Stuurbekrachtiging ?

sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door sanscorp »

Odelot schreef:Toplagers van de voorveren zijn een bekend issue bij de punto. De laatste keer zijn er met stofkappen overheen geplaatst. Dat waren gemoderniseerde versies.

:)

Die zoek ik
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door J.V. »

Ik wil graag ook artikelnummers daarvan zien... :P
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Puntoman »

Kreeg ze vandaag binnen, planning is ze er morgen te vervangen.
Heb maar niet de reparatiekit besteld maar de hele veerpootlager. Prijs was nagenoeg gelijk .14 voor de reparatiekit , 18 voor het hele ding / stuk

Afbeelding
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door sanscorp »

Eergisteren soortgelijke set gekocht, echter heet het dan alsnog een reparatieset volgens Febi.

Verwacht het deze week binnen en dan ga ik ze wel even vervangen.
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Fixma »

Zo te zien zijn ze redelijk standard gevallen en niet met extra stofkappen erover waar over gesproken werd..
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door sanscorp »

Ik heb ook geen andere kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Puntoman »

Vanmiddag eens de schokbreker eronderuit gehaald, deze "gemodificeerde" zijn naar mijn idee exact hetzelfde als degenen die erop zitten.

Vervangen is (zou) redelijk eenvoudig zijn.
3 beschermrubbertjes uit de onderpoot loshalen, stabilisatiestang (17 mm) los, vervolgens de bouten van de onderpoot van de schokbreker (18 mm bij mij) , dan kom de onderpoot los, onder de beschermkap bij de ruitenwissers zitten de topmoeren. De eerste kwam erg gemakkelijk los, vervolgens de veer opgespannen om de 18 mm top moer op de taatspot los te maken.
Daar liep ik vast . enerzijds met een inbus tegenhouden en losdraaien met een ringsleutel , klinkt makkelijk zat.
die 18 mm bout zat echter zo idioot vast dat m'n stalen inbus afbrak, de pen van de schokbreker (waar de schroefdraad begint) inscheurde.

Iemand nog een idee om zoiets los te krijgen?

De enige andere oplossing is dan dezelfde procedure volgen en de veer wat extra opspannen om zo de schokbreker pen onder de taatspot door te zagen , om daarna taatspot en schokbreker te vervangen.

Om in de tussentijd wat minder kraken te horen maar zoveel mogelijk dik vet en wat olie in de lagerring gebracht, maar echt makkelijk draaien doet ie al niet en je ziet ook dat de schotellager niet meer recht op de zetel zit en daardoor flink aanschuurt, waar het kraken vandaan komt.
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Fixma »

Ik heb die bout los gehaald met mijn lucht slaghamer.. Hoefde ik niet tegen te houden (wat echt niet lukt) en kwam meteen los en weer gemakkelijk erop..
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Puntoman »

hoe heb je dan de rest vastgezet? of was de schrik voor de bout groot genoeg?
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Fixma »

Slagkracht is voldoende om los en weer vast te draaien.. Geen sleutel of inbus gebruikt.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Puntoman »

mmokay....heb dat hier niet. wel handig.
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Fixma »

Ik kan echt niet zonder.. Zoiets kost 25-35 euro en een kleine compressor minder dan 100 euro
Heeft mij zo vaak gered..
Als je in de buurt zat had ik je graag geholpen..

btw er zijn ook elektrische versie die prima toen.. Op 220 volt of accu..
bv https://link.marktplaats.nl/a1002764413" onclick="window.open(this.href);return false; voor 60 euro
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Puntoman »

Thanks.

binnenkort APK, vraag het de garage wel ff om die dingen los te maken.
In plaats van dat ik en halve dag probeer dat ding los te krijgen kan hij z'n luchtgereedschap er even op zetten en is het binnen een halfuurtje aan beide kanten gebeurd.

Volgende keer rij ik wel ff die kant op :) is vanaf hier maar een uurtje of 3 rijden.
sanscorp
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di aug 28, 2018 11:41

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door sanscorp »

Overal waar de luchtsleutel past, ram ik van alles los. Ik heb echter een goedkope gehad icm met een 24L hobby compressor en dat heeft mij meer frustratie dan plezier opgeleverd.

Nu heb ik een echte slagmoersleutel gekocht van Hazet, de 9012 el spc. Compressor van Airpress met 50 liter tank gedemonteerd, tank als buffer buiten neergezet en binnen een compressor met dubbele cilinder voor continu gebruik staan, samen goed voor 75 liter op 10 bar.

Dan word het leuker, want nu prrrt je 95% los :)

Ik ben echter ook al zaken tegen gekomen die gewoon niet los willen of afbreken, dus voorzichtigheid is altijd geboden.

Pas dus op met en hobby budget dingen voordat je 125 - 150 euro uitgeeft en er niet alles mee kan wat je wil.

Mocht je in de buurt van Almere zitten dan mag je ook wel even langsrijden.
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Stuurbekrachtiging ?

Bericht door Fixma »

Ach met het hobby spul heb ik zover bijna alles kunnen doen dus het hoeft niet zo duur.. Ook de elektrische versie werken erg goed. En natuurlijk een goede grote wringijzer erbij gebruiken. Dan kan je zo'n beetje alles doen..
Zelf is die van mij zo'n 300nm en wil nog wat zwaardere kopen..
Plaats reactie