moet zijn.
Nou heb ik de multicuscan deze gebruikt ik ook altijd al voor mijn Alfa's , kan ik het daar mee zien?
Interesant auto verleden,
Fiat Regata 1.6D, Fiat Tipo 1.9tds 100pk, Alfa 75 1.8ie, Alfa 33 1.3cab.lpg ,Alfa 33 1.4ie lpg, Alfa 33 1.5ie lpg Alfa 33 1.7ie Fiat Marea Weekend 2.4tds ,Alfa 146 1.9 td, Alfa Alfa 156 1.9jtd SW 110pk,
Alfa166 2.4jtd 140pk
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door ing_BRW »

Ik gebruik zelf (nog) FiatECUscan 3.6, wat een voorganger is van MultiECUscan dus kan vanavond wel even voor je kijken.
Zelf heb ik dit ook een tijdje terug geprobeerd.

Maar dat de boordcomputer geschikt is geeft nog geen garantie dat het een succes wordt.
In mijn geval was de boordcomputer geschikt, maar met het plaatsen van een stuurschakelaarsunit met CruiseControl en het verbinden van pin 41 en pin 8 werkte de CruiseControl nog steeds niet.
Gebruikersavatar
AlexAbarth
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door AlexAbarth »

dat is raar. Volgens de duitsers kun je het op iedere punto werkend krijgen. schakelaar vervangen. met MultiEcuScan1.7 of hoger de cruisecontrol en de cruisecontrolschakelaar vrij schakelen in de bodycomputer en het zou moeten werken als de draden al in de stekker zitten die in de stuurschakelaar gaat. Ik heb de schakelaar al thuis liggen aleen krijg ik met MultiEcuScan geen verbinding met de auto dus kan ik hem niet uitlezen. na de vakantie ga ik de schakelaar een keer plaatsen en dan kijken of ik iemand kan vinden die een werkende MultiEcuScan heeft en mij zou willen helpen met vrijschakelen.

http://www.abarth-forum.de/modelle/gran ... sten-t726/" onclick="window.open(this.href);return false;
Abarth Punto Evo

Afbeelding

Golfen is knikkeren voor mensen die te lui zijn om te bukken
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door ing_BRW »

Ik heb toen ook veel Engelse en Italiaanse forums afgezocht.
Eerst kwam ik ook niet in de ECU, maar dat lag aan de instelling van de COM poort.

Het aantal bits per seconde was te hoog (dacht dat ik hem nu op 9600 of 384000 heb staan), en de 'Latency timer' stond te hoog (stond op 10 i.p.v. 1).
Ook schijnt het niet te lukken met draadloze (Bluetooth ELM327) apparatuur, en ik dacht dat de KL (VagCom) een modifcatie met behulp van een weerstandje vereist voor hij goed functioneerd met FiatECUscan/MultiECUscan.

Wellicht dat je hier wat kan vinden over de instelling van de COM poort.

Ik heb in ieder geval de moed nog niet opgegeven en ben van plan het later nog een keer te proberen met de hoop op succes.
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door Kingpin »

Bij een elm kabel kwestie van weerstand uithalen dit staat op de site van multi ecu
Robinvdw
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: do jan 08, 2015 20:08
Locatie: Appelscha

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door Robinvdw »

Ik heb wel de laatste versie van de multicuscan , ik heb een betaalde licentie.
Maar de OBD2 VAGcom kabel die ik heb en bij mijn Alfa's heb gebruikt maakt geen contact dus zal dan toch een andere moeten aanschaffen, maar weet nog niet wat verstandig is om aan te schaffen.Het liefst doe ik geen modificatie aan de kabel , maar wil wel alles uit de scan halen.
Ik heb nog geen cruise hendel , maar die wil ik eigenlijk pas aanschaffen als ik zeker weet of ik er wat aan heb.
Interesant auto verleden,
Fiat Regata 1.6D, Fiat Tipo 1.9tds 100pk, Alfa 75 1.8ie, Alfa 33 1.3cab.lpg ,Alfa 33 1.4ie lpg, Alfa 33 1.5ie lpg Alfa 33 1.7ie Fiat Marea Weekend 2.4tds ,Alfa 146 1.9 td, Alfa Alfa 156 1.9jtd SW 110pk,
Alfa166 2.4jtd 140pk
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door ing_BRW »

Ik heb toen der tijd deze gekocht.
Afbeelding

Was geen modificatie voor nodig, maar enkel even wat uitzoekwerk over de juiste instellingen.

Voor je CruiseControle moet je in het linkerscherm (ik weet niet meer precies welke) de ene selecteren waarbij je in het rechterscherm kan kiezen voor CAN Setup.
Daarop ga je verbinden en eenmaal verbonden kies je bovenin F7 Adjustments, hier staat als het goed is in het lijstje Cruise Controle en via F10 kan je die wijzigen van Disabled naar Enabled.
Robinvdw
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: do jan 08, 2015 20:08
Locatie: Appelscha

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door Robinvdw »

