Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Hallo Allemaal,
Ik loop ook tegen een raar gebonk/geratel aan met mijn GP tjet uit 2009. Nu staat er pas 64000 km op teller en ben ik pas 2de eigennaar. Nu heb ik hier beetje rond lopen kijken en kwam ik dit topic van 2009 tegen (http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =16&t=4411" onclick="window.open(this.href);return false;) Ik vind het persoonlijk best hinderlijk. En zit ik te denken om me stabilisatorstang reactiestangen te vervangen en de rubbers en de veerpoot-toplagers. Mijn vraag is of iemand anders nog tip's heeft om preventief vervangen?
Met vriendelijke groet
Matthijs van Lunenburg.
Ik loop ook tegen een raar gebonk/geratel aan met mijn GP tjet uit 2009. Nu staat er pas 64000 km op teller en ben ik pas 2de eigennaar. Nu heb ik hier beetje rond lopen kijken en kwam ik dit topic van 2009 tegen (http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =16&t=4411" onclick="window.open(this.href);return false;) Ik vind het persoonlijk best hinderlijk. En zit ik te denken om me stabilisatorstang reactiestangen te vervangen en de rubbers en de veerpoot-toplagers. Mijn vraag is of iemand anders nog tip's heeft om preventief vervangen?
Met vriendelijke groet
Matthijs van Lunenburg.
GP-2009 tjet 5 deurs met abarth uitlaat en BMC filter.
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Zou niet zomaar dingen gaan vervangen... bij mij hebben ze de schokbreker linksvoor, beide veerpootlagers én de hoofdstabilisatorstang vervangen maar het 'tok'-geluid is er nog steeds. Ze zijn er nog mee bezig.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Ha Joris,
Dat gaat de goede kant op!! Netjes dat ze de koppeling toch aangepakt hebben en ik brand uiteraard nog steeds van nieuwsgierigheid over wat het bijgeluid van de koppeling nou veroorzaakt(e).
In ieder geval kom je die vervangingen tijdens jouw bezit niet meer tegen. Goed gedaan!!
Groeten vanuit een licht vriezend Haagje,
Chris
Dat gaat de goede kant op!! Netjes dat ze de koppeling toch aangepakt hebben en ik brand uiteraard nog steeds van nieuwsgierigheid over wat het bijgeluid van de koppeling nou veroorzaakt(e).
In ieder geval kom je die vervangingen tijdens jouw bezit niet meer tegen. Goed gedaan!!
Groeten vanuit een licht vriezend Haagje,
Chris
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Ha Chris,
't Is maar hoe je 't bekijkt. Kost me toch een eurootje of 800, dat koppelingsgebeuren.
Maar zoals je zegt ben ik er dan wel weer een heel aantal jaren vanaf (ik rij +-10.000 km per jaar).
Heb ze toen ik de auto daar achter liet gevraagd om de vervangen onderdelen nog even achter te houden. Dat zou geen probleem zijn dus ik verwacht daar nog foto's van te kunnen maken.
Mvg,
Joris
't Is maar hoe je 't bekijkt. Kost me toch een eurootje of 800, dat koppelingsgebeuren.
Maar zoals je zegt ben ik er dan wel weer een heel aantal jaren vanaf (ik rij +-10.000 km per jaar).
Heb ze toen ik de auto daar achter liet gevraagd om de vervangen onderdelen nog even achter te houden. Dat zou geen probleem zijn dus ik verwacht daar nog foto's van te kunnen maken.
Mvg,
Joris
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Ha Joris,
Much obliged!! Wellicht staat 't mij ook te wachten
Haags hasta!!
Chris
Much obliged!! Wellicht staat 't mij ook te wachten
Haags hasta!!
Chris
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Na ruim anderhalve week geduld werd ik vanmiddag eindelijk gebeld door de dealer; ik kon de auto op kon komen halen!
