AEZ velgen onder GP

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
Plaats reactie
Punto98
Berichten: 6
Lid geworden op: ma sep 10, 2018 13:52

AEZ velgen onder GP

Bericht door Punto98 »

Goedemiddag,

Mijn plan is om binnenkort een Grande Punto als eerste auto aan te schaffen.
Nou zit ik al een tijdje met de volgende vraag: kan ik met een ''wheel adapter'' 5 gaats 17'' AEZ velgen op de GP zetten?
Of is dat helemaal niet mogelijk? Ben een noob als het op onderhoud aan komt, dus bij deze vraag ik het maar even.
En mocht het mogelijk zijn, zijn er dan ook nog voor- en na delen?

(Foto bijgevoegd, ik was gelijk verkocht toen ik deze tegenkwam)

Ik hoor graag van jullie.

Afbeelding
RVE
Junior Stato
Berichten: 291
Lid geworden op: di okt 16, 2012 10:05

Re: AEZ velgen onder GP

Bericht door RVE »

Dat is volgens mij alleen (zonder je halve auto te verbouwen) mogelijk met spoorverbreders. Ik zou er niet aan beginnen en een setje velgen zoeken met iig het juiste aantal gaten (4 dus). Anders worden de wielen dus waarschijnlijk veel te breed (ook afhankelijk van de velgmaat natuurlijk). http://www.improve-tuning.nl/contents/n ... apter.html" onclick="window.open(this.href);return false; zo'n schijf komt dan dus tussen je velg en de naaf van de auto. Vervolgens schroef je die 'adapter' aan de auto, en je velg aan die adapter. Ik vind 't maar een eng idee.

Een steek die ietsjes afwijkt van 4x100 (bijv 4x98) kun je nog opvangen met schuifbouten, daar is op zich niet veel mis mee.
Punto98
Berichten: 6
Lid geworden op: ma sep 10, 2018 13:52

Re: AEZ velgen onder GP

Bericht door Punto98 »

Bedankt voor je snelle reactie, het komt er dus gewoon op neer om een set 4 steeks velgen aan te schaffen haha
Ik heb even geGoogled, en trof deze aan. Zo te zien is dit de juiste maat, kan jij dat misschien met zekerheid bevestigen? Alvast bedankt!!

https://www.banden-pneus-online.nl/auto ... 1-131.html" onclick="window.open(this.href);return false;
RVE
Junior Stato
Berichten: 291
Lid geworden op: di okt 16, 2012 10:05

Re: AEZ velgen onder GP

Bericht door RVE »

De juiste maat zonder aanpassingen is: 4 x 100.

Daarbij komt nog dat ook de ET-waarde van belang is, deze hoort rond de 40 te liggen. De ET-waarde geeft aan hoe ver een wiel naar buiten komt uit de wielkast; hoe lager hoe verder. (1 ET = 1 mm).
Op jouw link is sprake van ET25: deze komen 15mm verder naar buiten dan standaard. Achter zal dat geen probleem zijn, aan de voorkant kan dit gaan aanlopen met sturen.

Als laatste heb je nog de maat van het naafgat: dit gat moet 56,60 mm zijn. Groter is echter niet erg, want dan kun je plastic centreer ringen plaatsen.
RVE
Junior Stato
Berichten: 291
Lid geworden op: di okt 16, 2012 10:05

Re: AEZ velgen onder GP

Bericht door RVE »

Dit zou bijvoorbeeld kunnen: https://carfantasy.nl/velgen-aez-valenc ... 31526.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Punto98
Berichten: 6
Lid geworden op: ma sep 10, 2018 13:52

Re: AEZ velgen onder GP

Bericht door Punto98 »

Goedemiddag, volgens mij is het mij nu wel duidelijk!! De link die je stuurde is inderdaad wat ik zoek, voor zover wil ik je hartstikke bedanken voor je snelle reactie. Nu weet ik waar ik aan toe ben 8)

Groeten
Plaats reactie