Zacht schurend geluid remmen (UPDATE 29aug)

Simone
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: do jul 21, 2016 21:53

Zacht schurend geluid remmen (UPDATE 29aug)

Bericht door Simone »

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum maar heb gelijk een vraag.

Ik heb een grande punto uit 2008. Rijdt prima. Netjes onderhouden door de garage.
Halverwege juni een grote beurt en APK gehad.
Nu ben ik op vakantie en valt het me op dat ik (vrij zacht) een schurend / schrapend geluid hoor bij het remmen. NIet als ik hard ineens rem, maar meer bij het langzaam remmen voor een rotonde of stoplicht.
Ik hoor het alleen als de radio uit staat en ik erop let, of als de ramen open staan. Alsof er iets aanloopt.

Ik ga er vanuit dat er bij de APK en grote beurt de remschijven / blokken gecheckt zijn toch? Ik ben dinsdag terug uit zuid frankrijk en dan zal ik het wel laten checken als het nodig is. Maar ik vroeg me gewoon af wat het kan zijn.

De auto rijdt verder prima. Of is dit een normaal geluid en valt het me anders niet op omdat ik nooit met de ramen open rijdt (slecht weer) of meestal de radio wel aan heb staan?

Ben nieuwsgierig :-)

Bedankt alvast !
Laatst gewijzigd door Simone op ma aug 29, 2016 20:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Zacht schurend geluid remmen

Bericht door Sjoerd H. »

Kun je niet echt vanuit gaan dat je blokken gecheckt zijn...

Ik zou er eens naar laten kijken :)
de meeste Puntos hebben sensoren hiervoor, maar dat kabeltje wat aan de blokken zit gaat nog wel eens kapot.

Echt schuren of bijna brommen lijkt mij in ieder geval blokken die op zijn. Let maar op als je nog uit Frankrijk terug moet komen, probeer goed te anticiperen en niet te hard ineens te remmen. Als ze echt op zijn dan kan dat niet bevorderend werken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Simone
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: do jul 21, 2016 21:53

Re: Zacht schurend geluid remmen

Bericht door Simone »

Zodra we dinsdag terug zijn zal ik het laten checken.

Maar die check hoort toch standaard bij Apk en grote beurt?? Dan mag ik er toch vanuit gaan dat het gedaan is. Het geluid is ook heel zacht en piepen hebben de remmen nooit gedaan.

Ik zal rustig rijden.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Zacht schurend geluid remmen

Bericht door Sjoerd H. »

Ik durf zelfs niet eens te zeggen of ze je blokken wel kunnen controleren.. de schijven wel, maar blokken is al wat lastiger geloof ik... geen idee, haha. Succes ermee!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Zacht schurend geluid remmen

Bericht door Odelot »

Een schurend geluid als je zacht remt is heel normaal, want dan schuurt er ook wat. De remblokken tegen de schijven. Niets om je druk over te maken als het verdwijnt wanneer je harder remt. Blokken kun je vaak door het wiel heen al bekijken of die op zijn of niet. Of je moet wieldoppen hebben.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
skippy47
Junior Stato
Berichten: 378
Lid geworden op: ma nov 03, 2008 18:33
Locatie: Den Bosch Het Mooiste Stad Van Brabant

Re: Zacht schurend geluid remmen

Bericht door skippy47 »

dat geluid heb ik ook . het is meestal de blokken zijn te hard.....
GP. bwj..2006 12.8v dynamic, airco(stuk), elec spiegels, blu Azzuro, lm 16" velgen.
nu 190500km gereden
Simone
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: do jul 21, 2016 21:53

Re: Zacht schurend geluid remmen

Bericht door Simone »

Ik ben ondertussen terug uit Frankrijk.

Auto even bij de kwikfit laten checken. Die zeggen dat remmen prima zijn.

Maar nu een week verder wordt het geluid steeds harder. Je hoort het alleen bij remmen. Verder nooit.

Weet iemand wat kwikfit precies checkt (gratis) en wat dit nog kan zijn?

Het klinkt echt raar maar er piept dus niets. Het is meer een soort schuur geluid. Rechtsachter.

