Op tijd zetten nokkenas GP 199 ?
Op tijd zetten nokkenas GP 199 ?
Hey mensen ,
Vande week de kop gereviseerd en koppakking vervangen. Nu wil / moet ik de distributiesnaar vervangen, maar ik ontbeer 1 merkteken op de nokkenaspoelie.
Ik heb de motor op 0 graden staan : https://imgur.com/a/2Zl9O
op de nokkenaspoelie zie ik echtet nergens een marker staan : https://imgur.com/a/r8V56, of zijn dat toevallig deze twee: https://imgur.com/a/kJ7Y6 , zo ja hoe moet ik de poelie op tijd zetten, normaliter vind je aan de achterzijde een inkepingkje , maar die zie ik ook niet zitten.
Iemand aub ?
Vande week de kop gereviseerd en koppakking vervangen. Nu wil / moet ik de distributiesnaar vervangen, maar ik ontbeer 1 merkteken op de nokkenaspoelie.
Ik heb de motor op 0 graden staan : https://imgur.com/a/2Zl9O
op de nokkenaspoelie zie ik echtet nergens een marker staan : https://imgur.com/a/r8V56, of zijn dat toevallig deze twee: https://imgur.com/a/kJ7Y6 , zo ja hoe moet ik de poelie op tijd zetten, normaliter vind je aan de achterzijde een inkepingkje , maar die zie ik ook niet zitten.
Iemand aub ?
Re: Op tijd zetten nokkenas GP 199 ?
Zit helaas geen merkteken op den nokkenas. Had van te voren moeten aftekenen en tanden moeten tellen nu moet je afstel gereedschap lenen of kopen.
https://www.midlock.nl/Midlock/TA_Fiat.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.midlock.nl/Midlock/TA_Fiat.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Op tijd zetten nokkenas GP 199 ?
Inderdaad.
Lekkage van waterpomp komt meestal nooit alleen.
Bij jou dus ook de koppakking lek.
Als je de boel had gemarkeerd op de oude riem, had je tandjes kunnen tellen en die markeren op je nieuwe riem.
Voor plaatsen afstelgereedschap moet de kleppendeksel er weer af.
Helaas redelijk duur spul, dus als je het kunt lenen, zou dat een hoop schelen.
Lekkage van waterpomp komt meestal nooit alleen.
Bij jou dus ook de koppakking lek.
Als je de boel had gemarkeerd op de oude riem, had je tandjes kunnen tellen en die markeren op je nieuwe riem.
Voor plaatsen afstelgereedschap moet de kleppendeksel er weer af.
Helaas redelijk duur spul, dus als je het kunt lenen, zou dat een hoop schelen.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Re: Op tijd zetten nokkenas GP 199 ?
Hoe werkt dit? Ik meende cilinder 1 op bdp te zetten vervolgens de nokkenas op 12 uur mbv het vliegwieltje van de nokkenas sensor. Daarna is de zaak vergrendeld, en zou de distributie riem omgelegd en gespannen kunnen worden. Correct?
Re: Op tijd zetten nokkenas GP 199 ?
Heb je geen WPH.
In elearn staat beschreven hoe e.e.a. uitgevoerd moet worden:
Even gekopieerd en hier geplakt. (sorry voor de layout)
2. Draai de bevestigingsbout (2a) van de poelie (2b) los; houd daarbij de nokkenas tegen m.b.v. de sleutel (2c) op de uitsparing.
1. Monteer de blokkeermal voor de nokkenas.
Gereedschap
Omschrijving
Functie
Geldigheid
2000004400
Mal
Nokkenas op tijd zetten
1.2 8v
1.4 8v
- Leg de distributieriem om.
1. Monteer de blokkeermal voor de krukas.
Gereedschap
Omschrijving
Functie
Geldigheid
2000004500
Mal
Krukas afstellen
1.2 8v
1.4 8v
1.4 16v
1. Span de distributieriem door de verstelbare spanner (1b) m.b.v. het gereedschap (1a) linksom te draaien; bevestig de spanner als de stelvork (1c) tegen de aanslag (1d) staat.
Gereedschap
Omschrijving
Functie
Geldigheid
1860987000
Sleutel
Getande distributieriem spannen
1.2 8v
1.4 8v
1.4 16v
Bew. 1072C44 HITTESCHILD VOOR UITLAATSPRUITSTUK - U.I.
