Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Scarrrr »

Is lastig te zeggen.. Een monteur kan zo'n ratel er misschien nog wel uithalen, maar de meeste mensen herkennen het geluid niet omdat het er langzaam insluipt.

Als ze knappen tussen de 150k en 200k km en de auto's zijn nu ~10j oud (meeste zijn evo's vanaf 2010) dan moet er dus 15 tot 20k per jaar mee gereden zijn. Volgens mij halen de meeste Punto's (toch vaak de 2e auto) dat niet.

Ik vermoed dus dat we de komende jaren een enorme toename gaan zien in kapotte kettingen omdat meer en meer auto's het 'kritieke punt' gaan bereiken.
Afbeelding
mierenlokdoosje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo jun 27, 2018 12:33

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door mierenlokdoosje »

Beste lezers,

Nieuw op het forum hier, maar deze en andere topics al flink doorgepluist om wat verduidelijking te krijgen.
Ik heb m'n prachtige rode Evo 1.3 Mjet 2011 met 140000 op de teller nu een maandje of drie en hij gaat vrijdag naar de garage voor een beurtje en een banden/velgenwissel.

Nu ben ik toch een beetje in dubio geraakt door dit topic en vooral door jullie adviezen om de ketting preventief te laten vervangen. Ik vind die honderden euro's gewoon veel geld voor een arme student. Zal ik vrijdag vragen om 'm te laten nakijken en desnoods te laten vervangen of gewoon meteen een nieuwe erin laten zetten?
Gebruikersavatar
Scarrrr
Nuovo Arrivato
Berichten: 177
Lid geworden op: za aug 15, 2015 15:51

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Scarrrr »

Een 2011 Punto aanschaffen en 'arme student' strookt in mijn ogen niet helemaal met elkaar. Maar goed.

Je weet dat het risico er is. Motorblok reviseren kost een veelvoud van het vervangen van de distributie. Aan jou om de kosten-baten-risico analyse te maken.

Bij mijn punto ging de aandrijfas 4 weken na aanschaf kapot. Bij aankoop waren er tekenen die later erger werden, maar ik kon ze op dat moment niet toeschrijven aan iets wat me uiteindelijk 600 ging kosten. Was ik niet blij mee, maar dat is een risico bij tweedehands auto's.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Odelot »

Ketting vervangen is niets duurder dan distributieriem. Als je erop bezuinigd neem je best wel een grote gok. Knapt ie dan kan ie naar de sloop. Ik zou dus lekker 600 euro in een nieuwe ketting steken :-]
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
@ctual
Junior Stato
Berichten: 312
Lid geworden op: zo sep 12, 2010 13:52
Locatie: Breda

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door @ctual »

Odelot schreef:Ketting vervangen is niets duurder dan distributieriem. Als je erop bezuinigd neem je best wel een grote gok. Knapt ie dan kan ie naar de sloop. Ik zou dus lekker 600 euro in een nieuwe ketting steken :-]
600 euro is bij een dealer dan zeker? Ik heb vaker een distributieriem inclusief spanners en waterpomp laten vervangen maar nog nooit 600 euro daarvoor betaald. Is wel door een BOVAG garagebedrijf gedaan. Dus geen beunhaas ( waarmee ik niets ten nadele van het werk van een beunhaas zeg. Laat dat duidelijk zijn )
'SERVO PER AMIKECO'
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Odelot »

Ik heb jarenlang tdi's gereden. Daar heb ik ze regelmatig van laten vervangen. Was dan wel icm een beurt, en dat was altijd rond de 6 tot 800 euro. Was van 2005-2011. Dus al een poosje geleden. Bij een merkloze garage, ook geen bovag dus. En zeker geen dealer.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Jasper3011
Nuovo Arrivato
Berichten: 54
Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Jasper3011 »

mierenlokdoosje schreef:Beste lezers,

Nieuw op het forum hier, maar deze en andere topics al flink doorgepluist om wat verduidelijking te krijgen.
Ik heb m'n prachtige rode Evo 1.3 Mjet 2011 met 140000 op de teller nu een maandje of drie en hij gaat vrijdag naar de garage voor een beurtje en een banden/velgenwissel.

