K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Gebruikersavatar
diCato
Nuovo Arrivato
Berichten: 53
Lid geworden op: zo mar 05, 2017 18:08

K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Bericht door diCato »

Hoi hoi,

Nu ik heb besloten om tóch lekker door te rijden met m'n GP 1.9 Mjet, kan ik er net zo goed wat moois van maken. Iets wat ik al een tijdje in gedachten heb is het plaatsen van een open air intake, zoals ik die hier en daar ook bij jullie heb gezien.

Maar helaas, technisch inzicht is mij niet toebedeeld. Daarom heb ik wat vraagjes:
- Hieronder zie je een 1.9 Mjet motor (tenminste, lijkt veel op de mijne). Het 'blok' helemaal links, dat is toch de luchtinlaat met het luchtfilter?
- Zo ja, als ik een K&N open luchtfilter erin wil zetten, moet ik dan gewoon dat blok eruit halen en het nieuwe luchtfilter erop zetten? Of moeten er nog buizen verwijderd/vervangen worden o.i.d.? Ik zie namelijk dat er een stekkertje in de buis is gestoken vlak voordat hij het blok ingaat. Lijkt me dat dat iets is wat moet blijven zitten.

Afbeelding

Als jullie verder nog tips en waarschuwingen heb dan hoor ik 't natuurlijk graag!
Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet (130pk) Sport
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Bericht door J.V. »

Ik weet niet hoe het precies bij de M-JET zit, maar bij mijn T-JET (benzine dus) ziet het er vergelijkbaar uit:
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 60#p285035

Bij de mijne was het simpelweg de kap van het luchtfilterhuis losmaken (stuk of 4 schroeven dacht ik), het oude filter eruit en het nieuwe (in mijn geval van BMC) erin. De buis met de slangklem moest tijdelijk los om de kap eraf te kunnen halen.

Misschien heb je er wat aan. :wink:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
diCato
Nuovo Arrivato
Berichten: 53
Lid geworden op: zo mar 05, 2017 18:08

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Bericht door diCato »

Tnx, ziet er inderdaad ongeveer hetzelfde uit.

Ik kwam hier op het forum ook dit tegen: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 83&t=10878" onclick="window.open(this.href);return false;. Een stukje naar onder iemand met een open luchtfilter in een 1.4 t-jet. Dat ziet er ook hetzelfde uit als bij mij, alleen zie ik bij hem niet het stekkertje.

Weet je toevallig waar dit stekkertje voor dient, of het kwaad kan als die eruit hangt, of gaat dit stekkertje een storing geven zodra er een ander filter op zit?
Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet (130pk) Sport
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Bericht door J.V. »

Klopt, ook bij mijn T-JET zit dat stekkertje er niet (in ieder geval niet op dezelfde plaats).
't Zit er vast niet voor niets en je kunt er denk ik wel vanuit gaan dat je foutmeldingen gaat krijgen als 'ie niet op de juiste manier aangesloten zit... heb er zelf helaas verder geen kennis van...

Je zou kunnen kiezen voor een inlegfilter, stukken makkelijker maar de 'winst' is kleiner vergeleken met een openluchtfilter. Misschien dat er hier op het forum mensen zijn die je verder kunnen helpen.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Bericht door Skrymger »

Dat stekkertje is de lucht massa meter, die moet wel blijven zitten anders loopt je motor gelijk beroerd. Ik heb bij mijn (wel 1.3) mjet ook een custom inlaat zelf gemaakt, ook rekening houdend met de lmm.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
diCato
Nuovo Arrivato
Berichten: 53
Lid geworden op: zo mar 05, 2017 18:08

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Bericht door diCato »

Maar als die lmm meet hoeveel lucht erdoorheen komt, en die data automatisch gebruikt om de motor aan te sturen, gaat dat dan niet vanzelf goed?

Heb even een klein rondje internet gedaan, maar zie heel veel verschillende "meningen", van 'niet doen' tot 'gewoon doen', en van 'motormanagement remappen/updaten' tot 'gewoon je lmm in de hoek gooien en gassen met dat hok'.

Zouden de mensen van K&N zelf weten wat hier verstandig is?
Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet (130pk) Sport
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Bericht door J.V. »

Bij een inlegfilter blijft de sensor gewoon aangesloten op dezelfde plek. Dat zou dan dus geen problemen moeten geven.

Bij een openluchtfilter zal 'ie denk ik net zo goed aangesloten moeten blijven op de juiste manier.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
diCato
Nuovo Arrivato
Berichten: 53
Lid geworden op: zo mar 05, 2017 18:08

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Bericht door diCato »

Vandaar de vraag of je het open luchtfilter gewoon op de plek van het filterhuis kan plaatsen, zonder dat je aan de slag hoeft met de buis die daarop aangesloten zit (met de meter erin). Bij de verkoopfoto van het K&N luchtfilter wordt namelijk ook een slang/buis afgebeeld, maar of je die mee moet monteren is maar de vraag. Ik zie afbeeldingen waarbij dat het geval is, en afbeeldingen waar dat niet het geval is.
Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet (130pk) Sport
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Bericht door J.V. »

Ah, op die manier. :wink:
Daar kan ik je niet mee helpen helaas.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Bericht door Skrymger »

Nee, je krijgt bij het filter een slangenklem en gewoon alleen het filter met wat diameter adapters, of je moet een hele kit kopen. De lmm zou ik wel aangesloten laten anders gaat de auto ik dacht te arm lopen. (Of te rijk, Dont pin me on it) tis iig niet goed. Je kan hem er in ieder geval wel gelijk op aansluiten, op de lmm. Bij de 1.3 is de diameter maat van de lmm 70mm, en laten er nou precies adapter ringen meegeleverd worden met het filter van 70mm :)

Zo heb ik het opgelost:
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
diCato
Nuovo Arrivato
Berichten: 53
Lid geworden op: zo mar 05, 2017 18:08

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Bericht door diCato »

Ah top, bedankt voor de verhelderende uitleg en foto! Denk dat ik maar eens een bestelling ga plaatsen. Picca's zullen volgen!
Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet (130pk) Sport
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Bericht door Skrymger »

Graag gedaan en Succes ^^

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
diCato
Nuovo Arrivato
Berichten: 53
Lid geworden op: zo mar 05, 2017 18:08

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Bericht door diCato »

Filter is binnen! Kan niet wachten om 'm erin te hangen. Dacht dat ik 'm er wel in een uurtje in kon sleutelen voordat ik weg moet, maar ben bang dat me dat toch niet helemaal gaat lukken met m'n twee linkerhanden..
Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet (130pk) Sport
htevents
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: do jul 26, 2018 18:27

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Bericht door htevents »

Om een oud topic een schop te geven: naast de buis naar de turbo, zijn er nog andere slangen die ergens op aangesloten moeten worden? Ik heb een Punto 2012 1.3 Mjet en wil eigenlijk hetzelfde idee gaan uitvoeren zoals het er bij Skrymger op de foto uitziet. Welke koppelstukken heb ik nodig?

Hoe groot is het risico trouwens op het beschadigen van de turbo (ivm het iets minder goed filteren dan een papieren filteren) met zo'n aftermarket filter?
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: K&N open luchtfilter in 1.9 Mjet?

Bericht door Fixma »

Wat ik me altijd me afvraagt is dat je niet langer de intercooler gebruikt en hij dus warme lucht in de motorruimte aanzuigt. Lijkt mij niet echt ideaal en een verbetering.
Plaats reactie