Toch maar naar de dealer brengen?
Hoe check je remblokken? Dan moeten de banden eraf neem ik aan?
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Zacht schurend geluid remmen

Bericht door Odelot »

Volgens mij hebben de meeste punto's trommelremmen achter. Alleen tjets en abarth's niet toch?
Misschien moeten de remmen gewoon een keer schoongemaakt worden. Dat moet zo nu en dan wel gebeuren met trommelremmen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Simone
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: do jul 21, 2016 21:53

Re: Zacht schurend geluid remmen (UPDATE)

Bericht door Simone »

Okee, het verhaal gaat weer verder :(

Ik ben vandaag naar de Fiat garage gegaan.

De medewerker achter de balie is een stuk met mij meegereden. Hoort het geluid ook en geeft aan dat hij denkt dat er iets is met de rem rechtsachter. Hij weet niet wat. Hij denkt dat het niet dusdanig erg is dat ik onveilig rijd, maar dat ik er wel binnen een paar maanden iets aan moet laten doen. Omdat ik vertel dat ik een keer zonder remmen heb gezeten (andere auto) en nogal panisch ben wil hij me er volgende week ook wel tussen drukken met een afspraak. Maar zegt hij, ga terug naar de garage waar je de grote beurt liet doen. Zij moeten het eigenlijk repareren want zij hebben het gemist. Waarschijnlijk hebben ze de remmen er niet afgehaald.

Ik ben gelijk doorgereden naar de garage van de grote beurt. Verhaal verteld behalve de 'beschuldiging' van de Fiat dealer. Dat heb ik maar achterwege gelaten.
Toch zegt de garagehouder vrijwel gelijk dat ze altijd de remmen eraf halen bij een grote beurt.
Hij gaat ook een stukje met me rijden en zegt dat hij het geluid ook hoort.
Hij heeft echter gelijk aan dat er niets mis is met de remmen. Hij zegt dat ze de remmen altijd goed invetten en de remblokken zitten dan lekker los. Ik heb geen idee wat dat betekent hoor, jullie hopelijk wel.
Hij zegt als je er gewoon mee doorrijd is over een tijdje het geluid vanzelf weg. Maar, als je je zorgen maakt mag je volgende week langskomen dan kijken we het na.
Vervolgens rijden we terug naar de garage. Waar hij besluit om de auto toch even op de remmenbank te zetten (met mij erbij in). Hij laat zien dat alle lampjes mooi groen branden, dat de auto voor en achter, links en rechts gelijkmatig remt en dat de handrem ook goed zijn werk doen.
Hij wil dan ook nu geen afspraak maken, want er is niets mis met de remmen. Geluid gewoon negeren.


Nu weet ik het dus niet meer. Er is duidelijk een geluid te horen. Het wordt ook steeds harder lijkt het.
Mijn normale garage waar ik altijd de beurt laat doen komt redelijk betrouwbaar over. Ik heb geen reden om te twijfelen aan de remmen test. Maar feit blijft dat ik een geluid hoor, want er niet hoort te zijn.
We hebben het niet gelijk na de grote beurt geconstateerd, maar pas halverwege onze vakantie voor het eerst.
Daarna hebben we nog ruim 1000km gereden met de auto en is het geluid niet minder geworden. Ik betwijfel dan ook of het nu nog vanzelf over zal gaan.
De fiat garage vind ik altijd erg prijzig, maar wel goed betrouwbaar.

Ze hebben allebei een andere mening.

Breng ik hem naar Fiat dan gaat het me dus geld kosten, maar wordt het probleem hopelijk opgelost.

Laat ik het zo, dan kost het niets, maar voel ik me er niet gerust op.
Wacht ik een paar weken en ga ik dan terug naar mijn eigen garage, dan zullen ze waarschijnlijk wel kostenloos of goedkoper er naar kijken, maar ik ga 28/8 wederom op vakantie en loop het risico dat ik dan niet voor die tijd nog een afspraak kan krijgen.