Wat is de bedoeling van de 3 kabels , is dat om verschillende modules aan te kunnen spreken.en bedoel je met de instellingen de poort instellingen enz. Ik zal eens kijken of ik het wachtwoord van mijn paypal account nog weet zag dat het uit Engeland komt en met paypal met betalen.
Interesant auto verleden,
Fiat Regata 1.6D, Fiat Tipo 1.9tds 100pk, Alfa 75 1.8ie, Alfa 33 1.3cab.lpg ,Alfa 33 1.4ie lpg, Alfa 33 1.5ie lpg Alfa 33 1.7ie Fiat Marea Weekend 2.4tds ,Alfa 146 1.9 td, Alfa Alfa 156 1.9jtd SW 110pk,
Alfa166 2.4jtd 140pk
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door ing_BRW »

Groen is onder andere voor ABS, Power Steering
Rood is onder andere voor de Airbag
Geel is onder andere voor het CAN

FiatECUscan/MultiECUscan geeft vaak voor verbinding aan welke kleur je moet hebben.
Bij elke adapter zijn enkele pinnen samengevoegd en/of verwisseld om zo voor elk onderdeel van de boordcomputer toegang te krijgen.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door meloenie »

ik heb eea ook even bekeken in mijn versie nadat ik de nieuwste versie heb geinstalleerd en zie dat je voor cruisecontrole 2 opties hebt om aan te vinken, eerst cruise zelf en daarnaast ook eentje voor de hendel.
Daarnaast geeft ecuscan aan dat nadat je deze opties hebt aangevinkt je dan de procedure uitlijnen proxi moet doen. Dit zal zoiets zijn van de wijzigingen definitief wegschrijven in de ecu oid.
Heb je deze 3 stappen toen ook gedaan om je cruise te activeren?
Viel mij ook op dat in hetzelfde scherm een optie staat om start/stop te deactiveren. Die was mij nog niet eerder opgevallen.
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
AlexAbarth
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door AlexAbarth »

vandaag de hendel voor de cruise control geïnstalleerd nu nog inleren in de bodycomputer en dan zou hij het moeten gaan doen
Abarth Punto Evo

Afbeelding

Golfen is knikkeren voor mensen die te lui zijn om te bukken
Robinvdw
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: do jan 08, 2015 20:08
Locatie: Appelscha

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door Robinvdw »

Alex, waar heb jij je hendel vandaan, heb je een nieuwe gekocht.
Ik heb mijn kabels om uit te lezen met de cuscan wel al binnen maar ben er nog niet aan toe gekomen om te kijken of cruisecontrol ook aanwezig is.
Interesant auto verleden,
Fiat Regata 1.6D, Fiat Tipo 1.9tds 100pk, Alfa 75 1.8ie, Alfa 33 1.3cab.lpg ,Alfa 33 1.4ie lpg, Alfa 33 1.5ie lpg Alfa 33 1.7ie Fiat Marea Weekend 2.4tds ,Alfa 146 1.9 td, Alfa Alfa 156 1.9jtd SW 110pk,
Alfa166 2.4jtd 140pk
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door meloenie »

Ik wil m wel inleren zoals gezegd (je hebt pb).

Voor andere : je moet geregistreerde versie van multiecuscan hebben anders werkt het niet.
Eventueel kan er een soort mini ecuscan meeting gehouden worden dat ik met de laptop foutcodes uitlees of bv gordelpiep uitzet.
Interesse?
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
AlexAbarth
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door AlexAbarth »

Robinvdw schreef:Alex, waar heb jij je hendel vandaan, heb je een nieuwe gekocht.
Ik heb mijn kabels om uit te lezen met de cuscan wel al binnen maar ben er nog niet aan toe gekomen om te kijken of cruisecontrol ook aanwezig is.

Mijn hendel komt bij Tricolorenl.nl vandaan. Sneller en goedkoper dan tuynder en de dealer. Hij is aan het kijken of hij de schakelaar en afdekkap van de stuurkolom samen aan kan gaan bieden voor 150 a 160 euro. Ee is nog niets van op de site te vinden maar als je hem een mailtje stuurt weet hij precies waar het over gaat.
Wat je wel moet weten is of de draden al aanwezig zijn in de stekker die achterin de schakelaar zit. Het zijn de draden 5 en 6 in de onderste stekker die in de schakelaar zit. Eventueel kan ik binnenkort wel een keer foto's maken en het electrische schema van de cruise control online zetten.
Abarth Punto Evo

Afbeelding

Golfen is knikkeren voor mensen die te lui zijn om te bukken
Robinvdw
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: do jan 08, 2015 20:08
Locatie: Appelscha

Re: is de bodycomputer geschikt voor cruisecontrol

Bericht door Robinvdw »

Wat heeft de hendel je gekost als ik vragen mag, ik zag op de onderdelen shop dat deze van valeo te koop zijn voor 132 ex verzending.
Deze stekker kan ik zien als ik de onderste kap er af haal , ik ga er vanuit dat als deze twee draden niet aanwezig zijn mijn bodycomputer er ook niet geschikt voor is.
En een paar foto's maakt altijd vel duidelijk ;)
Interesant auto verleden,
Fiat Regata 1.6D, Fiat Tipo 1.9tds 100pk, Alfa 75 1.8ie, Alfa 33 1.3cab.lpg ,Alfa 33 1.4ie lpg, Alfa 33 1.5ie lpg Alfa 33 1.7ie Fiat Marea Weekend 2.4tds ,Alfa 146 1.9 td, Alfa Alfa 156 1.9jtd SW 110pk,
Alfa166 2.4jtd 140pk
Plaats reactie