sportonderstel?

Henkio
Nuovo Arrivato
Berichten: 27
Lid geworden op: vr okt 20, 2017 23:22

sportonderstel?

Bericht door Henkio »

Hallo allemaal,

inmiddels 3 weken aan het rondsturen in onze GP 1.4 16v. Leuk karretje en rijdt prima. Ik vind hem echter te hoog op zn pootjes staan. Nou wil ik niet direct met verlagingsveren e.d. aan de gang, maar heb ik begrepen dat er af fabriek ook uitvoeringen waren die standaard iets lager stonden. klopt dat? En zo ja, passen die veerpoten op een standaard 1,4 16v?

ff ter info, de mijne is een sportsound. Ik begreep dat de sport en wellicht t-jet standaard 15 cm lager staan. klopt dat?

Alvast dank voor de reacties
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: sportonderstel?

Bericht door J.V. »

15 cm is wel erg veel... :lol:

Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij is het enige verschil dat bij de Sport-uitvoering de veren wat ingekort zijn t.o.v. de standaard Punto. Als je de veren toch gaat vervangen, kun je misschien toch beter voor een nieuwe set veren van bijv. Novitec gaan. :wink:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Re: sportonderstel?

Bericht door walpunto »

inderdaad 15cm erg veel is 15mm bij de sport uitvoeringen
en als je toch gaat vervangen zou ik eerder gaan voor 30 of 40mm
s6 ermee
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: sportonderstel?

Bericht door J.V. »

Was ook een grapje, walpunto. :lol:
Ik nam aan dat Henk 15mm/1.5cm bedoelde. :wink:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Henkio
Nuovo Arrivato
Berichten: 27
Lid geworden op: vr okt 20, 2017 23:22

Re: sportonderstel?

Bericht door Henkio »

ai typo idd. bedoelde 15mm idd.
maar die 15mm is er dus wel. en zijn dat dan alle auto's die zijn verkocht als zijnde sport? of heeft de tjet dat bijvoorbeeld ook? en passen tjet veerpoten op een 1.4 n/a? En zijn die gelijk qua karakteristiek of is de tjet zodanig zwaarder inde neus dat hij zwaardere veren heeft? Want dan heb ik daar uiteraard niks aan.

Ik wil juist dus niet met andere veren enzo aan de gang. Daarvan wordt hij ook stugger en daar zit ik en mn vrouw al helemaal niet op te wachten. ietsje lager voor de looks is genoeg.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: sportonderstel?

Bericht door J.V. »

Dat zijn goede vragen, maar ik vrees dat ik ze niet kan beantwoorden. Ik rijd zelf in een T-JET in de Sport-uitvoering, die dus inderdaad net wat lager staat dan een normale Punto. Wellicht zijn er anderen op het forum die je vragen wel kunnen beantwoorden. Succes ermee! :wink:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
lune-i-tune
Junior Stato
Berichten: 402
Lid geworden op: di dec 18, 2012 17:24
Locatie: Gorinchem

Re: sportonderstel?

Bericht door lune-i-tune »

Heb wel een setje van deze veren liggen als je daar interresse in heb ,deze passen volgens mij wel.
Grande Punto T-jet carribean Orange skydome SaVaLi novitec -4. Skytune EBC brakes M/S design grill ,novitec diffuser,orginele voorbumperspoiler. Japan Racing 18"
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: sportonderstel?

Bericht door Scarrrr »

Ik heb zo'n sportonderstel en die veren zijn behoorlijk stug!

Ik denk dat je voor het effect beter kan gaan voor een goede set aftermarket veren. Ik ga daar ook voor aangezien de huidige veren/dempers wil op hun eind lopen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Re: sportonderstel?

Bericht door DPhilippi »

Correctie, sportonderstel veren zijn 10mm lager t.o.v. de standaard. De moeite? Niet echt. Ik zou gewoon direct gaan voor een AP schroefsetje. Andere veren+monteren+uitlijnen, leg je er liever twee rooitjes bovenop en dan heb je een strakke schroefset.
Henkio
Nuovo Arrivato
Berichten: 27
Lid geworden op: vr okt 20, 2017 23:22

Re: sportonderstel?

Bericht door Henkio »

Zoals al gezegd. Ik weet dat als je echt omlaag wil je beter een schroefset of verlagingsset kan pakken. Maar dat wil ik dus niet. Ik heb nog een 155 3.0 v6 staan waarmee ik kan rondknallen. :D :P
En persoonlijk zou ik dan voor bilstein met eobach gaan als ik zou willen zakken.
Dat was op mn voormalige alfa 156 ook een mooie combi van verlaging en toch nog wat comfort.

@lune i tune: ik zoek ff uit of dat past en werkt.want die komen onder een tjet vandaan denk ik hè?
Henkio
Nuovo Arrivato
Berichten: 27
Lid geworden op: vr okt 20, 2017 23:22

Re: sportonderstel?

Bericht door Henkio »

Ow en montage kan ik allemaal wel zelf. Heb een hefbrug hier in mn schuur staan. :D
Gebruikersavatar
lune-i-tune
Junior Stato
Berichten: 402
Lid geworden op: di dec 18, 2012 17:24
Locatie: Gorinchem

Re: sportonderstel?

Bericht door lune-i-tune »

@Henkio ja komen onder een t jet vandaan ik lees dat je ook een 155 v6 heb mooie wagens heb spijt dat ik mijn 155 verkocht heb.
Grande Punto T-jet carribean Orange skydome SaVaLi novitec -4. Skytune EBC brakes M/S design grill ,novitec diffuser,orginele voorbumperspoiler. Japan Racing 18"
Gebruikersavatar
DPhilippi
Senior Stato
Berichten: 506
Lid geworden op: di mar 01, 2016 17:09
Locatie: Bergeijk

Re: sportonderstel?

Bericht door DPhilippi »

Klopt, ik bedoelde alleen dat eibach 20mm lager ligt dan sportonderstel veren. Vandaar dacht ik dat je wellicht beter een schroefset kon pakken en die gewoon op gelijke hoogte als eibach kon zetten. Zelfde resultaat, maar wel beter dan alleen andere veren eronder zetten. Mijn Novitec veren gaan er namelijk ook volgend jaar onderuit, voordat ik de rest van de ophanging kapot rijd.
Henkio
Nuovo Arrivato
Berichten: 27
Lid geworden op: vr okt 20, 2017 23:22

Re: sportonderstel?

Bericht door Henkio »

ff voor jou dan lune-i-tune... :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

door H&S corse opgebouwd met 3.0 v6 qv specs. ongeveer 225 pk. Wat niet superveel is, een opgefokte abarth komt met de nodige aanpassingen verder, maar t klinkt geniaal en loopt zo mooi zo'n busso...

Afijn, ik pb je ff over die veren.
Henkio
Nuovo Arrivato
Berichten: 27
Lid geworden op: vr okt 20, 2017 23:22

Re: sportonderstel?

Bericht door Henkio »

ding heeft trouwens de nodige roest. Er zijn rottere exemplaren maar hij moet wel aangepakt. Ik heb hem afgelopen voorjaar gekocht om hem deze winter op te knappen en te verbeteren zodat ik volgend jaar lekker kan genieten.
Laswerk laat ik doen door een bekende opknapper in de alfawereld. technische deel pak ik aan met hulp van een alfa 155/156 kenner.
Plaats reactie