Dubbel Massa Vliegwiel

Plaats reactie
Kevin34
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: vr feb 17, 2017 23:22

Dubbel Massa Vliegwiel

Bericht door Kevin34 »

Ten eerste:
Sorry dat ik zo veel vragen stel!

Ik heb iemand naar mijn auto laten kijken omdat het bonken niet weg te krijgen is. Deze meneer trapte het koppelingspedaal een paar keer in en liet het hard opkomen tijdens het rijden en toen bonkte te auto heel heftig.
Deze meneer dacht dat waarschijnlijk het dubbel massa vliegwiel kapot is.

Nu ben ik op internet aan het zoeken naar zon vliegwiel, maar kan het nergens vinden.

Heeft mijn auto wel een dubbel massa vliegwiel?

Betreft een GP 1.4 16v (95pk)

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
tcp461
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 209
Lid geworden op: wo aug 12, 2015 5:41
Locatie: Joure

Re: Dubbel Massa Vliegwiel

Bericht door tcp461 »

Alleen diesels hebben een dubbel massa vliegwiel volgens mij
1.3 mjet EVO dynamic 2011 nero mille miglia 5-d
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Dubbel Massa Vliegwiel

Bericht door J.V. »

Nee hoor, ook de benzinemodellen hebben een dubbelmassavliegwiel.

Nu weet ik niet precies hoe het bij jouw 1.4 zit, maar bij mijn 1.4 T-JET is 'ie recentelijk vervangen. Goedkoop is het helaas niet en als het dan toch open ligt (de versnellingsbak moet los van de motor) zou ik ook maar meteen de complete koppeling incl. hydraulisch druklager laten vervangen... voorkomt dat je na een tijdje nog een keer de volle mep kunt betalen aan arbeidsloon.

Zie ook:
http://www.carrec-technocenter.nl/onder ... problemen/

Uiteraard alleen laten vervangen als 'ie ook echt defect is; je gaat in totaalprijs (complete koppeling en vliegwiel) al gauw richting de €1000,- namelijk. Zou knap lullig zijn als het probleem dan nog niet opgelost is.
Laatst gewijzigd door J.V. op di mar 07, 2017 19:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Dubbel Massa Vliegwiel

Bericht door damted »

Ik zou eerst even deze diagnose doen, voordat je veel geld uit gaat geven:

Het gevolg van een versleten 2 massavliegwiel is dat de koppeling niet soepel aangrijpt. Dat wordt door de meeste berijders vertaald met het bibberen of trillen van het koppelingspedaal. Ook wel stuiterend, wiebelend of schokkerig optrekken. U kunt dit zelf testen door de auto met stationair lopende motor, zonder gas bij te geven, te laten rijden. Zoals u dat wellicht ook tijdens file rijden doet.

Als u het koppelingspedaal – terwijl u het laat opkomen – voelt bibberen (u voelt in feite het schokkerig aangrijpen van de motor) dan is het tweemassa vliegwiel versleten. De veren zijn niet sterk genoeg meer om de koppeling soepel tot stand te laten komen.


bron: zie post hierboven
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Dubbel Massa Vliegwiel

Bericht door J.V. »

Inderdaad, uiteraard alleen laten vervangen als 'ie ook echt defect is; je gaat in totaalprijs (complete koppeling en vliegwiel) al gauw richting de €1000,- namelijk. Zou knap lullig zijn als het probleem dan nog niet opgelost is.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Plaats reactie