Toe aan een andere auto...Bravo? Advies?

Alles wat met Fiat te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Toe aan een andere auto...Bravo? Advies?

Bericht door BramvE »

Dag allen,

ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor een andere auto. De GP bevalt goed maar ik merk dat ik toch vaak iets meer ruimte wil; het telkens demonteren van de kinderwagen begint te vervelen en zoonlief zit wel erg krap in zijn maxi cosi, de passagiersstoel moet erg ver naar voren om fatsoenlijk op de achterbank te zitten. Bovendien beginnen de kilometers en jaren te tellen.

Ik heb een proefrit gemaakt in een Volvo S40 (2008), en dan de 1.8 of 2.0 (benzine). Vind dat een mooie auto en rijdt ook heerlijk. Maar die achterbank is nog krapper dan de Punto (ik ben er achter gekomen dat dat bij heel veel auto's zo is). Bovendien is de toegang tot de bagageruimte wat beperkt door de kleine kofferklep. Een V50 vind ik dan net weer wat te overdreven groot (en zwaar).

Ik ben nu aan het orienteren op een Fiat Bravo. Vind dit een erg mooie auto, goed uitgevoerd en best betaalbaar. Wil dan wel voor een T Jet/Multi Air gaan, maar vrees een beetje voor het verbruik. Op papier is dat beter dan de GP 16V, maar Spritmonitor vertelt me dat het praktijkverbuik juist veel slechter is dan een GP.
Hebben jullie advies tussen de 120 of 140/150pk versie? Heb nu de 1.4 16V (maar beetje meer pit mag wel, mits het verbruik niet te buitensporig wordt.

Andere opties die ik wil overwegen:
- Seat Leon (2005 - 2013) wel erg saai en kaal
- Renault Megane (dan liefst wel de estate) vaak leuk uitgerust maar oogt een beetje goedkoop
- Honda Civic IMA (dus zo'n hybrid). Ben beroepsmatig met elektrische auto's en duurzaamheid bezig dus deze keuze past wat beter bij mijn overtuiging, bovendien is deze wel zuinig op korte stadsritjes maar kan hij ook meekomen op lange snelwegritten. maar vind het interieur zo vreselijk lelijk

Wat is jullie advies? Nog andere opties qua auto? Ik ben vrij kieskeurig, vind helaas maar weinig (betaalbare/realistische en geschikt als daily driver) auto's echt mooi.

Mijn profiel:

ongeveer 25.000 kilometer per jaar, zeer gevarieerd rijprofiel: woon-werk is minder dan 10km en wordt 5x per week afgelegd, 1 a 2x per maand familiebezoek (250km), doordeweeks veel boodschappenritjes en recreatieritjes van minder dan 20km, vrouw moet 2 maanden per jaar heel het land door waardoor we die 25.000 wel halen.
Vooral vanwege de korte woon-werk ritjes lijkt me diesel niet interessant. Terecht?
Ik heb vrij uitgebreide berekeningen gedaan maar benzine blijft helaas heel lang goedkoper dan diesel, vooral in combinatie met een upgrade naar een grotere/zwaardere auto en het vaak tegenvallende praktijkverbruik (zeker door mijn vele korte ritjes).
Ik zoek een auto van onder de 9.000, kilometerstand max 100.000, goeie looks, goeie uirusting, en een schappelijk verbruik.


Concrete vragen:
- Wat vinden jullie van de Bravo? En wat is verbruiksverschil tussen de 120 en 140/150 pk variant?
- nog advies voor auto's in de genoemde categorie?
- hebben jullie nog voorbeeldberekeningen van diesel/benzine met een realistisch praktijkverbruik?

Het liefst zou ik een Giulietta rijden, maar ook die zijn net nog te duur, zeker met lage kilometerstanden...:(
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chantal_GPTurbo
Junior Stato
Berichten: 266
Lid geworden op: vr mar 21, 2014 0:33

Re: Toe aan een andere auto...Bravo? Advies?

Bericht door Chantal_GPTurbo »

Ik rij een sport turbo GP en die rijdt helemaal niet schadelijk ook vond ik de GP ruim zat hoor je kan goed achterin zitten bij een GP en een kind zeker,anyway een bravo is niet veel groter! Waarom kijk je niet naar een Volvo v70 Anyway de GP is echt niet klein valt indezelfde klasse als een seat of Honda civic die zijn echt niet groter en die Honda civic die mijn broer heeft gehad is zelfs kleiner dan een GP


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Toe aan een andere auto...Bravo? Advies?

Bericht door Rudabroda »

Een interresante overweging. De Bravo vind ik persoonlijk super mooi maar voor het doel hoe je hem wil gaan gebruiken misschien niet de beste keuze..
Je schrijft dat je in een S40 hebt gereden, dat is het tweelingzusje van de Mitsubishi Charisma, die ik ook heb gehad destijds. Een fijne auto maar qua ruimte? Niet echt. Dat zal niet veel verschil maken met de Punto.
Een V40 dan? Makkelijk met kinderwagen en maxi cosi? Mijn wederhelft heeft zo'n ding in de lease.. Mooi afgewerkt maar klein. Zowel achter in als in het koffer gedeelte waar je een drie dubbele hernia oploopt omdat die laadvloer zo laag is inclusief een hoge til drempel. V50 overdreven? Misschien qua gewicht wel. Maar qua ruimte een stuk beter.

Kortom: je hebt helemaal nix aan mijn input want dit is iets wat je zelf mag/moet beslissen. Wil je ruimte voor kinderwagen en maxi cosi dan wordt het gewicht plus verbruik natuurlijk hoger.
Een ideale balans tussen kosten en ruimte heb ik niet, misschien een Kangoo (heb ik ook ooit gehad).
Lekker ruim, dat wel, relatief goedkoop maar dat uiterlijk.. Dan liever een Multipla. :-]

Succes met je zoektocht.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Toe aan een andere auto...Bravo? Advies?

Bericht door hbassen »

Bram,

Ik heb de afgelopen weken ook gekeken naar een Bravo. Dit was een multiair 140pk met echt alles erop en eraan. Ik heb toch besloten om de Punto te houden (heb geen gezin). Ik ben bij Fiat dealer Jelle Talsma in Drachten geweest (hele leuke zaak).

De Bravo die ik uit had gezocht was van 2014 en had nog maar 30k gereden en was voorzien van skydome,leer,xenon, 18'' wielen en navigatie. Deze was best nog wat aan de prijs met 17k. Ik weet niet wat je budget is, maar succes met zoeken.

HB
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Toe aan een andere auto...Bravo? Advies?

Bericht door BramvE »

Het is toch een Bravo geworden, een rijk uitgeruste MultiAir Sport. Alleen geen navi en geen skydome. Had nog net geen ton gereden, bouwjaar 2011.

bedankt voor de input.

@Chantal de kofferruimte tussen de Punto en de Bravo scheelt behoorlijk, kan ik nu uit ervaring zeggen. 100 liter meer, dat betekent dat nu de kinderwagen past zonder dat hij helemaal uit elkaar hoeft. In de GP kon dat niet. En de ruimte tussen de achterbank en voorstoelen is in de GP best weinig, zeker met een zitje op de achterbank. Dit komt omdat de GP een realtief diepe zitting heeft achterin. De bijrijder moet dus flink naar voren. Ook daarin is de Bravo ruimer. Het is centimeterwerk, maar je merkt het.
Een V70 is wel gelijk het andere einde, die zit in zo'n zware gewichtsklasse en ook in aanschaf erg duur. Maar het was vast een grapje :)

@Rudabroda de V40 die jij bedoelt zat helaas boven budget, kosten vaak nog 10k of meer. Dan was ik wel voor een Giulietta gegaan ;)
V50 heeft ook een erg krappe achterbank en ik wil eigenlijk nog wegblijven van een station. En ook een V50 is nog flink prijzig, vaak ook nog boven de 10k als je er eentje onder de 150.000 kilometer zoekt. Maar ik vind de V50 ook wel mooi, in de juiste kleur en met goede wielen.

De reden dat de Bravo het toch is geworden was de rijke uitrusting, de fijne MultiAir motor en omdat ik hem veruit het mooist vind van alle andere overwogen auto's. Heb hem gekocht voor iets meer dan 8k, en de rest van het budget gestoken in onderhoud en banden.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: Toe aan een andere auto...Bravo? Advies?

Bericht door Rudabroda »

Netjes, Bram. Hoop dat je er veel rijplezier mee krijgt. :-]
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Toe aan een andere auto...Bravo? Advies?

Bericht door hbassen »

Veel plezier Bram, Ik heb net een Alfa Guilietta Qv aangeschaft.

HB
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Toe aan een andere auto...Bravo? Advies?

Bericht door BramvE »

dikk! Zag het al op FB ja. Gauw je handtekening aanpassen.

Heb je trouwens wel het dubbele van die Bravo neergeteld :twisted:
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Toe aan een andere auto...Bravo? Advies?

Bericht door hbassen »

Nog niet eens . ongeveer 1,5 keer.

HB
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Plaats reactie