1. Draai de bouten los en verwijder het zijdeksel van de distributieriem.
1. Monteer het gereedschap (1a) en draai de bevestigingsbout (1b) van de getande poelie vast.
Gereedschap
Omschrijving
Functie
Geldigheid
2000004200
Blokkeerhulpstuk
Nokkenaspoelie tegenhouden
1.4 8v
Component
Bevestiging
Ø
Waarde (daNm)
Geldigheid
Nokkenaspoelie
Bout
M12
1.8 ÷ 2.2 + 55°
1.4 8v
- Draai de schroefplug in de poelie.
Component
Bevestiging
Ø
Waarde (daNm)
Geldigheid
Dop op bevestigingsbout van getande poelie
Dop
M27
2.5 ÷ 3.0
1.4 8v
- Verwijder de drie hiervoor gemonteerde gereedschappen.
- Draai de krukas twee slagen, zodat de distributieriem zich kan zetten.
- Draai de bevestigingsmoer van de riemspanner iets los en verstel de voorste vork zodanig dat deze in lijn staat met de achterste vork.
- Draai de bevestigingsmoer van de riemspanner met aanhaalmoment vast.
Component
Bevestiging
Ø
Waarde (daNm)
Geldigheid
Verstelbare spanner van distributieaandrijving
Moer
M8
2.5 ÷ 3.1
1.2 8v
1.4 8v
- Monteer de eerder verwijderde mallen weer om de distributietiming te controleren.
In elearn staat beschreven hoe e.e.a. uitgevoerd moet worden:
Even gekopieerd en hier geplakt. (sorry voor de layout)
2. Draai de bevestigingsbout (2a) van de poelie (2b) los; houd daarbij de nokkenas tegen m.b.v. de sleutel (2c) op de uitsparing.
1. Monteer de blokkeermal voor de nokkenas.
Gereedschap
Omschrijving
Functie
Geldigheid
2000004400
Mal
Nokkenas op tijd zetten
1.2 8v
1.4 8v
- Leg de distributieriem om.
1. Monteer de blokkeermal voor de krukas.
Gereedschap
Omschrijving
Functie
Geldigheid
2000004500
Mal
Krukas afstellen
1.2 8v
1.4 8v
1.4 16v
1. Span de distributieriem door de verstelbare spanner (1b) m.b.v. het gereedschap (1a) linksom te draaien; bevestig de spanner als de stelvork (1c) tegen de aanslag (1d) staat.
Gereedschap
Omschrijving
Functie
Geldigheid
1860987000
Sleutel
Getande distributieriem spannen
1.2 8v
1.4 8v
1.4 16v
Bew. 1072C44 HITTESCHILD VOOR UITLAATSPRUITSTUK - U.I.
1. Draai de bouten los en verwijder het zijdeksel van de distributieriem.
1. Monteer het gereedschap (1a) en draai de bevestigingsbout (1b) van de getande poelie vast.
Gereedschap
Omschrijving
Functie
Geldigheid
2000004200
Blokkeerhulpstuk
Nokkenaspoelie tegenhouden
1.4 8v
Component
Bevestiging
Ø
Waarde (daNm)
Geldigheid
Nokkenaspoelie
Bout
M12
1.8 ÷ 2.2 + 55°
1.4 8v
- Draai de schroefplug in de poelie.
Component
Bevestiging
Ø
Waarde (daNm)
Geldigheid
Dop op bevestigingsbout van getande poelie
Dop
M27
2.5 ÷ 3.0
1.4 8v
- Verwijder de drie hiervoor gemonteerde gereedschappen.
- Draai de krukas twee slagen, zodat de distributieriem zich kan zetten.
- Draai de bevestigingsmoer van de riemspanner iets los en verstel de voorste vork zodanig dat deze in lijn staat met de achterste vork.
- Draai de bevestigingsmoer van de riemspanner met aanhaalmoment vast.
Component
Bevestiging
Ø
Waarde (daNm)
Geldigheid
Verstelbare spanner van distributieaandrijving
Moer
M8
2.5 ÷ 3.1
1.2 8v
1.4 8v
- Monteer de eerder verwijderde mallen weer om de distributietiming te controleren.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Re: Op tijd zetten nokkenas GP 199 ?
Kun je me vertellen wat 12 uur is van de nokkenas want de beschrijving die ik heb komt niet overeeen: https://imgur.com/a/IxLgl" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Op tijd zetten nokkenas GP 199 ?
Sorry,
Ik heb dit gereedschap nooit hoeven gebruiken.
Ik markeerde de nokkenaspoelie de krukas en de riem met tipex lak en heb de riem op de juiste plek gehouden.
Spanner toen los gemaakt en de waterpomp kunnen vervangen.
Als ik de riem had moeten vervangen, had ik waarschijnlijk de tanden geteld tussen nokkenaspoelie markering en krukas poelie markering.
Voor jou is dit allemaal achteraf gedoe en kom je er niet verder mee.
Succes.
Misschien dat hier mensen meelezen met wel deze ervaring.
Ik heb dit gereedschap nooit hoeven gebruiken.
Ik markeerde de nokkenaspoelie de krukas en de riem met tipex lak en heb de riem op de juiste plek gehouden.
Spanner toen los gemaakt en de waterpomp kunnen vervangen.
Als ik de riem had moeten vervangen, had ik waarschijnlijk de tanden geteld tussen nokkenaspoelie markering en krukas poelie markering.
Voor jou is dit allemaal achteraf gedoe en kom je er niet verder mee.
Succes.
Misschien dat hier mensen meelezen met wel deze ervaring.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Re: Op tijd zetten nokkenas GP 199 ?
in ieder geval dank.
Ik had wel gemarkeerd , maar kwam er later achter dat ik niet op nul graden gemarkeerd had.
Toen bij het verwerken van de kop pakte ik de kop onhandig beet waardoor de poelie van de nokkenas nog even verder gedraaid werd.
Weet je toevallig of de nul graden positie (https://imgur.com/a/2Zl9O" onclick="window.open(this.href);return false;) overeenkomt met BDP voor cilinder 1 en 4? blijkbaar kan je dan ook met de kleppen positie van cilinder 1 (beide kleppen op open positie) ook zo de boel terug op tijd krijgen als je niet in het bezit van de timing kit bent.
Duur stukje gereedschap overigens. 75 euri's voor 5 stukjes metaal en wat boutjes in een plastic koffertje. 52 euri's bij amazon als ik een week geduld heb.
Ik had wel gemarkeerd , maar kwam er later achter dat ik niet op nul graden gemarkeerd had.
Toen bij het verwerken van de kop pakte ik de kop onhandig beet waardoor de poelie van de nokkenas nog even verder gedraaid werd.
Weet je toevallig of de nul graden positie (https://imgur.com/a/2Zl9O" onclick="window.open(this.href);return false;) overeenkomt met BDP voor cilinder 1 en 4? blijkbaar kan je dan ook met de kleppen positie van cilinder 1 (beide kleppen op open positie) ook zo de boel terug op tijd krijgen als je niet in het bezit van de timing kit bent.
Duur stukje gereedschap overigens. 75 euri's voor 5 stukjes metaal en wat boutjes in een plastic koffertje. 52 euri's bij amazon als ik een week geduld heb.
Re: Op tijd zetten nokkenas GP 199 ?
https://www.vidaxl.nl/e/8718475846611/v ... 6v-benzine" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Op tijd zetten nokkenas GP 199 ?
Dank je Willem1, maar dat is niet de juiste set voor een 1.4 GP , dat is deze set https://www.webertools.nl/weber-tools-t ... 6v-wt-2089" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Op tijd zetten nokkenas GP 199 ?
Foutje
dat driehoekachtige ding komt achter in de nokkenas.
dat driehoekachtige ding komt achter in de nokkenas.
Re: Op tijd zetten nokkenas GP 199 ?
Drie hoekig?
Voor zover ik kan zien heb je eigenlijk maar 2 dingen uit het koffertje nodig, dat metalen plaatje met dat schuine randje erin on de nokkenas positie vast te zetten, en die lepel met 4 gaten om de krukaspositie vast te zetten. (wat overigens volgens mij ook prima gaat met het op 0 graden zetten)
die plaat met de vijf gaten is meen ik om de nokkenasssensor in positie te brengen, hetgeen me ook overbodig lijkt omdat in de beugel die naast het klepdeksel gemonteerd wordt, de nokkenassensor maar op een enkele manier vastgezet wordt met een 10 mm boutje. verdraaien of verplaatsen is er niet bij.