Nu ben ik toch een beetje in dubio geraakt door dit topic en vooral door jullie adviezen om de ketting preventief te laten vervangen. Ik vind die honderden euro's gewoon veel geld voor een arme student. Zal ik vrijdag vragen om 'm te laten nakijken en desnoods te laten vervangen of gewoon meteen een nieuwe erin laten zetten?
Je kan het gerust zelf doen is een goede dag werken, belangrijk is dat je systematisch te werk gaat. Wanneer je al bezit over het gereedschap zou je alleen de 'speciale' tools moeten kopen dan ben je voor 200euro klaar.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door willeme1 »

Je kunt de kettingspanner bekijken via het inspectieluikje als je de motorsteun wegneemt. Aan de hand van de uitslag van de spanner kun je dan bepalen of vervanging van de ketting nodig is. Zolang alleen het eerste deel van de spanner uitsteekt is het oke, als ook het tweede deel uitsteekt wordt de spanner pas na oliedruk gespannen en zwabbert hij wat bij de koude start

Afbeelding

Afbeelding

nieuwe ketting en spanner

Afbeelding
etienno
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jul 10, 2016 7:15

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door etienno »

willeme1 schreef:Je kunt de kettingspanner bekijken via het inspectieluikje als je de motorsteun wegneemt.
Kijk aan, dat is interessante informatie! :-]

De ketting zit volledig in de olie toch, dit zou je dus alleen kunnen bekijken tijdens een oliewissel?
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Odelot »

Denk niet dat die volledig in de olie zit. Zal er aan de onderkant wel doorheen draaien vermoed ik...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door willeme1 »

Nee loopt niet door de olie maar wordt gesmeerd door een olieleiding (pijpje van 20 cm) wat je met vervangen ketting kunt vervangen of schoonmaken en doorblazen. In sommige sets zit hij erbij
Elroy
Berichten: 1
Lid geworden op: wo aug 01, 2018 11:57

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door Elroy »

Ook ik heb mij maar even geregisteerd en Jelje een mailtje gestuurd. Vandaag kreeg ik een belletje van mijn garage dat de Punto van mij toch wel een ratelend geluid maakte... Beetje speuren op dit forum en schrik er toch wel van!

Bouwjaar 2010 en 223k op de teller. Moet dus zo snel mogelijk vervangen worden!

Hopelijk woont Jeltje beetje in de buurt (Kom zelf uit Leeuwarden haha)
alex_andre
Berichten: 6
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 20:20

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door alex_andre »

Hallo collega Punto rijders,

ik ben nieuw op het forum, ofja al langer lid maar ik lees eigenlijk alleen maar hier!

Ik heb een 1.3MJ uit oktober 2010, met 243.000 kilometer op de teller. Ik heb er zelf zo'n 125.000 mee gereden, meestal snelweg, maar ook zware aanhangers. Ik heb inmiddels mijn tweede versnellingsbak er onder, maar mijn distributieketting is gelukkig nog heel :)

Ik heb vorig jaar eens gebeld met Fiat in Roermond en die wisten mij te vertellen dat de oorzaak van het breken van de ketting vaak ligt aan het oliepijl van de Punto. Er werd mij geadviseerd om het oliepijl zo hoog mogelijk te houden, zodat als je een keer een stevige bocht hebt, de ketting altijd in de olie zit. Op deze manier voorkom je extra slijtage van de ketting (doordat die droog loopt in een stevige bocht naar rechts). Klinkt logisch toch?

Ik heb hem sindsdien altijd tot aan het bovenste streepje van de pijlstok gevuld en de oliewissel elke 20.000 kilometer. Omdat ik hier lees dat de levensduur zo ongeveer 240.000 kilometer is, ga ik deze morgen dan toch laten controleren bij een garage om de hoek. Ik hoor wat ratelen ver weg maar dat heb ik altijd wel gehoord.

Dus ik zou zeggen, vullen die carterpan! :D

Groetjes,

Alex
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door willeme1 »

Het is een misvatting te denken/geloven dat de ketting door de olie draait zelfs door de bochten. Of je moet op twee wielen gaan
Broodje aap wederom dus
alex_andre
Berichten: 6
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 20:20

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 28 gedupeer

Bericht door alex_andre »

Wie weet zit het hem wel in de aanzuiging van de olie. Hoog oliepeil en frequente oliewissel. Ik geloof in mijn broodje aap. Mijn ketting is nog heel.
Plaats reactie