Punto klinkt als trekker vanuit aandrijflijn - puzzeltje!

Plaats reactie
JochemB
Berichten: 6
Lid geworden op: wo aug 08, 2018 17:27

Punto klinkt als trekker vanuit aandrijflijn - puzzeltje!

Bericht door JochemB »

Beste mede Punto rijders,

Regelmatig volg ik dit forum met veel plezier. Nu heb ik zelf een technisch probleem waar ik niet uitkom, daarom nu pas een account aangemaakt.

Sinds 4 jaar rijd ik met plezier de GP uit 2007 met T-jet blok 120pk. Inmiddels probleemloos een kilometerstand van 208.000km bereikt. Een mooie en fijne auto zeker icm het T-jet blok als je het mij vraagt. Nu toch wat hoofdbrekens helaas...

Ik heb de auto uitgeleend aan vrienden. Zij hebben niets geks met de auto gedaan. Toen ik de auto terugkreeg kwam er van linksvoor uit de aandrijving een bonkend geluidje. Bij hogere snelheden neemt de frequentie ook toe (dus het bonken gaat sneller naarmate de snelheid hoger ligt). Ik vergelijk het met het geluid van de motor van een trekker. Een heel rauw geluid. Het bonkje voel je ook in de auto. Het geluid doet zich alleen voor bij constante snelheid en een bocht naar rechts. Bij hard optrekken, hard remmen en een bocht naar links hoor je niets. Het geluid komt linksvoor weg. Het geluid is altijd aanwezig als je constant rijdt, gaslos of in z'n vrij maakt niets uit. Het geluid blijft komen. Ik doe de aanname dat het uit de aandrijfas linksvoor komt, die draait immers altijd als je rijdt. Vandaag bezig geweest om de aandrijfas uit te bouwen om het juiste OEM nummer te achterhalen om een goede (imitatie) nieuwe te bestellen. (origineel nieuw zijn ze schuwelijk duur...). Na de beveiliging van de naafmoer (kopse kant aandrijfas) naar buiten geslagen te hebben, kwam ik er achter dat ik de juiste dop (mt 36 niet had). Dus alles weer in elkaar en op naar de bouwmarkt. Wat schetst mijn verbazing. Geluid weg!! In totaal 40km gereden incl snelweg bij 140km/u en nada, nopens, totaal geen geluid meer.

Dat vind ik juist het gekke. Punto klinkt weer als vanouds. Toch blijft het een beetje knagen omdat het geluid eerst duidelijk en zeer hinderlijk aanwezig was. Dacht in eerste instantie aan een versleten homokineet. Ik twijfel daar nu enorm aan. Weet iemand wat het kan zijn?
RVE
Junior Stato
Berichten: 291
Lid geworden op: di okt 16, 2012 10:05

Re: Punto klinkt als trekker vanuit aandrijflijn - puzzeltje

Bericht door RVE »

Mijn eerste gedachte zou ook zijn de homokineet.
Wellicht dat het geluid tijdelijk weg is door de krachten die er op uitgeoefend zijn..?
JochemB
Berichten: 6
Lid geworden op: wo aug 08, 2018 17:27

Re: Punto klinkt als trekker vanuit aandrijflijn - puzzeltje

Bericht door JochemB »

Homokineet was idd ook mijn eerste gedachte. Dacht eerst buitenste (wielzijde), aangezien er geen harde pok is in bochtenwerk dacht ik later aan de binnenste (tegen versnellingsbak). Omdat ik nu niets meer hoor, ga ik daar weer enorm aan twijfelen. Vooral ook omdat er al weer 40km mee gereden is en ook bij wat hogere snelheden...

Gevoelsmatig zou ik een kapotte homokineet de hele tijd moeten horen namelijk en past het huidige beeld daar niet bij...
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Punto klinkt als trekker vanuit aandrijflijn - puzzeltje

Bericht door Odelot »

Denk iets met de aandrijfas idd. Je hebt toch niet toevallig onze ex Tjet? Die was ook uit 2007 en hebben we eind 2013 opgeruimd. Had toen 147k gelopen ongeveer.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
JochemB
Berichten: 6
Lid geworden op: wo aug 08, 2018 17:27

Re: Punto klinkt als trekker vanuit aandrijflijn - puzzeltje

Bericht door JochemB »

Net weer gereden en het geluid blijft weg. Ik kijk het eventjes aan. Voel voor de rest ook geen trillingen bij het optrekken, of schuin trekken bij remmen / optrekken. Zal er alert opblijven en bij het minste geluid alsnog even een een andere aandrijfas plaatsen.

@ Odelot, ik denk het niet. Auto heeft één eigenaar uit Lelystad gehad. Gekocht 10-2014 bij de garage toen deze net een paar weken stilstond. (Het is een 5-deurs versie in donkergrijs)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Punto klinkt als trekker vanuit aandrijflijn - puzzeltje

Bericht door Odelot »

Nee dan is ie het niet... Hopelijk blijft het geluid weg nu!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Punto klinkt als trekker vanuit aandrijflijn - puzzeltje

Bericht door Christ »

Ha Jochem,

Welkom hier!! Stuur ff foto´s van je T-Jet.

Tja, met die aandrijfas.
Je hep gàhwe klàhwe!!

Vanuit een waterig Den Haag,

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Punto klinkt als trekker vanuit aandrijflijn - puzzeltje

Bericht door Puntoman »

Bonkende geluiden komen vaker uit de wielophanging of schokbrekerinrichting. Typische geluid van een homokineet is alsof je een rits knikkers over elkaar heen hoort schrapen.
Bij bonken denk ik meer aan fuseekogel, taatspot of een stabilisatorstang.
Als je die los hebt gehad of wellicht alleen van de gewijzigde spanning op de wielophanging is eea weer op z'n plek geschoten.
Plaats reactie