Verbruik van jullie fiat punto evo 1.3

Bauke
Berichten: 2
Lid geworden op: za mei 14, 2016 17:44

Verbruik van jullie fiat punto evo 1.3

Bericht door Bauke »

Hallo ik ben wel benieuwd naar het verbruik van het verbruik van jullie evo's

Ik heb hem gekocht omdat ik cijfers zag van 1:25 op de snelweg en daarom heb ik hem ook aangeschaft.
Nu valt het mij op de snelweg ontzettend tegen! verbruik is gemiddeld 1:16 terwijl deze auto op de snelweg zo zuinig zou zijn!
Zijn er mensen die echt zo zuinig rijden?
Als ik in de bebouwde kom rijd of tot een kilometer of 90 p/u dan is de auto wel zuinig

Benieuwd naar jullie verbruik en misschien iemand nog tips om op de snelweg zuiniger te rijden?
Gebruikersavatar
evospark
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 206
Lid geworden op: do okt 08, 2015 17:53
Locatie: Oss

Re: Verbruik van jullie fiat punto evo 1.3

Bericht door evospark »

Het verbruik ligt rond die koers maar rijdt niet te voorzichtig als de auto warm is. Mijn ervaring is als je er lekker vlot mee door rijdt de auto het beste tot zijn recht komt. Bij snelweg gebruik zit er tussen continue 120 km of 130 km ook nog wel verschil. Bij 120 km tik ik de 20:1 aan. Bij 130 km merk ik dat er een slordige 18:1 aan verbruik is. Mijn motto, niet op letten maar vlot rijden. Op de snelweg kun je dus wat besparen indien je wil.

P.s. je kunt Savali (Ronald) eens overwegen, verbruik zal niet veel veranderen als ik het zo lees. Maar de rij ervaring is des te groter, zeer fijn !!!
Volkswagen Scirocco Type I / Honda NSR400 / Volkswagen Scirocco Type II / Fiat Bravo 1.4 SX / Fiat Bravo HGT / Fiat Punto 1.3 Mjet / Fiat Punto Evo 1.3 Mjet /Fiat Punto 1.3 Mjet 2015...
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Verbruik van jullie fiat punto evo 1.3

Bericht door Sjoerd H. »

ja ja, de cijfers geven aan 1 op 25 op de snelweg. bedenk je er dan even bij dat dan de weg een ideale temperatuur is, ruitenwissers en spiegels verwijderd zijn, de auto lichter i en hij al een hele tijd constant 120 rijdt. Ze berekenen die cijfers totaal niet onder normale omstandigheden.

Als ik naar oostenrijk rij, zo'n 850 kilometer, rij ik gemiddeld rond de 1:19 / 1:20. op winterbanden, wel te verstaan..

Hierop inhakend.. Wat is jullie verbruik bij het wegrijden? Soms zie ik even 1:4 of 1:3 zelfs voorbij komen... is dat veelvoorkomend?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
evospark
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 206
Lid geworden op: do okt 08, 2015 17:53
Locatie: Oss

Re: Verbruik van jullie fiat punto evo 1.3

Bericht door evospark »

Een warm gedraaide punto diesel verbruikt minder dan een koud wegrijdende, dit mag duidelijk zijn. Verder heb ik op
€ 57 diesel 1070 km gereden(dat was toen er nog geen 5000 km opstond, (en tegen prijzen van € 1,0?) naar Oostenrijk. Ben er meerdere malen voor de snelweg af gegaan, vertrouwde het niet meer....zo zuinig !! Staan er nu 13.000 km op....gemiddeld zo' n 1 op 20 haalbaar....maar ik haal 1 op 18 krap....lekker doorrijden ...wat ik al aangaf.

Maar met een Big smile achter het stuurwiel :lol:
Volkswagen Scirocco Type I / Honda NSR400 / Volkswagen Scirocco Type II / Fiat Bravo 1.4 SX / Fiat Bravo HGT / Fiat Punto 1.3 Mjet / Fiat Punto Evo 1.3 Mjet /Fiat Punto 1.3 Mjet 2015...
Gebruikersavatar
tcp461
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 209
Lid geworden op: wo aug 12, 2015 5:41
Locatie: Joure

Re: Verbruik van jullie fiat punto evo 1.3

Bericht door tcp461 »

Lekker knallen op de snelweg, pittig optrekken en vlot doorrijden op andere wegen, gemiddeld 1:16,5 :-) maar met een grijns van oor tot oor dikke bakken inhalen :p
1.3 mjet EVO dynamic 2011 nero mille miglia 5-d
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Verbruik van jullie fiat punto evo 1.3

Bericht door Odelot »

Als je van plan bent een auto te kopen waarvan beweert wordt dat die 1 op 25 loopt op de snelweg, doe je dan geen onderzoek vooraf?

