Doorvoer achterklep repareren

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
Plaats reactie
henkert
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 24, 2011 13:49

Doorvoer achterklep repareren

Bericht door henkert »

Sinds een weekje of 3 werkt mijn derde remlicht niet meer. Vandaag eindelijk eens tijd gehad om dat ding er uit te krijgen (dankzij de verschillende topics hier was het te doen, maar toch breken er altijd wat nokjes af na 12 jaar).

Anyway probleem zat niet in remlicht maar zoals iemand op het Engelse forum ook zei, in de kabeldoorvoer. Toen ik het oranje/zwarte kabeltje aantrok stond ik met een kort eindje in mijn hand :lol:

Veel lopen rommelen maar ik kreeg na een uur nog geen nieuw draadje door die doorvoer, dat is allemaal nogal priegelig. En bij het proberen ging, net als bij een Engelse hobbyist, ook mijn slangetje van de ruitensproeiervloeistof stuk. Mijn vermoeden is dat ie al een beetje bros was, daardoor lekte (ook de dikke kabel van de achterruitverwarming begon te scheuren en was groen uitgeslagen), en nu dus helemaal stuk is.

Verklaart misschien ook waarom mijn linkerachterlicht vaak vochtig is en corrodeert.

Nu zit ik dus met 1 draadje die doormidden is, 1 beschadigd draad, en 1 gebroken slang. Dit is van dat stugge slang wat op internet nogal moeilijk te vinden is.

De reparatieset is a) nogal prijzig en b) ik wil niet alle kabels doorverbinden met die amateurkabelschoentjes, dus die optie wil ik voor het laatst bewaren.

Iemand ervaring met het priegelen van een nieuw draadje door die doorvoer? En waar ik dat harde slang kan krijgen? Want flexibele slang krijg ik helemaal niet door die doorvoer natuurlijk...
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Doorvoer achterklep repareren

Bericht door damted »

Het moet flexibele slang zijn. diameter iets van 6 á 7 mm buitenkant.
Hij wordt hard door het vele malen open en dicht doen van je achterklep.
De meeste garages hebben wel koppelstukjes en slang in voorraad.
Stukje van 1 meter is meer dan genoeg.
Als je de kabel doorvoer links bij het scharnier los haal, kun je waarschijnlijk ook wel vandaar een stukje nieuwe kabel naar je 3de remlicht leggen.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
henkert
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 24, 2011 13:49

Re: Doorvoer achterklep repareren

Bericht door henkert »

Maar zou flexibele slang niet juist gaan knikken samen met al die kabels in de doorvoer? Het is iig wel een ander soort materiaal dan het standaard rubber slangetje wat bijvoorbeeld in de motorkap ligt.

En had m al los bij het proberen maar heb te weinig speelruimte. Wil de volgende keer proberen om de kabels van t remlicht en het slot los te maken en een beetje terug te voeren zodat ik meer speelruimte heb. Wie weet zie ik nog meer kabels die niet goed zijn want ik heb ook al jaren geen verlichting meer in de achterbak (na vervangen slot wel even een weekje maar daarna ook niet meer). Of het is wel gewoon weer water in het slot.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Doorvoer achterklep repareren

Bericht door damted »

Voor flexibel slangetje moet je wel dikwandig rubber slangetje nemen.
Die knikken echt niet en het water gaat er ook gewoon doorheen.
Gewoon stukje van je oude slang meenemen en iets vergelijkbaars van rubber aanschaffen.
Bekleding van achterklep kan er toch ook wel af?
Dat scheelt je een hoop geklooi.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Plaats reactie