Stuurbekrachtiging ?

Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Puntoman »

Hallo mensen,

met sturen hoor ik alleen tijdens draaien/inparkeren dat er wat "kraakt" , ik gok op de servomotor van de stuurbekrachtiging.
het is min of meer gelijk als in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=N_mN4Cyy-kk" onclick="window.open(this.href);return false; echter ik hoor em misschien 2 of 3x een kraakje maken . Heb de homokineten en fuseekogels geinspecteerd en ook de seats van de schokbrekerveren. Dat ziet er allemaal prima uit.
Is dit de beruchte stuurhoeksensor of zijn de relais gaar aan het worden?

Alvast dank voor jullie/ uw antwoorden !
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Christ »

Ha Puntoman,

Nou, voor zover ik op ons forum kan nagaan staat die sensor op overlijden als je één kant makkelijker op draait dan de de andere kant op :? :? :? :?

Ik denk eerder dat het een of de lager(s) is/zijn die bovenop je schokbreker(s) zit(ten), die zwarte, ik dacht veerschotellagers.

Nog te heet voor het Haagse strand,

Chris :)
Laatst gewijzigd door Christ op wo aug 08, 2018 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Puntoman »

Hey Chris,

Dank voor het antwoord.

Stuurbekrachtiging is gelijk naar links of rechts. Heb alleen dat kraakje tijdens draaien aan het stuur (ook bij stilstand) . Enig geluid uit die lager(s) kan volgens mij alleen als de auto beweegt, remt (iig als er veranderende spanning op de schokbrekers staat)
Het lijkt iig logischer dat het iets mechanisch is, kan alleen niet thuisbrengen waar dat kraakje vandaan komt.
Falende sensor leek mij iig onwaarschijnlijk, eerste waar je naar zoekt is iets mechanisch.
Na een beetje zoeken leek de servomotor een kwaaltje van de GP te zijn. Maar geen foutcodes of andere elektrische gelijke problematiek. Kan de kwaal ook niet makkelijk reproduceren.
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Fixma »

Ik denk de schokbreker taatspot van de voorste schokbrekers.. Ik had het zelfde ook. vooral als je achteruit reed en dan weer vooruit dat was het erg aanwezig.. Kraakt het ook als je voor kant inveert?
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Puntoman »

Geen kraak bij inveren. geluid is alleen aanwezig bij sturen (dwz meer dan halve slag) . buiten de auto hoor ik het niet. moet echt iets aan of bij de stuurkolom zijn.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Odelot »

Toplagers van de voorveren zijn een bekend issue bij de punto. Bij mijn evo zijn ze 2x vervangen in vrij korte tijd. De laatste keer zijn er met stofkappen overheen geplaatst. Dat waren gemoderniseerde versies. Hadden ze eerst niet dus er kwam allerlei zooi tussen. Ik merkte het bij inparkeren enzo. Gekraak ook. Vrij irritant.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Puntoman »

Heb je een korte test of is dit simpelweg vervangen en zien of het probleem weg is?
Gebruikersavatar
skippy47
Junior Stato
Berichten: 378
Lid geworden op: ma nov 03, 2008 18:33
Locatie: Den Bosch Het Mooiste Stad Van Brabant

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door skippy47 »

Puntoman schreef:Heb je een korte test of is dit simpelweg vervangen en zien of het probleem weg is?
iemand de veer vasthouden dan draaien . dan voel je of de veer schokt. twee kanten proberen.
voelt je een schok dan is de veerschotel versleten
GP. bwj..2006 12.8v dynamic, airco(stuk), elec spiegels, blu Azzuro, lm 16" velgen.
nu 190500km gereden
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Puntoman »

Dank. zal na woensdag even kijken. de verwachting voor morgen (36-38 graden) maakt werken aan auto's in on-geklimade omgeving niet zo geweldig.
Update volgt.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Puntoman »

nop, geen schok.

Maar als ik naar deze video kijk: https://www.youtube.com/watch?v=wt3k_v1 ... gs=pl%2Cwn" onclick="window.open(this.href);return false; hoor ik exact hetzelfde , hij heeft de taatspot vervangen en daarmee verholpen.
Hij laat wel weten om de wagen daarna uit te lijnen. Nodig?
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Puntoman »

Zojuist wat olie in de lager gespoten en tussen de schijven.
Geluid is zo goed als weg. Ongetwijfeld een tijdelijke oplossing, maar oorzaak is duidelijk de taatspot/ bovenste veerpootlager.

Ik heb deze GP nu 2 jaar en bijna alle zwakke punten al eens voorbij zien komen.
- Koppakking
- Waterpomp
- Distributie
- Kleppen
- Taatspot
- Achterklep/ruimte verlichting
- Poly V snaar + spanrol + spanrolveer
- Oliedop
- Thermostaat
- alle klemmen op alle slangen
- Stabilisatiestangen
- Grill voorbumper
- Ontluchting Koelsysteem, remsysteem etc
- Bobine
- Bougiekabels
- Accu
- Blue & Me drama, simpelweg het hele systeem omzeilen door een moderne Android radio er in te zetten.
- Snelle corrosie / vervuiling in het koelsysteem waardoor de verwarming verstopt

Mijn vervolglijstje to do is inmiddels aardig gekrompen zo.
zo heb ik nog een klein olielekje ergens, vermoedelijk de pakking van de carterpan.
m'n sleutelbehuizing valt bijna uit elkaar
Schokbrekers voelen hard aan

De punto heeft voorlopig alleen voor een APK een garage gezien. Moet er niet aan denken hoeveel geld aan onderdelen en arbeidsloon ik bespaard heb.
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door sanscorp »

Weet je toevallig welke taatspot ik moet hebben?
Ik zoek dus de gemodificeerde.

Kan in een oude Eper op VIN alleen 51780079 vinden, dan kom ik uit op:
https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... eelnummers" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Fixma »

Helft goedkoepr: https://www.autodoc.nl/febi-bilstein/7286619" onclick="window.open(this.href);return false;
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door sanscorp »

Dat scheelt idd, voordeel van winparts is snellere levering en iets betrouwbaarder qua orders.

Maar dit is wel de juiste (afgesloten) taarspot waarbij het lager dus niet snel weer om zeep geholpen is?
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Fixma »

Geen idee, heb zelf Monroe's maar ook die ging defect na een dikke jaar.. Dus weer vervangen en eentje op voorraad.. Was niet op de hoogte dat er aangepaste type was.. Linkerkant lijkt het meest voor te komen..

Voor die prijs zal ik wel eentje kopen en eens kijken wat het is..
Plaats reactie