Merktevredenheid 2016: Tesla is top, Fiat is flop

Kijk hier voor nieuws over Fiat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Merktevredenheid 2016: Tesla is top, Fiat is flop

Bericht door Rudabroda »

Er zijn talloze onderzoeksbureaus die peilen naar de tevredenheid van een klant na de aankoop van een wagen. Was die wel wat je ervan verwacht had? Ze zijn niet allemaal even serieus, maar als het Amerikaanse Consumer Reports (vergelijk dat met Testaankoop bij ons) z’n verslag publiceert, spitst de sector z’n oren. Op de belangrijke Amerikaanse markt, bevraagt het 300.000 eigenaars met auto’s die vanaf 2014 aangekocht zijn.

Koop je je volgende auto nog van hetzelfde merk?

Dat is wat Consumer Reports samen met de autofabrikanten willen weten. Een eindvraag die slechts een losse verhouding heeft met de problemen die iemand met een auto heeft. Zo kan de klant een auto hebben die wel eens kuren heeft, maar hem zo leuk vinden dat hij zich daar niets van aantrekt. Of andersom - een perfect betrouwbare auto hebben, maar bijzonder ontevreden zijn van bijvoorbeeld de zithouding.

Tesla heeft de trouwste klanten

Het nog jonge Tesla, waarvan geweten is dat de auto’s verre van probleemloos zijn, kan op het meeste enthousiasme van allemaal rekenen. 91% van de klanten van dat merk, zegt hun volgende auto weer bij dezelfde fabrikant te kopen. De top 3 bestaat verder nog uit Porsche (84%) en Audi (77%). Onderaan de lijst bengelen de merken Infiniti (58%), Nissan (58%) en Fiat (53%).

Bron: http://www.auto55.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Merktevredenheid 2016: Tesla is top, Fiat is flop

Bericht door ing_BRW »

Leuk al die tests, maar ik ben niet overtuigd om nu een Tesla te kopen van €80.000,- (om nog maar te zwijgen over al die ZZP-ers met hun voordeel, want die kan ik wel schieten).

En het verbaasd mij niets dat Tesla de trouwste klanten heeft. Want als je maar genoeg geld hebt dan kan je een stukje "status" kopen. Tja, en de acceleratie van een elektromotor maakt je ook nog een arrogante zak in het verkeer.
BAH! Afbeelding

Maar genoeg over Tesla.

Ik denk dat de Fiat eigenaren willen afhaken omdat ze het aanbod aan motoren zien terug lopen.
Even puur Punto gericht:
Binnen de diesel van een 1.9 turbo in 2006 naar een 1.6 turbo in 2008 en vanaf 2010 alleen nog een 1.3 turbo.
Voor de benzine is het van een 1.4 turbo in 2006 naar een 0.9 turbo gegaan in 2012.

Een stukje mens-eigen is dat we altijd vooruit willen, we willen meer. Want als je Punto op is en je wilt weer een Punto maar je moet overstappen van een 1.4 met 120pk naar een 0.9 met 100 pk dan kan ik mij best voorstellen dat je je heil ergens anders gaat zoeken.

Misschien een beetje gechargeerd, maar niks negatiefs over Fiat hoor.
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Merktevredenheid 2016: Tesla is top, Fiat is flop

Bericht door Scarrrr »

Voor het bedrag dat een Tesla kost kan je inderdaad wel een leuke auto bouwen. En niet te vergeten dat Tesla zo'n 150.000 Model S heeft rondrijden en Fiat-Chrysler jaarlijks 4.6miljoen auto's verkopen :lol:

Ik vind mijn Punto nog steeds een prachtige auto, rijdt lekker etc. Alleen technisch vertrouw ik hem niet 100%.. Dat is jammer. Maar goed, mijn Mazda vertrouwde ik 100% en toen ineens zat er overal roest in het carrosserie :o

Als ik een Tesla had, zou ik dan wederom een Tesla kopen? Ja duh, je kan het blijkbaar betalen en er is weinig andere keus in die klasse (luxe electra auto).

