Stank in punto evo 2011 en zelf turbo vervangen?

Plaats reactie
fpsbig
Berichten: 5
Lid geworden op: zo mar 20, 2016 20:42

Stank in punto evo 2011 en zelf turbo vervangen?

Bericht door fpsbig »

Ik zal om te beginnen mijzelf even voorstellen.
Ik ben Robert en al bijna 3 jaar in het bezit van een fiat punto EVO 2011 waar toen 111.000 op de teller stond en waar ik nu zelf iets meer dan een ton mee heb gereden.

Sinds kort stink het helaas vreselijk in de punto het ruikt naar uitlaatgassen. Ik ben al naar mij garage geweest en die gaf aan dat het bij de turbo lekt, er komt lucht uit de turbo en als je de waaiers dan aan hebt dan komt deze diesel lucht dus in de cabine terecht. Hij moest sowieso naar de garage om alle gloeibougies te vervangen.
Ik rij er nu nog mee rond maar heb altijd alleen binnen lucht cirulatie aan en airco voor de condens.

Deze jongen waar ik altijd naar de garage ga is momenteel echter niet in staat mij verder te helpen omdat hij tijdelijk zijn werkzaamheden even stil legt.

Nou heb ik wel een goede vriend die tevens eigen onderhoud aan zijn auto doet en verdomd handig is met auto's e.d.

Ik zit alleen nog met een paar dingen.
Ik lees zoveel verschillende problemen op de forums over brandplaatjes pakkingen carterslangen welke ook voor de geur kunnen zorgen, dat ik mij afvraag of ik nog meer zou moeten doen dan alleen de turbo vervangen? IK merk een klein beetje vermogens verlies maar niet heel veel trouwens.

En is het te doen om zelf de turbo te vervangen mits het juiste gereedschap of moet je vervolgens ook de auto uitlezen of dingen digitaal bepaalde dingen instellen o.i.d.? Als het mogelijk is om het zelf te doen ben ik van plan Turbo hoets te bellen of via onderdelen lijn een turbo te bemachtigen.

De reden waarom ik het zelf wil doen is trouwens omdat ik de dealer heb gebeld en die zouden 1600 euro rekenen voor een gereviseerde turbo en montage. Ik vind dat wel een hoog bedrag voor een auto met deze dagwaarde en km stand.

Ik hoop dat iemand mij informatie kan geven of de turbo zelf te vervangen is. Al vast bedankt

M.v.g.

Robert
Jasper3011
Nuovo Arrivato
Berichten: 54
Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18

Re: Stank in punto evo 2011 en zelf turbo vervangen?

Bericht door Jasper3011 »

Ik heb nog een turbo liggen voor een 85 pk punto EVO, heeft 90dkm gedraaid. Turbo vervangen bij de Fiat punto EVO is gemakkelijk, het is plug en play. Lekt de turbo op de aansluiting van het roetfilter dan zou de bout eventueel aangedraaid kunnen worden of lekt de turbo roet bij de ingang van de actuator voor de aansturing van de VGT?
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Stank in punto evo 2011 en zelf turbo vervangen?

Bericht door Odelot »

Hey Robert,

Welkom. Ik zou eerst de brandplaatjes eens checken want dat is een hele bekende kwaal van dit model.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
fpsbig
Berichten: 5
Lid geworden op: zo mar 20, 2016 20:42

Re: Stank in punto evo 2011 en zelf turbo vervangen?

Bericht door fpsbig »

Odelot schreef:Hey Robert,

Welkom. Ik zou eerst de brandplaatjes eens checken want dat is een hele bekende kwaal van dit model.
Ja dat heb ik ook begrepen, maar omdat mijn garage wel zegt dat er lucht uit de turbo komt lekt die in ieder geval. Ik heb ook begrepen dat het vaak zo is dat dit veroorzaakt wordt door te hoge tegendruk. Hij regenereert in ieder geval prima en ik heb vorig jaar het roetfilter laten reinigen ik rij vooral lange stukken a 60 km snelweg dus dat zit volgens mij wel goed. Kunnen kapotte brandplaatje ook voor een verstopping o.i.d. zorgen zodat de turbo teveel tegendruk krijgt?
detroit_diesel
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: ma dec 03, 2018 15:33

Re: Stank in punto evo 2011 en zelf turbo vervangen?

