Welke versnellingsbak olie? hoeveel? TSL/MoS2 Olie Additief?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Welke versnellingsbak olie? hoeveel? TSL/MoS2 Olie Additief?

Bericht door Fixma »

Voor mijn GP 1.9 JTD (275.000KM) en mijn vrouw 1.3 M-Jet (225.000KM) wil ik graag de versnellingsbak olie vervangen. Ene website vermeld elke 100.000 KM vervangen ander 200.000 KM. Ik heb zelf bij al mijn vorige auto’s het nog nooit vervangen..

Voor geschreven is de 75W-85 API GL4 2.08 KG 2.4 liter (Petronas Tutela car matrix)

Maar als ik op de Kroon olie site check krijg ik de Kroon SP Gear 1051 (SAE 75W-80) (iets dikkere olie)

Sommige sites vermelden 75W-90 GPL4 (vol-synthetisch) GPL 5
Maar las op anders sites dat de 75W-90 te dun is omdat de bak te warm wordt en dat GPL 5 gradatie de Synchroon rings aantast.

Als je leest over hoeveel in moet doen zijn ook verschillende verhalen. De 1.9 heeft de M32 bak en wordt vermeld dat het olieniveau te laag is van fabriek uit. Het zou niet 2.4 maar 2.6 liter moeten zijn. Als je olie vervangt zou er 200 ml achter blijven in de bak en zou je dus 2.4 moeten bijvullen (zelf wil ik met olie pomp het laatste er ook uit halen).

En dan welk merk? Petronas is hier moeilijk te verkrijgen. Dus dan maar Castrol of Kroon of…?

En is het ook goed om TSL of MoS2 Olie Additief erbij te doen?

Dus ideeën en ervaringen zijn welkom!
Laatst gewijzigd door Fixma op di okt 09, 2018 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Welke versnellingsbak olie? En hoeveel? TSL Olie Additie

Bericht door willeme1 »

Heb er deze inzitten
https://www.mister-auto.nl/versnellings ... _t=default" onclick="window.open(this.href);return false;

met een busje

https://www.mister-auto.nl/versnellings ... _t=default" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ik was wel de eerste met een brommer op de lagere school

TSL heb ik in mijn boot gehad, ligt een om 636 in uit 1957, vond het tegenover molykote (molybdeen) te duur en minder werkzaam. Weet dat boeren het wel gebruiken in hun trekkers enz.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Welke versnellingsbak olie? hoeveel? TSL/MoS2 Olie Addit

Bericht door Puntoman »

Kroon of Castrol. allebei prima. additief ...sommigen zweren erbij.
Ik heb er geen additief bijgedaan, ondanks dat ze vaak vermelden dat het uitstekend mengbaar is met alle olien. Er zijn maar erg weinig additieven die een gebleken effectiviteit hebben.
Jasper3011
Nuovo Arrivato
Berichten: 54
Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18

Re: Welke versnellingsbak olie? hoeveel? TSL/MoS2 Olie Addit

Bericht door Jasper3011 »

Ik heb er GL4+ ingedaan (https://www.groothandel-nemeco.nl/winke ... -2983.html) , er schijnt wel een verband te wezen met het toevoegen van GL5 olie en de slijtage aan de synchroon messing ringen.

Ik had een interessant artikel gevonden over het gebruik van GL5 olie in een handgeschakelde bak welke GL4 olie voorschrijft: http://www.rtsauto.com/wp-content/uploa ... le_oil.pdf
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Welke versnellingsbak olie? hoeveel? TSL/MoS2 Olie Addit

Bericht door willeme1 »

Tja, als voormalig camperbezitter ben ik misschien wat beter op de hoogte van de problematiek van de fiat bakken. Een plus van .3l extra olie in de bak is voor mij een must bij de later aangesloten vijfde versnelling evenals de molybdeen toevoeging, molybdeen hecht zich aan metaal en is tegen zeer hoge drukken bestand en zorgt voor noodloop smering
Dezelfde bakken bij div. andere merken geven bij kroon trouwens wel GL5 aan met de specs van boven vernoemde olie. Die bakken lopen minder snel stuk dan bv de ducatobakken
Laatst gewijzigd door willeme1 op wo okt 10, 2018 15:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Welke versnellingsbak olie? hoeveel? TSL/MoS2 Olie Addit

Bericht door Fixma »

Heb veel gelezen over MoS2 en sommige zweren erbij en anderen zeggen dat de moderne bakken met de beste olie is het niet nodig om MoS2 te gebruiken omdat toch met de de hoge temperaturen snel de eigenschappen verliest.
Dus ben er nog niet uit. Maar voor de zekerheid gaan ik denk ik wel voor GPL 4 ipv GPL 5 omdat toch echt invloed heeft..
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Welke versnellingsbak olie? hoeveel? TSL/MoS2 Olie Addit

Bericht door willeme1 »

Vind het best. Heb je de ecu code al ?
Plaats reactie