Afwijking verbruik boordcomputer

Plaats reactie
tommieboy
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 20
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:35

Afwijking verbruik boordcomputer

Bericht door tommieboy »

Het verbruik van mijn 1.4 Starjet wijkt in de praktijk erg af van de boordcomputer.
Ik had volgens de boordcomputer en GPS 620km gereden. De boordcomputer gaf een gemiddeld verbruik van 1l/16,5km aan. Ik kon echter 43 liter tanken wat neer komt op nog geen 1 op 14,5. Dit is me over meerdere tankbeurten opgevallen.
Hebben meer mensen dit 'probleem'?
Gebruikersavatar
Neidjel
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 103
Lid geworden op: di mar 07, 2017 15:19

Re: Afwijking verbruik boordcomputer

Bericht door Neidjel »

Ik heb dit ook. De ene keer wat erger dan de andere keer maar het komt vrijwel nooit voor dat het overeenkomt, en als het wel een keer zo is dan is de volgende tank heel 'slecht' dus ligt het waarschijnlijk meer aan het net iets meer of net iets minder brandstof tanken de keer erna. Mijn verschillen zijn wel wat kleiner dan bij jou. Mijn boordcomputer staat op L/100km dus ik weet niet precies hoe het omgerekend is maar bij mij scheelt het meestal zo'n 0,4-0,7L/100km geloof ik.
AndreS
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 23:11

Re: Afwijking verbruik boordcomputer

Bericht door AndreS »

Al zolang ik mijn Multijet heb, nu 8 jaar, geeft de boordcomputer een halve tot één liter per 100 km te weinig aan.
Een veel voorkomend getal is 3,8 l/100 km (1 : 26,3), waar ik in werkelijkheid ongeveer 1 : 22 heb gereden.
Mijn (BMW)motor geeft ook te weinig aan, zei het niet zo extreem. De klant (die het niet zelf nameet) een prettig gevoel geven?
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Afwijking verbruik boordcomputer

Bericht door Puntoman »

Grappig, ik heb juist het tegenovergestelde.
sinds ik al dat groot onderhoud en reparaties klaar had, doe ik juist meer dan dat de boordcomputer aangeeft.

Mogelijke afwijkingen zou je kunnen vinden in:
-juistheid van de gemeten snelheid
- juistheid van de sensor die het debiet meet
- Type benzine. Sind ik geen druppel meer in Nederland tank (uitsluitend B, F of D) haal ik ook meer km's uit een liter , eerlijk gezegd vraag ik me af of ze in NL de benzine vermengen met goedkope onbruikbare rommel.
tommieboy
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 20
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:35

Re: Afwijking verbruik boordcomputer

Bericht door tommieboy »

Ah, dan ben ik dus niet de enige. Met een fluwelen voet haal ik nu een verbruik van 1/15,75 en de boordcomputer geeft hetzelfde als eerst aan.
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Afwijking verbruik boordcomputer

Bericht door Puntoman »

Nu we toch op dat topic zitten- ik heb meen ik twee dagtellers erin zitten (A & B) , ik heb al tig keer door het menu gescrolled , maar een optie om de dagteller (als dit uberhaupt een dagteller is) op 0 te zetten zie ik niet. Iemand?

Ander voorstel- via de OBD2 kun je ook het verbruik (Hv) uitlezen meen ik, iemand een beetje solide oplossing om dat gedurende een aantal tankbeurten te loggen, zodat we een csv bestandje oid overhouden en het werkelijke verbruik kunnen berekenen?

Opmerking: geen idee hoe het met jullie tankstations ervoor staat, maar waar ik tank tikt hij erg snel af, handmatig moet ik er dan nog zo'n 3-4 liter bijtanken, maar met een beetje geduld (Euro 95 schuimt of heeft veel lucht, of lucht ontsnapt niet makkelijk) tank ik er zo nog eens 2-4 liter bij.
Als ik zo gemiddeld 20 liter zou tanken is de foutmarge aanzienlijk, bij 40 liter hebben we het dan over 40 plus of min 3-8 liter (bereik 40-48 liter) , er van uit gaande dat het volume op de pomp juist is.
Tankinhoud zou 45 L zijn maar als ik een paar km nadat het lampje oplicht ga tanken druk ik er eenvoudig 46 L in. Geen idee of de werkelijke inhoud ook in de ECU staat, maar indien dit 45 is , is de actieradius die de ECU laat zien ook maar een hele slordige indicatie.
Gebruikersavatar
Neidjel
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 103
Lid geworden op: di mar 07, 2017 15:19

Re: Afwijking verbruik boordcomputer

Bericht door Neidjel »

De tellers op 0 zetten doe je door de knop waarmee je door de verschillende schermpjes scrolled wat langer in te houden op zo'n scherm (Als je het op een van de schermen van dagteller A doet wordt alles van A gereset, het zelfde met B als je het bij die doet natuurlijk).

Om mijn verbruik bij te houden gebruik ik spritmonitor (https://www.spritmonitor.de/en/" onclick="window.open(this.href);return false;). Ook al kan het voor één tank af en toe afwijken omdat je nooit precies de tank even vol gooit als de keer ervoor zal het over de lange termijn wel accuraat zijn lijkt me. Het enige 'probleem' wat ik zo zie is dat de gemiddelde kilometerteller ook afwijkt en daardoor alsnog het werkelijke verbruik net iets af zal wijken van wat je hiermee berekent omdat je de kilometerstand van de auto gebruikt en niet de precieze afgelegde afstand, maar dit is 'normaal' gesproken (afhankelijk van bandenmaat etc) maar een heel klein percentage.

De aangegeven actieradius is sowieso niet heel accuraat volgens mij aangezien deze gebruik maakt van je verbruik over de laatste X aantal km of tijd ofzo. Als ik een poosje 65 op de CC rij wordt mijn actieradius heel hoog terwijl ik deze afstanden nooit haal, en een koude start in de winter kan makkelijk 100km schelen. Dit wordt later wel weer rechtgetrokken maar onder de 100km actieradius neemt de afstand niet meer toe volgens mij dus 1x starten en het met koude motor wegrijden kan er voor zorgen dat daarna de actieradius voor meer dan een uur niet meer veranderd.
Plaats reactie