Voorstellen + aankoopadvies

Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door J.V. »

De T-JET heeft een distributieriem, geen ketting.
Het probleem met oprekkende en brekende kettingen speelt vooral bij de 1.3 M-JET (diesel). :wink:

Het T-JET blok staat als betrouwbaar te boek en ook ik heb met mijn T-JET in de afgelopen twee jaar geen enkel (motorisch) probleem gehad. :-]
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door sanscorp »

We gaan zoeken en kijken naar de t-jet 1.4 16v.
Hopelijk binnenkort meer info
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door J.V. »

8) succes met de zoektocht!
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door sanscorp »

Gewoon even ter info, welk probleem heb je wel gehad?

@j.v. bedankt, komt nu vast wel goed!
Laatst gewijzigd door J.V. op za sep 01, 2018 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd; zie forumvoorwaarden s.v.p.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door J.V. »

Nou, best wel wat...

Zie daarvoor (ga er maar even voor zitten... :P ) dit topic:
viewtopic.php?f=84&t=14165&p=282247#p282247" onclick="window.open(this.href);return false;

Let wel dat de problemen in bovenstaand topic bij elk type Punto (ongeacht het type motorblok) voor kunnen komen. Zoals gezegd heb ik motorisch nog nooit (afgezien van een versleten accu) problemen gehad. Ik heb gewoon flink pech gehad in het begin, maar blijkbaar komen de problemen die ik gehad heb helemaal niet zo vaak voor.

Geen reden om van het kopen van een Punto af te zien dus. ;-)
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door sanscorp »

Zo kocht ik mijn 156 ook 8 jaar geleden.
Alleen maar ellende, 1 dag na aanschaf al niet meer starten, toen naar een garage gebracht (wist zelf niets) en zij hebben voor 200 euro een slangetje van 5 euro vervangen.

Toen was ik er meteen klaar mee en vanaf dat punt steeds meer gaan verdiepen en zelf klussen oppakken.

Leergeld heeft er ook bij gezeten, maar over de jaren heel wat centen bespaard.

Inmiddels is alles rond de motor wel vervangen, soms wel 2x. Km stand as we speak is 391.884 en rij er ongeveer 500km per week bij.

Ongein met een auto heb je altijd, slijtage en goed onderhoud hoort er bij. Voor mij is een koppakking of zwakke drijfstanglagers (bekend van de alfa 156 twinspark) of bepaalde lagers in een versnellinsbak geen slijtage maar slechte(re) bouwkwaliteit waar je dan bewust een keuze op maakt.

De alfa heeft 2 koppelingscilinders, 1 hoofdcilinder op de bak en 1 hulpcilinder bij het pedaal. Gelukkig beide dus extern, is dat bij de Punto ook zo? Wel zo makkelijk dat de bak er niet van af hoeft om het systeem te vervangen.
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door sanscorp »

Vanavond kijken naar deze:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fia ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Weliswaar 2007 (en niet 2009 of jonger), hoop dus geen ECU problemen te krijgen.
Bekende van hier wellicht?

Word de turbo met +30PK niet (te) zwaar belast?
Getuned door Savali, bekende uit het AR segment, maar persoonlijk geen ervaringen mee.
RVE
Junior Stato
Berichten: 291
Lid geworden op: di okt 16, 2012 10:05

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door RVE »

Denk dat tuning naar 150 pk nog niet zo heel veel kwaad kan. Natuurlijk wordt het wat zwaarder belast, maar hoor/lees weinig mensen die problemen hebben met die toename.

Wel jammer dat 't geen sport/racing uitvoering is..
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door sanscorp »

Is het wel een fatsoenlijk bedrag en wat is exact het verschil?
Vind het lastig om alle varianten zo snel even uit elkaar te houden en wikipedia wordt ik ook niet veel wijzer van.
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door sanscorp »

In principe akkoord gegeven op deze auto.

Geen sport maar volgens mij dan ook geen gammelere 6 bak.

Morgen hopelijk overschrijven en dan iig toplagers veerpoten vervangen, die kraken. Klonk verder goed, turbo komt wel laat in vergeleken met mijn diesel, 2300 rpm ongeveer tov 1100 bij mij.

Daarna wel vlot.

Geen gekke dingen gezien of gehoord, distri net vervangen, 5 banden nieuw, android entertainment systeem er in, citymode voelde goed.

Verder altijd maar afwachten hè, verneukeratieve aan auto's.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door Puntoman »

Weet je het olie- en koelvloeistof verbruik? Kwam het kraken van de veerpoten af en niet de homokineten?
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door sanscorp »

Olie en kvs verbruik was naar eigen zeggen nihil, reservoir was helder, borrelde niet en stond tussen min en max. Geen (witte) pluimen gezien.

