Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?
Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?
Hi,
Mijn 2007 GP 1.3mjet nadert de 208.000km en bij het wegrijden begint de auto te 'hobbelen'. Ook gaat het schakelen zo nu en dan minder soepel dan voorheen. Nu heb ik zo'n idee dat mijn koppeling/+vliegwiel aan z'n einde is, ook al kan ik niet echt 'slip' ontdekken.
Ik heb een 6 bak en nu zag ik dat een Valeo set incl vliegwiel zo'n 400,- kost.
Wie kan mij een idee geven wat een reparatie mij gaat kosten? Of eventueel tips waar het nog meer aan kan liggen? Qua km-stand, is dat een afstand waarbij een koppeling versleten kan zijn?
Mijn 2007 GP 1.3mjet nadert de 208.000km en bij het wegrijden begint de auto te 'hobbelen'. Ook gaat het schakelen zo nu en dan minder soepel dan voorheen. Nu heb ik zo'n idee dat mijn koppeling/+vliegwiel aan z'n einde is, ook al kan ik niet echt 'slip' ontdekken.
Ik heb een 6 bak en nu zag ik dat een Valeo set incl vliegwiel zo'n 400,- kost.
Wie kan mij een idee geven wat een reparatie mij gaat kosten? Of eventueel tips waar het nog meer aan kan liggen? Qua km-stand, is dat een afstand waarbij een koppeling versleten kan zijn?
Re: Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?
Misschien hydraulisch druklager.
Vervang eens de remolie en neem dan ook de olie in de hydraulische leiding van de koppeling mee.
De slijtage van een koppeling/vliegwiel is afhankelijk van gebruik maar bij normaal gebruik zou deze
4-5 ton mee moeten kunnen.
Vervang eens de remolie en neem dan ook de olie in de hydraulische leiding van de koppeling mee.
De slijtage van een koppeling/vliegwiel is afhankelijk van gebruik maar bij normaal gebruik zou deze
4-5 ton mee moeten kunnen.
Re: Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?
koppeling kan ook bij 2 ton op zijn hangt er vanaf veel stads kilometers of juist veel op de snelweg
als je diet zeker hydr druklager mee vervangen 400 lijkt mij erg goedkoop voor een vliegwiel en een koppelingsset
als je diet zeker hydr druklager mee vervangen 400 lijkt mij erg goedkoop voor een vliegwiel en een koppelingsset
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Re: Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?
Ik heb er zelf nu ~65.000 mee gereden. Voornamelijk snelweg. Maar goed, weet niet wat er daarvoor mee gebeurd is.
Breng de auto dit weekend weg voor groot onderhoud en verwacht dan ook een conclusie over de koppeling.
Breng de auto dit weekend weg voor groot onderhoud en verwacht dan ook een conclusie over de koppeling.
Re: Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?
Een koppeling slijt eigenlijk alleen door de manier van aangrijpen, dus persoonlijke rijstijl.
Ik heb die van mij moeten laten vervangen als gevolg van een defect hydraulisch druklager (90.000km) waardoor de koppeling begon te slippen en uiteindelijk de hydraulische leiding losschoot.
Kosten: ca. 900,- Euro exclusief vliegwiel
Als de bak los moet vervang dan ook (preventief) de druklager!
Ik heb die van mij moeten laten vervangen als gevolg van een defect hydraulisch druklager (90.000km) waardoor de koppeling begon te slippen en uiteindelijk de hydraulische leiding losschoot.
Kosten: ca. 900,- Euro exclusief vliegwiel
Als de bak los moet vervang dan ook (preventief) de druklager!
Re: Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?
Update:
Koppeling, vliegwiel, drukgroep+lager zijn vervangen. Kwam uit op zo'n 800,- totaal.
Maar het verschil is enorm.
Wat was er aan de hand? Het vliegwiel is kapot gedraaid (waren stukken metaal weggeslagen) en dat vliegwiel heeft liggen rammelen waardoor de rest ook kapot is gegaan. Je voelde het al als je het koppelingspedaal omhoog liet komen, dan trilde het pedaal en soms hoorde je ook een duidelijke rammel. Daarnaast zat er slijtage op de drukgroep en het lager was ook ingesleten.
Geen onnodige reparatie dus. Hoop er nu weer een tijd mee door te kunnen zonder al te veel onkosten.
Koppeling, vliegwiel, drukgroep+lager zijn vervangen. Kwam uit op zo'n 800,- totaal.
Maar het verschil is enorm.
Wat was er aan de hand? Het vliegwiel is kapot gedraaid (waren stukken metaal weggeslagen) en dat vliegwiel heeft liggen rammelen waardoor de rest ook kapot is gegaan. Je voelde het al als je het koppelingspedaal omhoog liet komen, dan trilde het pedaal en soms hoorde je ook een duidelijke rammel. Daarnaast zat er slijtage op de drukgroep en het lager was ook ingesleten.
Geen onnodige reparatie dus. Hoop er nu weer een tijd mee door te kunnen zonder al te veel onkosten.
Re: Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?
Vind die €800,- nog wel meevallen om eerlijk te zijn.
Heb je het bij een dealer laten vervangen?
Ik was (1.4 T-JET, geen idee of de prijzen veel verschillen) ook zo’n €800,- kwijt, maar dat was volgens de betreffende dealer ‘tegen inkoopsprijs’. Was wel incl. verversen van de versnellingsbakolie en de rem-/koppelingsvloeistof.
Heb je het bij een dealer laten vervangen?
Ik was (1.4 T-JET, geen idee of de prijzen veel verschillen) ook zo’n €800,- kwijt, maar dat was volgens de betreffende dealer ‘tegen inkoopsprijs’. Was wel incl. verversen van de versnellingsbakolie en de rem-/koppelingsvloeistof.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009
Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera.
Re: Koppeling/vliegwiel aan z'n eind? Kosten?
Uitgevoerd bij een dealer, maar in de eigen tijd van de monteur. Dus heb inderdaad wat kunnen besparen op het uurtarief