Rammelend geluid bij gas los

Plaats reactie
wouter1974
Nuovo Arrivato
Berichten: 62
Lid geworden op: do jun 23, 2011 20:00

Rammelend geluid bij gas los

Bericht door wouter1974 »

Hallo allen, ik ben op vakantie in Frankrijk en sinds vandaag is er het volgende aan de hand. Als ik de auto in versnelling laat uitbollen (gas loslaat en hem in versnelling laat) begint de auto na paar seconden onheilspellend te rammelen, net of er zit ergens iets los. Zodra ik de koppelingspedaal indruk stopt het ratelen. Ook als ik gas geef en weer versnel stopt het rammelend geluid. Hij heeft het in tweede, derde, vierde en vijfde versnelling. In begin niet elke keer, gaandeweg verslechterde het en nu heeft hij het elke keer ik het gas loslaat terwijl hij in versnelling staat.Ik kan moeilijk lokaliseren waar het geratel/gerammel vandaan komt.l

Ik verdenk de versnellingsbak. De auto heeft 221750 kilometer gelopen. Distributie is 7000 kilometer geleden vervangen. Iemand ervaring met dit fenomeen?

Graag jullie input, dan ga ik beetje beslagen ten ijs naar de Franse garage.
Laatst gewijzigd door wouter1974 op di aug 09, 2016 9:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Ratelend geluid bij gas los

Bericht door Skrymger »

Graag meer informatie over het type motor en leeftijd, ook is het moeilijk om op afstand advies te geven over motorische problemen. Maar wellicht heeft iemand hetzelfde eerder meegemaakt...

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
wouter1974
Nuovo Arrivato
Berichten: 62
Lid geworden op: do jun 23, 2011 20:00

Re: Ratelend geluid bij gas los

Bericht door wouter1974 »

1.3 mj 85 pk, bouwjaar 2011
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Ratelend geluid bij gas los

Bericht door Sjoerd H. »

ratelen... klinkt als: distributieketting.
Geen leuk grapje en niet makkelijk vast te stellen...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
evospark
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 206
Lid geworden op: do okt 08, 2015 17:53
Locatie: Oss

Re: Ratelend geluid bij gas los

Bericht door evospark »

Wat je eens kunt proberen is wat grote bochten naar links en rechts te maken. Dan weet je of er verschil optreed en het aan de aandrijfassen of wiellagers kan liggen, dan wel of het aan één zijde optreed. Mijn eerste ingeving is echter wel de versnellingsbak omdat je bij belasting geen klachten hebt en bij ontlasting(gas los) dit wel hebt.

Tevens het intrappen van het koppelingspedaal (geen klachten) geeft deze indicatie.

Aangezien de distributie 7000 km geleden is vervangen is het handig om even de motor te laten draaien en te kijken of de door riemen aangedreven onderdelen niet deze geluiden veroorzaken en of daar alles vast zit.

Eens gezien dat een dynamo niet goed was terug gezet en bij belasting scheef werd getrokken. Een zeer afgrijselijk geluid geeft dat.

Succes en hopelijk toch nog een goede vakantie



Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Volkswagen Scirocco Type I / Honda NSR400 / Volkswagen Scirocco Type II / Fiat Bravo 1.4 SX / Fiat Bravo HGT / Fiat Punto 1.3 Mjet / Fiat Punto Evo 1.3 Mjet /Fiat Punto 1.3 Mjet 2015...
wouter1974
Nuovo Arrivato
Berichten: 62
Lid geworden op: do jun 23, 2011 20:00

Re: Ratelend geluid bij gas los

Bericht door wouter1974 »

Zal bochten straks eens proberen. Heb nu soms ook dat hij wat tikkende geluiden maakt als ik in zijn vrij hem laat bollen. Maar dan heel sporadisch. Soms ook het geluid als ik hem in versnelling leg, maar dan 1 x. Als hij stationair draait hoor ik helemaal niets raars, zal straks nog even voor zekerheid kijken met motorkap open. Dank al voor meedenken.
wouter1974
Nuovo Arrivato
Berichten: 62
Lid geworden op: do jun 23, 2011 20:00

Re: Ratelend geluid bij gas los

Bericht door wouter1974 »

Ok ben er achter dat het ratelen stopt als ik een bocht maak. Ik reed 90 in 5, liet gas los op een recht stuk naar beneden en het geratel, gerammel begint. Er volgt een flauwe bocht naar rechts en het geratel/ gerammel stopt meteen. Ik kom de bocht uit, nog steeds abseilend in 5 en gerammel start weer, er volgt een bocht naar links, gelijk weer gedaan met het gerammel. Lijkt me dan toch niet de versnellingsbak omdat het stopt bij nemen van bochten en weer verder gaat bij rechtdoor rijden?
wouter1974
Nuovo Arrivato
Berichten: 62
Lid geworden op: do jun 23, 2011 20:00

Re: Ratelend geluid bij gas los

Bericht door wouter1974 »

Vandaag maar eens naar plaatselijke dorpsgarage gaan, hopelijk spreekt ie beetje Engels!
wouter1974
Nuovo Arrivato
Berichten: 62
Lid geworden op: do jun 23, 2011 20:00

Re: Rammelend geluid bij gas los

Bericht door wouter1974 »

Ik krijg het aan die mens niet uitgelegd. Pffff. Ik zal er maar mee moeten doorrijden. Geraak er vast nog wel weer mee in Nederland. Zo snel zal een eventuele versnellingsbak niet kapot gaan hoop ik.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Rammelend geluid bij gas los

Bericht door Sjoerd H. »

Vreemd dat het in de bochten weggaat...
Haha balen dat je het niet aan de dorpelingen uitgelegd krijgt.. ik hoop voor je dat je er heelhuids mee thuis komt zodat het weer in orde kan komen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
wouter1974
Nuovo Arrivato
Berichten: 62
Lid geworden op: do jun 23, 2011 20:00

Re: Rammelend geluid bij gas los

Bericht door wouter1974 »

Thuis ben ik ermee geraakt, gelukkig. En de auto naar de garage gebracht voor algehele controle. Ze vinden uiteraard niets.

Het gerammel is inmiddels verleden tijd, na tijdje vanzelf overgegaan. Dus ik weet nog altijd niet wat het is geweest.

Maar de auto rijdt sindsdien niet meer lekker, tenminste niet altijd. Soms is er geen vuiltje aan de lucht, de andere keer trekt ie heel moeizaam op, heeft geen kracht onderin en bij 2000 rpm gaat ie er ineens als een speer vandoor tot ik schakel, dan zakt ie als een pudding in elkaar en moet ik planken om hem op snelheid te houden tot ie moeizaam weer de 2000 rpm haalt om dan weer vandoor te sprinten. Als ik hem start met koude motor gaat het toerental eerst een poosje erg fluctueren om dan na 1 minuutje stabiel te worden op 700 rpm.
Plaats reactie