Slangkoppeling naar kachelradiateur

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Slangkoppeling naar kachelradiateur

Bericht door Puntoman »

Hallo iedereen,

ik heb een verstopte kachelradiateur en wil die doorspoelen , nu zitten die op het koelsysteem gekoppeld met een soort koppelstuk . (zie https://www.ebay.ie/itm/New-Genuine-Hea ... SwFe5X1FIg" onclick="window.open(this.href);return false;) . Hoe krijg je die dingen los?
Draaien en trekken? linksom rechtsom? of zit er een snaplockje op oid?
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Bericht door Christ »

Ha Puntoman,

Als je zeker weet dat-ie verstopt zit, ik heb er nog nooit van gehoord/gezien eerlijk gezegd, en je moet deze klem lossen, moet je dat "gespje" losdrukken en een nieuwe, geschroefde, erop zetten. Heb het toevallig ook net meegemaakt met een radiatorslang.

Hoi,

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Bericht door Puntoman »

Buis die erin gaat is heet, de uitgang is koud. verstopt dus. De druk op de kachel is minimaal want het is een zijtak van de bovenste radiatorslang.
Je bedoelt dat metalen gespje? Ik had eerder in gedachten als ik de plastic koppeling zie, drukken, draaien tot een zeker punt waarop ie dan loskomt. soort banjonetsluiting lijkt het.
Nieuwe koppelingen worden ook hiermee verkocht.
Afin, maakt eigenlijk niet uit hoe hij loskomt, maar vanwege het "definitieve" karakter van die metalen klem voor de koppeling leek dat anders te werken. Goed ik ga ze eraf knippen en vervangen met een reguliere slangklem.
Is ook veel minder gedoe, want die koppeling zit half in de firewall en is al moeilijk bereikbaar.

Thanks.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Bericht door Puntoman »

Even een update; kachelradiator flink doorgespoeld met kokend water, en omdat ik toch bezig was gelijk maar nieuwe thermostaat geplaatst en alle koelvloeistof vervangen.
Kachel wordt weer warm !
ik zie nog wel een lekje links onderin , links van het oliefilter. ongeveer 1 druppel per 2-3 seconden.Wat zit daar? de waterpomp?
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Bericht door Christ »

Ha Puntoman,

Uit mijn hoofd gezegd zit je waterpomp onder je oliefilter op de kopse kant van het blok.
Kijk hier 'es:
https://fiat.7zap.com/en/fpun/4c/199438 ... 02s20+1-0/" onclick="window.open(this.href);return false;

Oh, oh wat kaht, wat kaht in 't Haagje.

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Bericht door damted »

Grote kans dat alleen je thermostaat defect was.
Je hebt nu 2 dingen tegelijk gedaan, dus dan blijft het een gok of spoelen wel zin had.
Het eindresultaat is in ieder geval ok.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Bericht door Puntoman »

Wat denken jullie? Waterpomp op z'n einde?

(Overigens dank voor de link !)
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Bericht door Christ »

Ha Puntoman,

Heb je een 1.4 8v? Dan kan het toevoerbuisje naar je waterpomp ook lekken. Ervaring.

Zet 'm in ieder geval maar eens op de brug.

Succezzzz hè?

Oh, oh wat is 't kaht
wat is 't kaht
hieah agtah de dùne.

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Bericht door Puntoman »

Yep, 1400 / 8v
waar koppelt die toevoerbuis aan? (locatie)
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Bericht door Christ »

Puntoman,

Zo lang geleden dat ik er ook zo één had...........................

De waterpomp zit onderop de kopse kant van het blok. Op een flens. Als ik het me goed herinner zit het bewuste buisje aan de andere kant van de flens en loopt in de lengterichting van het blok.

Dus pomp flens buisje.

De mijne lekte toen op het punt waar het buisje (€15,--) de flens ingaat en leek het in eerste instantie of de pomp het begeven had.

Succes!!
Vanuit een Vorstelijk Den Haag,

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Bericht door Puntoman »

OK, nogmaals dank.
Ik heb even gekeken aan de voorkant van het blok , maar zie daar geen buizen de kopse kant ingaan, wel de onderste radiator slang , maar die zit nog net op de voorkant van het blok. Ik neem aan dat je die niet bedoeld.
Dan loopt ie waarschijnlijk ergens anders naar toe.

Je hebt het over een buis OP de waterpomp? Of moet ik zoeken naar een buis die uit de ruimte van de distributiesnaar komt?

Groet vanuit bevriezend limburg ;)
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Bericht door Christ »

Puntoman,

Kan ik je ècht niet meer vertellen. Ik weet nog dat het een ijzeren pijpje is. Het beste is het van onderen te bekijken.

Good luck vanuit een steen- en steenkaht De Haag.


Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Bericht door Puntoman »

ik geloof dat ik dat buisje gevonden heb. En nah , lekt niet daaro.
ik zie de druppels verdampen op het blok direct naast het oliefilter.
Die slang loopt van achter het blok tot ergens onderin bij de radiator, en die blijft droog.

vandeweek die onderste kap bij de distributieriem er maar eens aftrekken, dan zie ik misschien meer.

Groet vanuit minder vriezend limboland.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Bericht door damted »

Als je dan toch bezig bent, heb je al bijna de waterpomp eruit.
Om de waterpomp te vervangen moet waarschijnlijk ook de motorsteun los om bij de distributie en de spanner te kunnen.
Ook de multiriem moet dan los (je kunt de spanner met een 4mm pin in de losse stand vastzetten)
Als je de distributieriem niet gaat vervangen, zou je met wat lappen de riem op de krukas op positie kunnen houden en aan de bovenkant op de nokkenas met een beugeltje.
Wel eerst de boel qua timing markeren (Tip-ex werkt goed) en eerst een paar keer krukas ronddraaien om deze timing zeker te weten goed te hebben, daarna kan de waterpomp er uit als de spanning van de riem is gehaald.
Waterpomp zelf zit met 3 boutjes en vloeibare pakking vast.

Of je laat het doen en dan gelijk distributieriem en spanner vervangen.
Bij mij was alleen de waterpomp aan vervanging toe, die had het voortijdig begeven na een lekke koppakking.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Slangkoppeling naar kachelradiateur

Bericht door Puntoman »

Ik ga hier http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 84&t=15166 even verder.

Alles zover gelukt, echter kon de nokkenas niet op hetzelfde punt laten staan.
Overigens Waterpomp al vervangen , die bleek niet lekker meer: https://imgur.com/a/XKWzU
Koppakking ook vervangen, die was verbrand tussen cilinder 1 en 2. Dat verklaard ook het koelvloeistof verbruik en het wegpersen van koelvloeistof via bijv de waterpomp.

vandaar de vraag in het bovenstaande nieuwe topic.
Plaats reactie