Toerental valt te diep bij schakelen ?

Plaats reactie
Roger 1962
Berichten: 9
Lid geworden op: ma aug 27, 2018 13:44

Toerental valt te diep bij schakelen ?

Bericht door Roger 1962 »

Hoi , Hier ben ik weer met een ander vraagje :: ik bezit een GP 1.2 - 8 V met 116 000 KM ...als ik schakel valt het toerental terug naar 700 à 800 toeren per minuut en blijft ook mooi rond draaien bij het stoppen ...echter als ik met de verlichting op rij zakt dit toerental bij schakelen of stilstand naar 500 toeren per minuut om vervolgens zich te herstellen naar 800 toeren per minuut …..Kan dit aan de batterij liggen ? deze zit er ongeveer 7 jaar in ...misschien de bougies ? ...ik voel aan mijn water dat het een kwestie van tijd is voor hij stilvalt , 500 toeren is nie veel hé .. Voor de rest rijdt hij normaal ...suggesties ?? ~~
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Toerental valt te diep bij schakelen ?

Bericht door Cobus »

Als ik een beetje terug kijk naar soort gelijke klachten bij mijn vorige auto zou ik denken stappenmotor of gasklephuis vervuild.
Maar dat was dan een O**L
Roger 1962
Berichten: 9
Lid geworden op: ma aug 27, 2018 13:44

Re: Toerental valt te diep bij schakelen ?

Bericht door Roger 1962 »

Tja , dat zou kunnen ...maar hij heeft het enkel maar als je de verlichting in werking stelt ….dus als je de alternator belast ….Ik zou wel durven denken dat het de batterij is ..die de geest aan het geven is ...Als het vervuiling is zou hij het altijd moeten hebben ...Ik heb verderdoor ook gelezen dat je de ralenti kan regelen ...weet iemand hoe dit moet ? :idea: :idea: :idea:
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Toerental valt te diep bij schakelen ?

Bericht door Cobus »

Klopt mijn Opel had daar heel veel last van als er een verbruiker was ingeschakeld.
Zonder verbruikers aan geen problemen.
Na het schoonmaken van de stappenmotor geen problemen meer gehad,
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Toerental valt te diep bij schakelen ?

Bericht door Puntoman »

problemen met het stationair toerental vind je vaak in de stappenmotor , vervuilde MAP sensor of soms zelfs een nokkenassensor.
Dat ie nadat ie terugvalt na 500 rpm weer opklimt naar 800 is de ECU die dat bijstuurt.

Overigens moet je gasklep / stappenmotor wel behoorlijk vervuild zijn wil hij dit probleem presenteren. Vaak is vervangen het beste.
Roger 1962
Berichten: 9
Lid geworden op: ma aug 27, 2018 13:44

Re: Toerental valt te diep bij schakelen ?

Bericht door Roger 1962 »

Hoi ,
Thx voor de respons ...maar misschien een stomme vraag : wat is een stappenmotor ? is dat de gasklep ? kun je deze proper maken zonder demontage ? :) :)
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Toerental valt te diep bij schakelen ?

Bericht door Puntoman »

Stationairsteller / stappenmotor ziet erongeveer zo uit: https://www.autodoc.nl/vdo/1737275?gshp ... 1IQAvD_BwE

zit op de gasklep, afhankelijk van je auto kan je hem er zo uitschroeven met twee schroefjes of je moet de hele gasklep er eerst uithalen voordat je erbij kunt.

kijk hier even he dat werkt: https://www.youtube.com/watch?v=ImoV1gan3cE
Roger 1962
Berichten: 9
Lid geworden op: ma aug 27, 2018 13:44

Re: Toerental valt te diep bij schakelen ?

Bericht door Roger 1962 »

Hoi, Thx voor de info …..maar kan er bij de GP 1.2 dan zo aan of moet heel de boel gedemonteerd worden ?
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Toerental valt te diep bij schakelen ?

Bericht door Puntoman »

Filterbox eraf (2 boutjes) (er zitten 2 buizen aan, 1 grote die gaat naar de carterontluchting en een kleine die voor de aangezogen lucht zorgt naar het gasklephuis, zitten soms vast met een slangklem)

Gasklephuis zit onder het grote ronde gat van je filterbox, zit met meen ik 3 of 4 bouten vast (beetje priegelen ivm de ruimte die je hebt)

Stationarsteller zit met 2 schroefjes vast. Met een bus gasklapereiniger en een microvezel doek goed schoonmaken (veel zwarte aanslag zou ook kunnen verklaren waarom een niet stabiel loopt)
Als je er een nieuwe stationair steller in zet moet deze ingeleerd worden. afhankelijk van het model GP zijn daar een paar methodes voor. Bekijk dit eerst voordat je hem vervangt.

Al met al niet zo'n enorm werk, maar de beperkte ruimte helpt niet mee.
Roger 1962
Berichten: 9
Lid geworden op: ma aug 27, 2018 13:44

Re: Toerental valt te diep bij schakelen ?

Bericht door Roger 1962 »

Hoi , thxs voor de info ...als ik even tijd heb ga ik dit eens proberen ~~
Plaats reactie