Voor meer half wakkeren zoals ik , op ebay vind je die uitgeklede setjes een stuk betaalbaarder. Ik heb er eentje in Polen besteld voor 14 euri en een tientje verzend met DPD. hele setjes kun je ook makkelijk vinden voor aanzienlijk minder euries dan in Nederland. (zie https://imgur.com/a/pbXkm" onclick="window.open(this.href);return false;)
Dat kleine geval zou het nokkenaswiel vast moeten zetten (met het eerste plaatje zit er al geen beweging meer in) , een tooltje voor de spanrol en wat boutjes in een plastic koffertje. hoppa 75 euri plus verzend.
Ander vraagje : Iemand die me een fotootje kan schieten van een gelijke motor (is meen ik de Fire) waarbij de krukas op nul graden staat? ik heb zo wat twijfel aan de nokkenaspositie als dat tooltje erin zit. Inlaat op 1 en 4 staan dan open, met een motor die als hij op 0 staat , staan 1 + 4 op BDP. Die gaat er even nog niet in met mijn logica.
Voor zover ik kan zien heb je eigenlijk maar 2 dingen uit het koffertje nodig, dat metalen plaatje met dat schuine randje erin on de nokkenas positie vast te zetten, en die lepel met 4 gaten om de krukaspositie vast te zetten. (wat overigens volgens mij ook prima gaat met het op 0 graden zetten)
die plaat met de vijf gaten is meen ik om de nokkenasssensor in positie te brengen, hetgeen me ook overbodig lijkt omdat in de beugel die naast het klepdeksel gemonteerd wordt, de nokkenassensor maar op een enkele manier vastgezet wordt met een 10 mm boutje. verdraaien of verplaatsen is er niet bij.
Voor meer half wakkeren zoals ik , op ebay vind je die uitgeklede setjes een stuk betaalbaarder. Ik heb er eentje in Polen besteld voor 14 euri en een tientje verzend met DPD. hele setjes kun je ook makkelijk vinden voor aanzienlijk minder euries dan in Nederland. (zie https://imgur.com/a/pbXkm" onclick="window.open(this.href);return false;)
Dat kleine geval zou het nokkenaswiel vast moeten zetten (met het eerste plaatje zit er al geen beweging meer in) , een tooltje voor de spanrol en wat boutjes in een plastic koffertje. hoppa 75 euri plus verzend.
Ander vraagje : Iemand die me een fotootje kan schieten van een gelijke motor (is meen ik de Fire) waarbij de krukas op nul graden staat? ik heb zo wat twijfel aan de nokkenaspositie als dat tooltje erin zit. Inlaat op 1 en 4 staan dan open, met een motor die als hij op 0 staat , staan 1 + 4 op BDP. Die gaat er even nog niet in met mijn logica.
Re: Op tijd zetten nokkenas GP 199 ?
https://www.youtube.com/watch?v=V-olxJXRrdQ" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=GLbcF8s1hgE" onclick="window.open(this.href);return false;
hier een link hoe het moet .ook het op tijd zetten voor 1.4 16v
als je de tanden telt en markeert dan wil het nog niet zeggen dat hij goed staat ik had dit zelf ook gedaan en hij stond niet helemaal correct. de motor loopt iets onregelmatig stationair ik ben sinds kort achter dit filmpje gekomen en je moet zorgen dat de zuigers even hoog staan als de nokkenassen geblokkeerd staan
https://www.youtube.com/watch?v=GLbcF8s1hgE" onclick="window.open(this.href);return false;
hier een link hoe het moet .ook het op tijd zetten voor 1.4 16v
als je de tanden telt en markeert dan wil het nog niet zeggen dat hij goed staat ik had dit zelf ook gedaan en hij stond niet helemaal correct. de motor loopt iets onregelmatig stationair ik ben sinds kort achter dit filmpje gekomen en je moet zorgen dat de zuigers even hoog staan als de nokkenassen geblokkeerd staan
Re: Op tijd zetten nokkenas GP 199 ?
BIJ DEZE VOOR 1.4 8V
https://www.youtube.com/watch?v=EurjlpX6er8" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=EurjlpX6er8" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=EurjlpX6er8" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=EurjlpX6er8" onclick="window.open(this.href);return false;