Bericht door detroit_diesel »

Jasper3011 schreef:Ik heb nog een turbo liggen voor een 85 pk punto EVO, heeft 90dkm gedraaid. Turbo vervangen bij de Fiat punto EVO is gemakkelijk, het is plug en play. Lekt de turbo op de aansluiting van het roetfilter dan zou de bout eventueel aangedraaid kunnen worden of lekt de turbo roet bij de ingang van de actuator voor de aansturing van de VGT?
Ik heb toevallig de laatste tijd ook verbrande dieselgeur in de cabine (2011 EVO 85PK 155K km ). Bij mij is duidelijk een roetspoor te zien dat uit het asje van de VGT actuator komt :-] . Is dit asje of de pakking hiervan te vervangen? Binnenkort haal ik de boel toch voor een deel uit elkaar om de distributieketting te vervangen dus dan zou ik dit mooi mee kunnen nemen.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Stank in punto evo 2011 en zelf turbo vervangen?

Bericht door willeme1 »

Roetvorming uit het asje van de actuator geeft over het algemeen geen stank of het moet zo zijn dat er rookwolken vanaf komen maar dan loopt je auto allang in de noodloop.
Cassette van turbo kost incl. verzenden en import belasting nog geen 100 euro wil je de turbo reviseren en is goed te doen als je wat kennis hebt van vastzittende/roestige bouten en moeren

Voor je stank probleem keek ik eerst naar het olieverbruik en als dat oke is naar de brandplaatjes die in de meeste gevallen de boosdoener zijn
detroit_diesel
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: ma dec 03, 2018 15:33

Re: Stank in punto evo 2011 en zelf turbo vervangen?

Bericht door detroit_diesel »

willeme1 schreef:Roetvorming uit het asje van de actuator geeft over het algemeen geen stank of het moet zo zijn dat er rookwolken vanaf komen maar dan loopt je auto allang in de noodloop.
Cassette van turbo kost incl. verzenden en import belasting nog geen 100 euro wil je de turbo reviseren en is goed te doen als je wat kennis hebt van vastzittende/roestige bouten en moeren...
Bedankt voor de tips! Mocht het de turbo zijn dan is reviseren een goede optie.
Als het even kan dan zet ik de gasbrander op vastgerotte bouten/moeren, dan komt het meestal wel los.
willeme1 schreef:...
Voor je stank probleem keek ik eerst naar het olieverbruik en als dat oke is naar de brandplaatjes die in de meeste gevallen de boosdoener zijn
Hij verbruikt geen olie. Ik zal bij de injectoren ook eens goed inspecteren, ik ruik duidelijk verbrande diesel en als hij warm is lijkt het weg, kan ook zijn dat ik meestal alweer op de snelweg rijd als hij warm is dus dan waait de stank sowieso weg.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Stank in punto evo 2011 en zelf turbo vervangen?

Bericht door tonyvandenbroek »

99% dat het de brandplaatjes zijn. Hebben we in onze EVO diesel toendertijd ook gehad. Onder het rijden viel het allemaal mee, maar owee als je stilstond voor een stoplicht oid.... pffff...die LUCHT!
Afbeelding
detroit_diesel
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: ma dec 03, 2018 15:33

Re: Stank in punto evo 2011 en zelf turbo vervangen?

Bericht door detroit_diesel »

willeme1 schreef:....Voor je stank probleem keek ik eerst naar het olieverbruik en als dat oke is naar de brandplaatjes die in de meeste gevallen de boosdoener zijn
Een brandplaatje is het ringetje tussen de injector en de cilinderkop toch? Behalve wat zand is het bij de injectoren namelijk helemaal schoon, geen spoor roet of diesel te zien. :?:
Jasper3011
Nuovo Arrivato
Berichten: 54
Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18

Re: Stank in punto evo 2011 en zelf turbo vervangen?

Bericht door Jasper3011 »

Ja dat klopt helemaal dat is de afdichting tussen de verstuiver en de kop. Afbeelding
Plaats reactie