Laten we beginnen bij het 'tok'-geluid:
In eerste instantie werd de hoofdstabilisatorstang vervangen, maar dit loste het probleem niet op. Omdat ze de daadwerkelijke oorzaak niet konden vinden, hebben ze daarna besloten om ook de schokbreker rechtsvoor, beide stabilisatorkoppelstangen en beide draagarmen te vervangen. Het probleem is opgelost!
Vervolgens door naar het koppelingsprobleem:
De complete koppeling, inclusief hydraulisch druklager en vliegwiel zijn vervangen. De versnellingsbak- en hydrauliekolie zijn ververst. Het 'oe'-geluid heb ik op de terugweg niet gehoord en ik neem aan dat dit opgelost is. Ik houd het voor de zekerheid de komende tijd in de gaten. Bij visuele inspectie is gebleken dat de oorzaak van het 'oe'-geluid ligt bij de drukgroep, wat ik al vermoedde. Oorzaak is dus niet het frictiemateriaal; dat zag er nog prima uit.
Het koppelingspedaal voelt ietwat lichter aan en het aangrijpingspunt ligt wat lager. Even wennen dus.
Ook het schakelen loopt weer heerlijk soepel. Toch een aanrader, dat verversen van versnellingsbakolie!
Hopelijk is bij deze een hoofdstuk van problemen afgesloten en kan ik écht gaan genieten van de auto. Hij rijdt in ieder geval heerlijk!
Wat is er allemaal tijdens de afgelopen 6 maanden aan de auto gedaan?:
Volledig onder garantie vervangen:
- Accu
- Beide schokbrekers (voor)
- Beide veerpootlagers (voor)
- Hoofdstabilisatorstang
- Beide stabilisatorkoppelstangen
- Beide draagarmen
Gedeeltelijk onder garantie vervangen/ververst (uiteindelijk ruim €800,- zelf bijgedragen...):
- Complete koppeling (incl. hydraulisch druklager)
- Vliegwiel
- Versnellingsbakolie
- Hydrauliekolie
Tot slot een aantal foto's:
De boosdoeners (druk'vingers' en hydraulisch druklager) die het 'oe'-geluid veroorzaakten:
Het vliegwiel, waar bij visuele inspectie niets raars aan te zien was:
De koppelingsplaat, die er ook nog prima uit zag voor zijn kilometerstand (±50.000 km):
Een totaalplaatje van (een deel van) de vervangen onderdelen:
Laten we beginnen bij het 'tok'-geluid:
In eerste instantie werd de hoofdstabilisatorstang vervangen, maar dit loste het probleem niet op. Omdat ze de daadwerkelijke oorzaak niet konden vinden, hebben ze daarna besloten om ook de schokbreker rechtsvoor, beide stabilisatorkoppelstangen en beide draagarmen te vervangen. Het probleem is opgelost!
Vervolgens door naar het koppelingsprobleem:
De complete koppeling, inclusief hydraulisch druklager en vliegwiel zijn vervangen. De versnellingsbak- en hydrauliekolie zijn ververst. Het 'oe'-geluid heb ik op de terugweg niet gehoord en ik neem aan dat dit opgelost is. Ik houd het voor de zekerheid de komende tijd in de gaten. Bij visuele inspectie is gebleken dat de oorzaak van het 'oe'-geluid ligt bij de drukgroep, wat ik al vermoedde. Oorzaak is dus niet het frictiemateriaal; dat zag er nog prima uit.
Het koppelingspedaal voelt ietwat lichter aan en het aangrijpingspunt ligt wat lager. Even wennen dus.
Ook het schakelen loopt weer heerlijk soepel. Toch een aanrader, dat verversen van versnellingsbakolie!
Hopelijk is bij deze een hoofdstuk van problemen afgesloten en kan ik écht gaan genieten van de auto. Hij rijdt in ieder geval heerlijk!