Wat is jullie mening hierover? Wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Zacht schurend geluid remmen (UPDATE)

Bericht door Jarre »

mijn vorige auto had dit ook, was bij mij een licht slepende rem. bij langer rijden begon deze soms ook te piepen en als je stilstond na een lange rit voelde je de hitte langs de velg bij dat ene wiel.

hoedanook, ik ben wat hetzelfde zoals jij als er een vreemd geluid is.
ze mogen mij overtuigen zoveel ze willen, zolang dat geluid er is -wat er niet hoort- ben ik niet gerust.
liever een paar centen kwijt en weer veilig, MET gemoedsrust durven rondrijden.
zolang dat geluid er is ga je ongerust blijven!
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Zacht schurend geluid remmen (UPDATE)

Bericht door Odelot »

Wat gebeurd er als je niet al te hard rijd en je trekt dan de handrem voorzichtig omhoog? Met de knop voorop ingedrukt zodat je hem zo weer eraf kan halen. Dan rem je alleen met de achterremmen namelijk. Misschien dat je daar wat wijzer door kan worden?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Zacht schurend geluid remmen (UPDATE)

Bericht door Rudabroda »

Wat Jarre zegt.. Als er een geluid is wat je niet vertrouwd dan zou ik niet te lang wachten want elke meter die je rijdt speelt het mee.
Hoewel er natuurlijk ook minder goeie Fiat dealers bestaan zou ik toch een afspraak maken en het te laten checken.
Het verhaal van die andere klinkt aannemelijk maar zolang jij daar "second thoughts" bij hebt heeft hij je niet overtuigd.

Better safe then sorry..
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Zacht schurend geluid remmen (UPDATE)

Bericht door Rado »

Waarschijnlijk zijn achter de remschoenen ingesleten op de remtrommel; geen paniek zolang de remwerking goed is en de auto niet trekt bij het remmen.

Als er sprake is van (overmatig) inslijten had de garage moeite gehad om de trommels te verwijderen en hadden ze dit moeten melden.
Het is de vraag of de remmen daadwerkelijk gedemonteerd zijn. Dit is volgens mij niet standaard bij een grote beurt; alleen visuele controle zonder demontage.

"Hij zegt dat ze de remmen altijd goed invetten........" : dit trekt remstof aan waardoor de remmen op een gegeven moment juist minder gangbaar worden. Je moet eigenlijk zo weinig mogelijk rempasta/kopervet gebruiken.
Zelf gebruik ik niets zodat ik bij de bandenwissel alle remstof rond de blokken mooi weg kan spuiten met remreiniger.
De remtrommels haal ik 1 x in de 60.000km los.
Simone
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: do jul 21, 2016 21:53

Re: Zacht schurend geluid remmen (UPDATE 29aug)

Bericht door Simone »

Hallo,

Ik kom nog even terug op mijn oude topic.

De auto is 10 augustus bij de Fiat garage geweest. Daar werd geconstateerd dat de achter remmen al waren 'bijgevijld' (?). Heel precies weet ik het niet meer.

Hoe dan ook, de achterremmen moesten vervangen als ik van het geluid afwilde. Ze remden nog prima maar anders had het alsnog binnen 6 maanden gemoeten. Gelijk maar gedaan dus.

Daarna verder niet echt veel meer gereden, maar tijdens het rijden is er niks opgevallen.

Nu weer op een korte vakantie in eigen land en dus wat verder gereden. En prompt lijkt het geluid weer terug te zijn. Nu een paar keer gehoord. Zal volgende rit er even extra op letten. Je hoort het alleen als de radio niet aan staat.

Wat kan dit toch zijn? Baal een beetje van een uitgave van 200 euro (uit mijn hoofd) terwijl het probleem blijkbaar niet verholpen is.
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Zacht schurend geluid remmen (UPDATE 29aug)

Bericht door Christ »

Ha Simone,

Mijn T-Jet hoor ik achter pssssst, psssst doen. Ik heb schijven achter en laatst op de brug, bij controle van de wiellagers, hoorde ik het ook. "Mijn" monteur toch even gebeld. Hij vertelde me dat het geen kwaad kan, bij schijven.

Maar bij trommelremmen lijkt me dat niet ok.

Tot zover vanuit 't Haegsche en succes!!

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Plaats reactie