1 simpele zoekopdracht met google en dit gegeven was niet zo verrassend geweest 8)

https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... 1.3%20mjet" onclick="window.open(this.href);return false;
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Sheep1991
Berichten: 3
Lid geworden op: ma feb 01, 2016 23:35
Locatie: Middelharnis & Rotterdam

Re: Verbruik van jullie fiat punto evo 1.3

Bericht door Sheep1991 »

In de wintermaanden met gemixt snelweg en stad (60/40) zat ik tegen de 5L/100km.

Nu het wat warmer wordt zit ik rond 4,5L/100km.

Ik rijd vaak op 80/100 km wegen.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Verbruik van jullie fiat punto evo 1.3

Bericht door meloenie »

Zie mijn onderschrift, 4.6 dat is dus 1 op 21,7 over 93.000km

Net als vele mensen op t forum die gebruik maken van spritmonitor. Je kan op die site ook allerlei auto types etc qua verbruik vergelijken.

Mijne is wel voorzien van "motor-tuning".
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Verbruik van jullie fiat punto evo 1.3

Bericht door Rudabroda »

Deze eco diesel is zuinig..tot een 110 km/hr. Op die snelheid, een tikkie meer dan 2000rpm haal ik makkelijk een gemiddelde van 4.4 ltr/100km.
Op het moment dat het een tikkie harder moet, 2500rpm dan schiet het verbruik omhoog.

Het is dus de vraag wat je wil. Zuinig of wat pittiger?
Je kan met een gangetje van 85+ achter een vrachtwagen hangen want dan zit je nog lager in verbruik maar dat rijdt niet bovendien vind ik het link qua steenslag e.d.

Kortom, het is haal baar maar het vraagt een rustige rechter voet, veel CC en afstand want ik merk nu ik meer rij, hij zuiniger is ipv al die korte stukken.
Succes met de Punto en veel plezier op het forum.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Verbruik van jullie fiat punto evo 1.3

Bericht door Odelot »

Het ligt er heel veel aan watvoor soort routes je rijdt. Als ik bijvoorbeeld van mij naar Etten-Leur rij, dan rij ik hoofdzakelijk op 120 en 130 km wegen. Dat rij ik dan ook daadwerkelijk. Resultaat rond de 1 op 17-18.

Zit ik richting Amsterdan dan is het bijna overal 100. Paar stukken 120. Resultaat 1 op 23-24.

Beide voorbeelden over een week genomen.

Wat Rudabroda zegt klopt dus als een bus. Boven de 100 á 110 stijgt het verbruik als een dolle. Wat ook veel scheelt is de hoeveelheid tegenwind. Dat is van grote invloed.

Korte stukjes is ook funest voor het verbruik.

Achter een vrachtwagen is idd ook lekker. Vooral als je van die slapers hebt die elke keer half op de vluchtstrook rijden met hun truck. En dan in de winter. Dan ligt het vol losse stenen op de vluchtstrook. Een garantie voor dikke steenslag dus.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Jacques
Berichten: 2
Lid geworden op: ma mei 02, 2016 13:39
Locatie: Assen

Re: Verbruik van jullie fiat punto evo 1.3

Bericht door Jacques »

Nu 2 weken een Punto Evo in mijn bezit (70dkm uit 2011)... rij er zo'n 40km enkele reis per dag mee naar het werk voornamelijk snelweg, en naar familie in de weekenden zo'n 25km over 80km/u weg.

Inderdaad op de snelweg beter 115km/u op de cruise control, dan haal ik ook makkelijk de 5 liter per 100km op de computer. Valt me op de 80km/u weggetjes op dat ik beter in de 4 kan rijden tot 80km/u, en bij 85km/u beter in de 5. De eerste tank ga ik nu een 1:20 op halen zoals het lijkt (2/3 vd tank).

