Bonk bij drempels --> veerpootlagers?

Plaats reactie
FeaR
Nuovo Arrivato
Berichten: 146
Lid geworden op: di nov 08, 2011 22:01
Locatie: Zaltbommel

Bonk bij drempels --> veerpootlagers?

Bericht door FeaR »

Zoals velen heeft ook mijn Grande Punto last van een droge bonk bij het nemen van drempels of het bepaald sturen over een verzonken putdeksel. Zoekopdrachten hier hebben veel opties naar boven gebracht: draagarmrubbers, draagarmpjes, stabilisatorstang, et cetera. Alles is gecontroleerd bij mijn auto en alles goed bevonden.

Dus volgens de garage rijd ik in een veilige auto, maar zo voelt het toch niet als er soms wat bonkt bij je voorwiel/vering. Daarom vandaag naar een andere garage voor een second opinion. Zeer goed geholpen doordat er iemand meteen mee reed. Al - wat je kan verwachten - geen geluid te horen. Auto op de brug dan maar. Inderdaad, niets te zien aan de standaard punten waar je naar zou kijken. Maar de beste man had wel een idee: (voor)veerpootlagers.

Dus mijn vraag: Iemand dit ook wel eens gehad? Bonkend geluid en dat het de lagers van de veerpoten waren?

Ik vind het zelf een plausibel verhaal. Mede doordat al het bovenstaande punten het niet zijn en de uitleg klink zeer aannemelijk. Waarbij ook nog eens komt dat de monteur die me hielp echt verstand had van Italiaanse auto's en tijdens het aanhoren van mijn verhaal al een vermoeden had.

De lagers zijn nu gesmeerd om te zien of dat verbetering brengt. Overigens zou het in de de mate waarin ik het heb absoluut geen kwaad kunnen. Repareren is redelijk kostbaar met twee uur arbeid en 2 x 37 euro aan onderdelen (ex BTW).
Fiat Grande Punto Sport 1.4 T-Jet - 150 PK / 265 Nm Savali Tuning
Gebruikersavatar
Milo-vs
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: do sep 24, 2015 20:57

Re: Bonk bij drempels --> veerpootlagers?

Bericht door Milo-vs »

Heb hetzelfde als jij, heb het iets drastischer gedaan en gelijk alle basispunten vervangen; reactiestangen, veerpoot, veerpootlagers. Maar nogsteeds geen resultaat. Rubbers van me draagarm zijn goed, motorsteun is goed... Ik ben ook het spoor bijster. Maar blijkbaar niet alleen..
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Bonk bij drempels --> veerpootlagers?

Bericht door Christ »

Ha FeaR,

Is het dat lager dan zou je verticale speling moeten hebben. Kun je je wiel op en neer bewegen, als je auto bijvoorbeeld met de wielen van de grond hangt, dan is het je veerpootlager.

Probeer dat eens?

Haagse groeten,

Chris
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
glasman
Nuovo Arrivato
Berichten: 25
Lid geworden op: wo mei 30, 2018 20:36
Locatie: Kampen

Re: Bonk bij drempels --> veerpootlagers?

Bericht door glasman »

Goedendag , is er voor deze tik , tok , bonk enz al een oplossing gevonden?
Ik heb sinds 2 maanden ook een verborgen kip in de grande :? tok tok tok .......tok tok
Ook bij verzonken put deksels en sommige drempels.
De hele boel vervangen fusee veerpoten veerpootlagers enz pffffffff als ik op mijn handen loop valt er geen geld meer uit de broekzakken :lol:
En ik hoooor het nog tok tok tok :mrgreen:
De grande is zwart , dus vandaag is i officieel omgedoopt tot zwarte kip :-] :-]
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Bonk bij drempels --> veerpootlagers?

Bericht door Puntoman »

Veerpootlagers zou plausibel zijn, maar zoals je ziet ben ik niet de enige die meer dan dat vervangen heeft.
De veerpootlagers zitten er nu zo'n 3000 km / 3 maanden in. nieuwe schokbrekers, stabilisatiestangen.
het kraken begon echter vorige week pas.
Ik vermoed dat er ergens een rubber droogloopt.
Aangezien ik het alleen heb bij rijden is het lastig terug te vinden.
Gebruikersavatar
TheoWen
Nuovo Arrivato
Berichten: 120
Lid geworden op: za dec 26, 2015 14:31

Re: Bonk bij drempels --> veerpootlagers?

Bericht door TheoWen »

Ik heb in de zomer een tokkend geluid, heb de veerpootlagers draagarm en stabilisatorstang vervangen, helaas geen resultaat. In de winter heb ik er geen last van...
Autopiloot
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: za dec 10, 2016 17:21

Re: Bonk bij drempels --> veerpootlagers?

Bericht door Autopiloot »

Ik hoorde ook wel eens gebonk bij drempels toen heb ik de rubber bussen van de wieldraagarmen eens flink nat gesprayd met siliconenspray.
Daarna was het geluid weg.
Lijkt vaak op gebonk maar kan goed komen van een droog rubber in een bus/bevestiging.
Rimanere guida sicura
Gebruikersavatar
Fiat-freak
Nuovo Arrivato
Berichten: 31
Lid geworden op: wo mar 12, 2008 19:33
Locatie: Amsterdam

Re: Bonk bij drempels --> veerpootlagers?

Bericht door Fiat-freak »

Een bonkend geluid tijdens het draaien van het stuur heb ik ook gehad met de Dobló van het werk. Net 45.000 kilometer gereden, blijkt het om versleten veerpootlagers te gaan. Die zijn vervangen en daarna was het geluid weg.
Tot nu toe weet ik nog steeds niet waar ze zitten en wat ze doen....... :?
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Bonk bij drempels --> veerpootlagers?

Bericht door Puntoman »

Veerpootlagers zitten bovenop je voorste schokbrekers.
Ze zorgen ervoor dat je schokbreker mee kan draaien in een bocht.

ze zien er zo uit: https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q ... 9480562665
Plaats reactie