Ventilator radiateur alleen op hoogste snelheid

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Turbodesk
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: wo mei 11, 2016 16:33
Locatie: Groningen

Ventilator radiateur alleen op hoogste snelheid

Bericht door Turbodesk »

Van de week met onze GP Tjet even langs de aircoboer geweest om te checken of er wel voldoende koudemiddel in zat.

Koudemiddel was prima, alleen vertelde hij dat de druk veel te hoog opliep in het systeem. Hij sloeg steeds af op zo`n 30 bar en dat is zeg maar funest op den duur voor de compressor. Hij schakelde alleen maar af op de tweede trap van de druksensor.
Daarbij viel het hem op dat de ventilator van de radiateur niet draaide. Deze begon alleen maar te draaien als de temperatuur echt hoog was opgelopen op de hoogste stand.
De computer vertelde ons dat de ventilator toch echt op drie standen moet kunnen draaien.
Na alles gecheckt te hebben, alle drie de relais goed, zekeringen goed, kwamen we toch uit op de weerstanden.
Na wat zoekwerk hebben we deze gevonden naast de radiateur. Na deze los gehaald te hebben, zagen we direct al de oorzaak. Finaal doorgebrand.
Vanmorgen besteld bij de Fiat dealer. 51 euro. Morgen in huis.
Als we hiermee doorgereden hadden, krijgen we op den duur een behoorlijke schadepost, want het aircosysteem houd dat niet lang vol om steeds 30 bar voor de kiezen te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
tcp461
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 209
Lid geworden op: wo aug 12, 2015 5:41
Locatie: Joure

Re: Ventilator radiateur alleen op hoogste snelheid

Bericht door tcp461 »

Poeh! Daar was je mooi op tijd bij !

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk
1.3 mjet EVO dynamic 2011 nero mille miglia 5-d
Gebruikersavatar
Dino
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 10:52

Re: Ventilator radiateur alleen op hoogste snelheid

Bericht door Dino »

Bij mij doet de ventilator het sinds kort ook alleen op de hoogste stand.
Mijn vraag: Waar vind ik deze weerstanden en hoe weet ik of dit ook bij mij de oorzaak is?

Bedankt!
Afbeelding Punto 2012 1.3 Multijet Easy 5deurs, Blu Suggestivo, easy plus pakket, zij-airbags, EPS.
Gebruikersavatar
Dino
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 10:52

Re: Ventilator radiateur alleen op hoogste snelheid

Bericht door Dino »

Ik heb overigens geen climate control maar handmatige airco.
Punto is model 2012
Afbeelding Punto 2012 1.3 Multijet Easy 5deurs, Blu Suggestivo, easy plus pakket, zij-airbags, EPS.
Gebruikersavatar
Dino
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 10:52

Re: Ventilator radiateur alleen op hoogste snelheid

Bericht door Dino »

Lekker bezig, ben bang dat het hier toch over iets anders gaat, bij mij is het de blower van de interieurventilatie.
Afbeelding Punto 2012 1.3 Multijet Easy 5deurs, Blu Suggestivo, easy plus pakket, zij-airbags, EPS.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Ventilator radiateur alleen op hoogste snelheid

Bericht door willeme1 »

Meestal ook de weerstand, zit rechtsonder het dashboard
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Ventilator radiateur alleen op hoogste snelheid

Bericht door Algon »

Voor handmatige airco:
https://www.ebay.nl/itm/FIAT-GRANDE-Pun ... :rk:9:pf:0" onclick="window.open(this.href);return false;

Als voorbeeld, uiteraard ook te krijgen bij bijvoorbeeld Qverde of Tuynder of auto onderdelen sites.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Gebruikersavatar
Dino
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 10:52

Re: Ventilator radiateur alleen op hoogste snelheid

Bericht door Dino »

OK gelukt.
Weerstand verwijderen is even gepiel, liggend op je rug met een zaklantaarn erbij.
Kreeg hem eerst niet los, maar de truc is hem naar links te schuiven terwijl je de twee zwart klemmetjes induwt.
Nadat je eerst de 6 kant schroef losgehaald hebt uiteraard. Ik gebruikte een dopsleutel 5,5 mm daarvoor.

Weerstand leek nog helemaal OK niet verbrand of wat dan ook.
De zekering die erbovenop zit was nog goed (0 Ohm) en de weerstand zelf leek ook in orde, 1,1 1,7 en 1,9 Ohm voor de snelheden 3, 2 en 1. Maar na het licht opschuren van de contacten met een sleutelvijl werkt het weer.

9rkNCNaL8F0


Wel zou ik de ventilator nog een keer willen uitbouwen, schoonmaken en van een druppeltje olie willen voorzien zodat hij wat stiller loopt. Iets voor een andere keer misschien.

Bedankt maar weer!
Afbeelding Punto 2012 1.3 Multijet Easy 5deurs, Blu Suggestivo, easy plus pakket, zij-airbags, EPS.
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Ventilator radiateur alleen op hoogste snelheid

Bericht door Algon »

Goed om te horen dat het zo is opgelost.
De ventilator heb ik ook een keer los gemaakt, is vrij eenvoudig. Bij mij bleken er toen ook een paar blaadjes in te zitten.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Ventilator radiateur alleen op hoogste snelheid

Bericht door willeme1 »

https://nl.aliexpress.com/item/Auto-Aan ... db576c9d-2" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben ook aan de beurt. elke kee als we de motor starten moet de passagier een schopje onder de fan geven anders niks nada noppes ventilatie.
Laatst gewijzigd door willeme1 op za jan 12, 2019 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Ventilator radiateur alleen op hoogste snelheid

Bericht door willeme1 »

Voor het gemak dashbordkastje eruit, hekel aan op zijn kop werken

Afbeelding

fan eruit en uiteen zag meteen het euvel, lekstroom/kortsluiting door natte rommel

Afbeelding

Afbeelding

Had al aardig rond liggen vonken magneethuis aangetast

Afbeelding

Zuiver gemaakt ingespoten met wat Wd40 en het werkt weer als een naaimachientje

Afbeelding
Plaats reactie