Wat is er allemaal tijdens de afgelopen 6 maanden aan de auto gedaan?:
Volledig onder garantie vervangen:
- Accu
- Beide schokbrekers (voor)
- Beide veerpootlagers (voor)
- Hoofdstabilisatorstang
- Beide stabilisatorkoppelstangen
- Beide draagarmen
Gedeeltelijk onder garantie vervangen/ververst (uiteindelijk ruim €800,- zelf bijgedragen...):
- Complete koppeling (incl. hydraulisch druklager)
- Vliegwiel
- Versnellingsbakolie
- Hydrauliekolie
Tot slot een aantal foto's:
De boosdoeners (druk'vingers' en hydraulisch druklager) die het 'oe'-geluid veroorzaakten:
Het vliegwiel, waar bij visuele inspectie niets raars aan te zien was:
De koppelingsplaat, die er ook nog prima uit zag voor zijn kilometerstand (±50.000 km):
Een totaalplaatje van (een deel van) de vervangen onderdelen:
Laatst gewijzigd door J.V. op vr feb 17, 2017 22:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Flink wat vervangen dus. Nu kun je er hopelijk even tegen aan!
Die drukvingers, worden die altijd zo warm?
Deze dus. Ze zijn gewoon blauw uitgeslagen van de hitte. Moet dus extreem warm geweest zijn.
Die drukvingers, worden die altijd zo warm?
Deze dus. Ze zijn gewoon blauw uitgeslagen van de hitte. Moet dus extreem warm geweest zijn.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Geen idee, mij was het ook al opgevallen.
Misschien dat 'ie zo heet werd op het moment van het 'oe'-geluid?
Misschien dat 'ie zo heet werd op het moment van het 'oe'-geluid?
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Dit kan je oa krijgen van bv voor stoplicht wachten met ingedrukte koppelingspedaal.
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Aha. In dat geval is het de schuld van de vorige eigenaar.
Ik zet 'm namelijk altijd in z'n vrij en laat dan de koppeling opkomen.
Ik zet 'm namelijk altijd in z'n vrij en laat dan de koppeling opkomen.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Nou, ik heb andere drukplaten bekeken via google, maar die zagen er niet zo uit als deze. Ook gebruikte dus. Denk dat dat inderdaad het 'oe' geluid geweest is. Voordat het zo blauw is moet het roodgloeiend worden. En het is vaker zo warm geworden want ik zie verschillende wbz's. Warmte beinvloede zones. Ben zelf lasser (ja meesterlasser nog wel), dus heb daar vaak/altijd mee te maken.
Die vingers zijn waarschijnlijk ook wat vervormd door de hitte. Als dit al vanaf het begin was zou ik zeggen dat het onder de garantie moet vallen, maarja, zoiets is moeilijk hard te maken natuurlijk.
Die vingers zijn waarschijnlijk ook wat vervormd door de hitte. Als dit al vanaf het begin was zou ik zeggen dat het onder de garantie moet vallen, maarja, zoiets is moeilijk hard te maken natuurlijk.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Ha mannen,
Heerlijk die discussie. Maar ehhhh kantkwaad?
Want dan moet die boel er bij mij ook uit dus.
Dit was Den Haag,
Chris
Heerlijk die discussie. Maar ehhhh kantkwaad?
Want dan moet die boel er bij mij ook uit dus.
Dit was Den Haag,
Chris
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Nou, ik zou eerst bij de garage informeren. Die tanden zouden misschien af kunnen breken of iets dergelijks. Denk niet dat je daar vrolijk van wordt
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Goed nieuws!! nu hopen dat je met veel plezier van je GP mag genieten na alle ellende
Gr.Jim
Gr.Jim
Updates done: AUX/Parrot Carkit/EVO achterlichten/Parkeersensoren/Ramen tinten/16" LM velgen
Update to do: uitlaat rvs of sierstuk/Donkeren koplampen
Update to do: uitlaat rvs of sierstuk/Donkeren koplampen
Re: Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET
Goed nieuws! Kun je met vol genot meerijden met de Snertrit!
Gr. Dennis
Gr. Dennis
Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Starjet Full option