Kraken leek echt van de veerpoten af te komen, was alleen bij lage snelheid bij hevig sturen te horen. Maar we hebben de auto nog niet gekocht dus morgen eens kijken of ik met 2 personen kan luisteren. Veren aan de voorzijde zijn in april dit jaar (APK punt) wel vervangen, wel vreemd dat de toplagers niet meegenomen zijn dan, dat vond hij zelf ook.

Ashoezen zijn heel, geen sporen van eerder weg geslingerd vet te zien.

Wel was de linkerzijde van het blok iets vettig, geen druppels of sporen op de parkeerplaats (eigen toegewezen parkeerplek) en ook geen sporen verder naar achteren van de auto wat wijst op echte lekkage.
Schakelde goed, ook achteruit, zonder bijgeluiden, geen slippende koppeling, ook niet in 3e versnelling volgas vanaf 2000 tot 4000 rpm.

Bovenkant blok (kleppendeksel, kop) waren kurkdroog, achterkant kan je niet zien want dan moet je de ECU weghalen.

Foto gemaakt, zie hieronder.
Zag wel dat de uitlaat minder werd, flexibel stuk en einddemper.

Hier de foto van de vettigheid:
https://photos.app.goo.gl/H36QdUxcFaN4mtXW7" onclick="window.open(this.href);return false;

Foto naar boven genomen:
https://photos.app.goo.gl/ZeARkdEauvRvrF1dA" onclick="window.open(this.href);return false;

Boven droog.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door Puntoman »

Ik zag dat deze gechipt was en 30 pk meer dan normaal had. die kracht komt allemaal op de kineten te staan, en zie vaker dat deze turbootjes naast de straatstenen uit de weg trekken maar ook dat ze vaak de kineten kapottrekken.
Is wel geen grote operatie en een reparatiesetje is niet zo duur, maar je bent er wel even zoet mee.

Schokbrekers zijn vast door een kwikfit oid vervangen, daar vervangen ze nooit die toplagers.
Als dit een APK punt was dan waren die schokbrekers in rotte toestand, een lekkende krijgt vooralsnog alleen een A-tje, geen afkeur.

Kilometerstand aan de lage kant (zeker als hij zoals geadverteerd dagelijks gebruikt wordt) , maar is ook maar weer net of dit een snel boodschappenautootje was of woon-werk is dichtbij.

Nieuwe band is positief, verdere indruk lijkt ook positief.
De laat schakelende turbo zal ongetwijfeld met de chiptuning te maken hebben. Als ie verder niet gilt of hard fluit, gaat dat goed.

Mooi om even mee te nemen in de restvragen is of hij ooit een warmloper heeft gehad. Die cilinderkopjes zijn erg bevattelijk voor kromtrekken.

Kijk ook even of de bodemplaat er nog onder zit. Vaak wordt die na een ingreep definitief weggelaten.
Ik zou ook even de bougies van cil 1+3 / 2+4 bekijken en er een OBD2 scanner aan prikken.
Simpelweg "to be sure" .

Die vettigheid ziet er oud uit, als er verder geen sporen van rondom de rechterkant van het blok of kop zijn (de pakking van het kleppendeksel en de nokkenassensor die daar zit sluiten nooit lekker op elkaar aan, en moet dan met wat vloeibare pakking worden dichtgesmeerd) Ziet er verder niet ernstig uit, de rest lijkt goed droog. (is dit vet of zwarte vloeibare pakking btw?)

Verder lijkt het me er goed uit zien, ik verwacht niet dat je wat nieuws gaat zien.
Alvast welkom bij de GP club!
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door Christ »

Ha Sander,

Welkom hoor!!
Over je keuze: Laat je niet gek maken door wat je leest over een koppakking en/of koppeling e.d.

Over deze T-Jet: Ziet er keurig uit, het zweten aan de bak had ik ook. Het lijkt mij de eenvoudigste versie, zonder spoilers, skirts en sportinterieur. Getuned bij Savali: Daar is over nagedacht. T-Jet's zijn trouwens 5-bakken.

Ik heb er één gehad en dat is me prima bevallen, ik vind het een prettiger auto om mee te toeren dan mijn huidige GP.

Vanachter Haagse duinen Succes hè.

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
Blu Magnetico
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 233
Lid geworden op: di aug 12, 2014 22:57

Re: Voorstellen + aankoopadvies

Bericht door Blu Magnetico »

"Klonk verder goed, turbo komt wel laat in vergeleken met mijn diesel, 2300 rpm ongeveer tov 1100 bij mij."

Dat is nu eenmaal het verschil tussen diesel en benzine. Diesels halen hun kracht in een laag toerengebied, bij benzine versies begint dat toerengebied later (en loopt ook langer door).

Hoewel het wel genoemd wordt in de advertentie zijn de stoelen geen sportstoelen. Dan had je andere stoelen gehad met meer zijdelingse steun (en een noppenmotief).

De auto ziet er zeer netjes uit, daar kun je veel plezier van hebben.
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-Jet Sport 3d. Savali 121 pk > 146 pk
Plaats reactie