Vreemd probleem stuurbekrachtiging Grande Punto 1.4

Plaats reactie
Dickamerica
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: vr nov 02, 2018 21:33

Vreemd probleem stuurbekrachtiging Grande Punto 1.4

Bericht door Dickamerica »

Iemand bekend met het volgende probleem? :

Grande Punto 1.4 8v
2007
70000km

zodra je contact aanzet/start melding in display: laat stuurbekrachtiging controleren
na 1 minuut gaat dit weg.
geen rood stuurtje
Citystand is aan te zetten;lampje gaat ook aan maar de auto blijft normaal sturen;niet lichter dus.

Uitgelezen:

Staat 1 foutcode in: U1700 geen communicatie met bodycomputer[NBC]
Als je deze wist,komt het direct weer terug met de MES er nog aan.
Serieuze storing dus denk ik..

Auto rijd/stuurt verder normaal,heb alleen het idee bij stilstaand helemaal links/rechts sturen dat het wat dribbelt maar dat kan evt ook aan de banden liggen.

ik hoop niet dat de bodycomputer kapot is,want ik weet van Alfa"s dat dit kostbaar is en zal bij Fiat ook zo zijn.
En dan nog maar de vraag of dat het dan ook echt is....

Ik hoor graag of iemand dit herkent en/of tips heeft?[aansluitingen schoonmaken/software update of weet ik wat]
ik heb met MES gecheckt of de auto een proxy allignment nodig had;niet dus.


De complete stuurkolom is trouwens een jaar/500km geleden vervangen door een garagebedrijf;zit een flinke rekening bij de auto; ik heb em vorige week gekocht van 1e oudere eigenaresse.
Zij had niet eens in de gaten dat het niet meer goed werkte....

Alle hulp welkom!
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Vreemd probleem stuurbekrachtiging Grande Punto 1.4

Bericht door willeme1 »

Misschien heb je hier wat aan, uit de e-learn. kun je downloaden van het engelse fiat forum

http://www.fiat-bg.com/Downloads/Books/Grande_Punto/" onclick="window.open(this.href);return false;

Beschrijving van de werking
De regeleenheid voor de elektrische stuurbekrachtiging M86 regelt de elektrische stuurbekrachtiging.

De directe voeding vanaf de accu loopt via F6 in de hoofdzekeringenhouder op de accu B99, naar pen A, stekker A van M86. Pen B, stekker A van M86 ligt aan massa.

De voeding vanaf het contactslot is aangesloten op pen 1 van stekker B van M86 via zekering F21 in Body Computer M1.

Body Computer M1 - stekker G - wordt direct vanaf de accu gevoed via hoofdzekering F2 in zekeringen- en relaiskast in de motorruimte B1; de voeding via het contactslot (INT) wordt ontvangen op pen 32, stekker D; pen 10, stekker H van M1 levert de referentiemassa aan de Body Computer.

Via het CAN is regeleenheid M86 - pen 7 en 8, stekker B - verbonden met de andere knooppunten, zoals de Body Computer M1 en instrumentenpaneel E50, waaraan de signalen voor het waarschuwingslampje "storing in elektrische stuurbekrachtiging" en het controlelampje voor de ingeschakelde CITY-functie worden verzonden.

De keuzeschakelaar voor het CITY-programma (zeer licht sturen) bevindt zich in het middelste schakelaarpaneel van het dashboard H90: het massasignaal voor inschakeling komt van Body Computer M1 - pen 49 van stekker D, terwijl het inschakelsignaal van de CITY-functie wordt verzonden naar pen 28 van dezelfde stekker.
Dickamerica
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: vr nov 02, 2018 21:33

Re: Vreemd probleem stuurbekrachtiging Grande Punto 1.4

Bericht door Dickamerica »

Ok dank je

is daar ook een visueel schema van?

Ik heb geen idee waar M86 zou moeten ziten en de de benummering van de stekkerpennen
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Vreemd probleem stuurbekrachtiging Grande Punto 1.4

Bericht door willeme1 »

Download de e-learn dan vind je het schema
Dickamerica
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: vr nov 02, 2018 21:33

Re: Vreemd probleem stuurbekrachtiging Grande Punto 1.4

Bericht door Dickamerica »

Heb het gedownload,hele elearn gebeuren ruim 600mb,maar zie tig mappen en bestanden zonder duidelijkheid wat wat is?
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Vreemd probleem stuurbekrachtiging Grande Punto 1.4

Bericht door damted »

Wat hebben ze (Fiat dealer?) precies vervangen?
Waarschijnlijk de servomotor en ook de stuurhoeksensor.
Dat zal best een pittige rekening zijn geweest.

Ik heb recent na dezelfde meldingen de stuurhoeksensor vervangen.
Ik had de melding: foutmelding C1002 Steering Column motor torque position sensors (Intermittent)
Als die de melding geeft laat stuurbekrachtiging controleren, moet je die stuurbekarchtigingsmodule uitlezen.
Ik dacht gewoon direct met de interface erop, dus geen gele kabel er tussen.
Hij moet een foutmelding hebben achter gelaten (intermittent of permanent)

Het is heel belangrijk dat de sensor er goed ingezet is en gekalibreerd.
In de city stand zou die toch wat lichter moeten sturen.
Jammer dat de boel niet meer origineel is, nu weet je niet of die reparatie juist is uitgevoerd.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Vreemd probleem stuurbekrachtiging Grande Punto 1.4

Bericht door willeme1 »

volg de stappen/pijltjes

https://myalbum.com/album/blQAzmXS7819" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie