Welke achterlampen/units?

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
Plaats reactie
Yoyo Happy
Berichten: 7
Lid geworden op: wo nov 14, 2018 11:07

Welke achterlampen/units?

Bericht door Yoyo Happy »

Hoi,
Ik stel hier even de vraag omtrent ombouw achterlichten, heb er al veel over gelezen op dit forum naar ik kom er niet echt uit of het nu uitmaakt of ik de units van bj2011 of bv 2014 koop.

Wil er niet graag achteraf achterkomen dat ik de verkeerde heb besteld, stekkers zal het probleem niet zijn er staan er een paar op de sloop hier, de units ga ik elders bestellen. Zelf heb ik een grande punto uit 2007,

Alvast dank voor jullie kennis en het meedenken

Yoyo
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Welke achterlampen/units?

Bericht door damted »

Model 2007 zal vast nog gewoon gloeilampjes hebben.
Led achterlichten en dan weerstanden bij schakelen is een beetje het paard achter de wagen spannen.
De boel wordt heet en gaat lopen smelten.

Je moet het verder zelf weten hoor.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Yoyo Happy
Berichten: 7
Lid geworden op: wo nov 14, 2018 11:07

Re: Welke achterlampen/units?

Bericht door Yoyo Happy »

Dank voor u reactie, toch lees ik genoeg reacties dat het gewoon kan mits de juiste weerstand..... u brengt me nu toch wel weer aan het twijfelen.

Graag advies en of hulp gevraagt

Groet Yoyo
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Welke achterlampen/units?

Bericht door Algon »

Ik heb laatst Punto Evo achterlichten in mijn Grande Punto gemonteerd. Ik had zelf de Evo achterlichten met een ronde stekker. Ik heb toen bij Autodoc 2 reparatiesetjes (https://www.autodoc.nl/meat-doria/12885258" onclick="window.open(this.href);return false;) gekocht voor de Evo achterlichten en op deze draadjes rode, ronde, kabelschoentjes gemonteerd en deze in de oude stekker geduwd. Hierdoor behoud je de originele aansluiting en hoef je geen kabels door te knippen en solderen etc. Als laatst dan nog een weerstand ertussen plaatsen als je auto canbus heeft (heb er nog een paar van trouwens) en deze een beetje wegduwen van de kabels en oude stekker. Om de kabels heen heb ik trouwens een bescherming aangebracht in verband met de warmte die de weerstand produceert. (https://www.conrad.nl/p/hellermanntyton ... ter-541574" onclick="window.open(this.href);return false;)

Zie hieronder voor een (soort van) handleiding en een schema van de kabels. Deze zijn namelijk niet in dezelfde kleur/volgorde als de originele achterlichten.
viewtopic.php?f=33&t=14959&start=180#p295336" onclick="window.open(this.href);return false;

Hopelijk kan je hier iets mee. Mocht je nog vragen hebben kan je altijd een berichtje sturen.
Ik vond het aansluiten uiteindelijk veel makkelijker dan gedacht. Duurde bij mij lang omdat ik niet wist welke kabel welke functie had bij de Evo achterlichten en dit moest uitzoeken.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Welke achterlampen/units?

Bericht door Fixma »

Algon, kan je meer informatie geven over die weerstanden? Heb zelf ook EVO achter units op mijn GP en dus het probleem met CAN bus maar las te veel verhalen van smelten dus zo maar gelaten..
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Welke achterlampen/units?

Bericht door Algon »

Ik heb deze:
https://www.conrad.nl/p/vermogensweerst ... uks-411566" onclick="window.open(this.href);return false;

Worden wel warm uiteraard maar volgens mij niet schrikbarend. Deze zijn vaker gebruikt, heb ik toen ergens op dit forum of het Engelse forum gevonden. Heb eerlijk gezegd nog niet gekeken of er iets beschadigd is door de warmte van de weerstand.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Welke achterlampen/units?

Bericht door damted »

21W wegwerken komt overeen met een kleine soldeerbout.
Je moet dan wel een groot koellichaam hebben die ook ze warmte goed kwijt kan.


Succes mannen, hopelijk blijft alles heel en krijg je geen sluiting :?
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Plaats reactie