Masterofevil schreef:Hier zelfde verhaal, vorige week, ik rijd op cruise en ineen keer motor stopt en motor management lampje brand, resultaat: ook distributieketting kapot
1.3 mulijet evo
km stand 135k en 6 jaar oud
In kennissen kring ook al zo'n geval gehad. Bij laatste onderhoud in januari nog gezegd check de ketting, maar niks bijzonders, spanning was goed.
Garage zegt dat er in onderhoudsschema niets staat van vervanging van de ketting.
Lijkt erop dat dit wel degelijk moet voor de 130k zou ik zeggen.
En dan idd geen coulance of wat dan ook, niet netjes als dit een zwakte is van fiat
Heel jammer, weer een en ik zou zeker gaan sparen sjoerd! Zelf bij 165k '10 Evo ervangen en de kettingspanner was inderdaad bijna op z'n eind. Zelf gedaan toen. Onderdelen koste Echt geen drol.
Vitamine schreef:Ik zal ook een duit in het zakje doen.
Afgelopen zaterdag onderweg naar een familiedag. Net 15 minuten onderweg valt de motor compleet uit (Punto Evo '10 met 133k km gereden) met een storing van het motormanagement. Auto aan de kant en Wegenwacht erbij en leest de auto uit. Twee storingen:
- Nokkensensor
- Systeemdruk brandstofverdeelleiding
Auto afgesleept naar de vaste dealer en die belt mij maandag terug met de melding dat de distributieketting geknapt is .
Een kort telefoontje met Fiat verteld mij dat men het niet raar vindt dat hij knapt met 'maar' 133k km en aangezien de auto 7 jaar oud is hoef ik niet te rekenen op coulance. Oja, de dealer moest zelf maar even contact opnemen met Fiat want het was niet de bedoeling dat de particulier dit zelf deed. Ondanks dat het de klantenservice was.
Goed, nog geen bericht van de dealer hoe extreem de schade is maar ik houd mij hart vast.
Kleine update: kop is er af en bij het revisiebedrijf. De hele kop moet gereviseerd worden en in totaal ben ik €2750,- kwijt.
Nieuwe update:
Vorige week bericht van de garage dat tijdens het testdraaien het blok opnieuw vast is gaan zitten . De bout die het tandwiel verbind aan de nokkenas is gebroken. Hoogstwaarschijnlijk dat deze al een opsodemieter gehad heeft tijdens de eerste vastloper.
Na een inspectie is er (gelukkig) geen grote schade, behalve dat er tuimelaars gebroken zijn en de nokkenas was ook niet meer fris. Voor de rest gelukkig geen schade aan de cilinderkop.
Goed, uiteindelijk gisteren de auto weer op halen en erg blij dat ik hem weer terug heb .
Wij hebben ook dezelfde bout gebruikt bij het vervangen van mijn ketting. Er staat nergens in de werkplaatshandleiding dat deze nieuw moet zijn en hij zit dan dus ook niet in de vervangingsset.
Gezien het resultaat is het zeer verstandig om bouten van het krukastandwiel e.d. te vervangen voor nieuwe en deze met het juiste aanhaalmoment vast te zetten.
Gezien er tuimelaars zijn gebroken en de nokkenas niet meer fris is kun je er vanuit gaan dat de kleppen de zuigers hebben geraakt.
Indien die gebroken is wel. Bij normaal vervangen zou die geen optater gehad moeten hebben en nog gewoon goed functioneren. Hij loopt bij mij weer ruim 10k zonder problemen na de ketting vervangen is met de Pasen.
Vanmorgen was mijn Evo ook aan de beurt.. (11-2010 - 180.xxx km)
Mijn vader had mijn auto geleend, reed met 80 km/h over de provinciale weg, melding motor management, auto viel uit..
Sleepdienst probeerde nog te starten maar zei ook, geen compressie.. Ga er maar vanuit dat je ketting gebroken is..
Wordt binnen 24 uur naar m'n vaste garage gebracht dan hoor ik de rest.
Vorige week grote beurt gehad, gister nieuwe APK gekregen.
Garagehouder is een kennis van mij en die zei al dat hem iets niet lekker zat met een bepaald geluid onder de motorkap. Hij was al bij 2 FIAT dealers geweest en aan de monteurs gevraagd wat hun ervan vonden, maar vonden allemaal dat het geluid aan de andere kant van de motor vandaan kwam en dus eigenlijk niet de ketting kon zijn..
Vandaag zou de offerte binnenkomen om de ketting preventief te vervangen, helaas net te laat dus..
Ik heb je erbij gezet in het speciale topic. Heb ook weer contact gehad met fiat Nederland, via facebook. Kreeg dit als antwoord:
Hi Odelot,
Dankjewel voor je bericht. Onze excuses. Op dit moment kunnen we niet voldoende informatie inzien over de persoon waarnaar je ons verwijst, zou deze persoon contact met ons op willen nemen? Dan behandelen we via die weg de zaak verder. Mocht je het in het forum willen aangeven, graag. De beste manier op contact op te nemen met onze klantenservice is via https://www.fiat.nl/contact" onclick="window.open(this.href);return false;. Via die weg wordt het dossier erbij gepakt en gaat het contact sneller dan via berichten via deze inbox. Hopelijk weet je zo voldoende!
Groet,
Susan namens Fiat
Je moet dus even contact zoeken via de aangegeven site. Meldt gelijk dat je 1 van de 15 gedupeerden bent van het forum hier. Kijken in hoeverre ze dit op willen lossen bij fiat.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Bedankt voor de informatie.
Denk dat omdat de auto niet in onderhoud is geweest bij de dealer ik 0 op het rekest zal krijgen..
Auto is vandaag vanuit de opslag naar mijn garage gebracht, ik hoor morgen de uitslag..
Hoop dat de kosten mee vallen, wil eigenlijk niet naar een andere auto dus voorkeur heeft reparatie.