Mijn broer (MarkDB @ forum) rijdt 80km naar het werk enkele reis sinds een half jaar met een Punto Evo, zit gemiddeld op 1:21 tot 1:23. Assen - Heerenveen, A28 en A7. Hij heeft het er wel over dat de boordcomputer negatiever is dan zijn berekening aan de pomp mbv de dagteller, tot bijna 3km per liter.

Tussen Assen en Emden DE was ik blij dat hij ongeveer 1:17 liep... paar stukken onbeperkt de snelheid even getest tot 167km/u op de GPS.
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Verbruik van jullie fiat punto evo 1.3

Bericht door ing_BRW »

Het is algemeen bekend dat een auto in het parkeervak op zijn zuinigst is.

De vooraf gestelde fabrieksopgave zijn vaak leugens die niet realistisch zijn. Zoals Sjoerd al zegt wordt er met die tests op alle vlakken vals gespeeld. Het voor is fabrikanten voordeliger de mazen in de wet te zoeken dan het vuur op te stoken bij de Engineering.

De wijze van optrekken doet al een hoop bij de Punto.
Als ik "pedal-to-the-metal" door trek tot 3.500rpm verbruik ik gemiddeld 5,9L op 100km.
Trek ik op tot hetzelfde toerental maar met maar 50% gas en laat het bij de 3.000rpm vieren tot 30% dan verbruik ik 4,7L op 100km.
Beide gevallen trek ik voor mijn gevoel even snel op en hanteer ik dezelfde schakelmomenten maar heeft mijn gedrag in het gaspedaal een grotere invloed dan welke snelheden ik rijd.

Mede door het ontbreken van mijn DPF en einddemper is dat verschil ook goed waar te nemen in de achteruitkijkspiegel.

Een gemiddeld verbruik van 5L op 100km moet voor elke Punto rijder met wat lichte inspanning mogelijk zijn.

Mijn ervaring is trouwens ook hoe minder cilinders en cilinderinhoud de auto heeft, hoe meer het verbruik afwijkt van de fabrieksopgave.

Verstuurd vanaf mijn XT1092 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Verbruik van jullie fiat punto evo 1.3

Bericht door Scarrrr »

Ik heb een 1.3 mjet GP sport uit 2007

160.000 op de klok en zo'n 20.000 in mijn bezit. 17" velgen, gechipt. (~112pk/250nm)

Als ik echt m'n best doe, haal ik 1:21 (2x gelukt). Dat is dan bij 2000rpm schakelen en gewoon 100 rijden.
Als ik lekker door rijd; 1:18 (120/130 op de snelweg, af en toe beetje spelen etc)
Als ik gewoon normaal rijdt.. 1:19/1:20 (120 op de snelweg, rustig aan binnendoor)

Dusja.. met veel moeite kom ik wel boven de 1:21... echter die 2km per liter kosten me zoveel 'moeite' dat ik liever gewoon lekker rijd en dan maar 80km eerder moet tanken.
Afbeelding
Sirano
Junior Stato
Berichten: 217
Lid geworden op: wo jan 27, 2016 22:20
Locatie: Weert

Re: Verbruik van jullie fiat punto evo 1.3

Bericht door Sirano »

Gisteren op en neer gereden naar Assen, gewoon op de cruise control met climate control aan.
Snelheid van de borden aangehouden. Dus ik heb er niet echt moeite voor gedaan, met dien verstande dat ik nagenoeg in een stuk ben kunnen doorrijden.

Verbruik exact 1:20 (precies 5/100)
Vēnī, vīdī, vīcī
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Verbruik van jullie fiat punto evo 1.3

Bericht door ing_BRW »

Scarrrr schreef:... echter die 2km per liter kosten me zoveel 'moeite'
Voor een verbruik van 1L op 2km doe ik liever geen moeite :lol:

---

Ook heel belangrijk voor het verbruik: de bandenspanning.
Tot de zomer van 2015 reed ik Michelin met stikstof en sindsdien op Pirelli met gewoon lucht.

Met lucht op de banden sta ik nu 1 keer in de 2 weken de banden weer opnieuw op spanning te zetten, ze nemen in 2 weken à 1200km voor met 0,2bar in druk af en achter met 0,1bar. Als ik het een keer vergeet/oversla dan zie ik dat ook terug in mijn verbruik (dit wil niet zeggen dat het alleen aan de spanning ligt).
Plaats reactie