Als ik een Fiat had, zou ik dan wederom een Fiat kopen? Misschien.. ligt er maar net aan of het model wat ik kan betalen mij aanspreek of dat een concurrent een beter aanbod heeft.
Afbeelding
Timo
Nuovo Arrivato
Berichten: 89
Lid geworden op: do feb 28, 2013 22:56

Re: Merktevredenheid 2016: Tesla is top, Fiat is flop

Bericht door Timo »

Appels met peren vergelijken inderdaad. In de klasse van Fiat is er veel meer concurrentie dan voor Tesla. Mensen die in aanraking komen met elektrisch rijden, ervaren dit als zeer bijzonder. Een reguliere verbranding is dat niet meer aan de orde. Mijn werkgever rijdt ook in zo'n Tesla, maar het is toch behoorlijk veel problemen voor dat geld moet ik zeggen.

Vocht achter de lampen, ornamenten in het dashboard niet netjes, stoelen zijn slecht, afwerking matig. En dat voor een relatief dure auto! Mensen kopen ook niet meer met hun hart, maar met hun portemonnee. Gaat alleen nog maar om bijtelling(zakelijk) of zuinig(privé).
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Merktevredenheid 2016: Tesla is top, Fiat is flop

Bericht door BramvE »

Je doet nogal wat concessies met zo'n Tesla. Als het puur om bijtelling ging zouden Tesla rijders niet per se voor een Tesla kiezen als volgende auto...
Bovendien, de mensen die in dat segment kunnen kopen of leasen hebben maling aan bijtelling of gebruikskosten. Denk dat menig Tesla eigenaar er een Q7 bij heeft.

Ik ben lid van de Tesla-eigenaren club, en merk dat de eigenaren vooral een stukje merkbeleving kopen. En daarmee inderdaad veel meer vergevingsgezind zijn richting de fabrikant als het aankomt op de (zeer vele) gebreken. Maar je wordt onderdeel van zo'n merk, van de ervaring en van de beleving. Dan wil je niks anders meer.

Wat betreft Fiat: ik zou best graag weer een Fiat willen na deze Punto, maar er is zo weinig keuze. Ik zou iets groter willen en dan zit je dus aan een Bravo (de ulysse en croma enz even niet meegerekend). De Bravo is in Benzine alleen in 90pk 16V (beetje schraal) of 120/150 pk T-Jet beschikbaar. Die lusten nogal een slokje. Ik zoek een ongeblazen blokje met minimaal 100 pk, of een blokje met wat nieuwere/betrouwbaardere techniek dan T-Jet/Multi Air. Dat biedt Fiat niet.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blu Magnetico
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 233
Lid geworden op: di aug 12, 2014 22:57

Re: Merktevredenheid 2016: Tesla is top, Fiat is flop

Bericht door Blu Magnetico »

Zoals Bram al aangeeft zullen Tesla eigenaren meer vergevingsgezind zijn omdat ze deel uitmaken van de status en merkbeleving van zo'n nieuw merk dat dingen anders aanpakt dan de conventionele merken.
Daarnaast denk ik dat een deel van de Tesla eigenaren tegenover anderen niet willen toegeven dat hun auto niet zo kwalitatief is als je zou mogen verwachten en daarom Ja antwoorden op de vraag of ze opnieuw een Tesla zullen kopen.

Bij Fiat speelt inderdaad mee dat er boven de Punto niet zoveel valt te kiezen binnen het merk. De Bravo zou nog een optie kunnen zijn. Zelf zou ik niet naar de 500L of 500X willen overstappen, misschien wel naar de Tipo (SW) met 1.4 T-jet à la Savali. :D
Of Alfa Romeo moet met een fraai nieuw model komen onder de Guilia. De huidige Mito en Guiletta kunnen mij minder bekoren.
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-Jet Sport 3d. Savali 121 pk > 146 pk
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Merktevredenheid 2016: Tesla is top, Fiat is flop

Bericht door BramvE »

Ik heb overigens toch een Bravo gekocht, toch wel gecharmeerd geraakt van MultiAir. Dacht dat het 't zelfde was als T-Jet maar MultiAir is echt wel nieuwer en beter (maar niet zo betrouwbaar).

Tipo SW vind ik ook wel wat maar is nog een stuk duurder. En heeel vreemd dat die niet met MultiAir leverbaar is. Tipo verkoopt uberhaupt niet in NL.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Plaats reactie