Trekhaak en mistachterlicht..

Plaats reactie
Pnappel21
Nuovo Arrivato
Berichten: 15
Lid geworden op: zo mar 19, 2017 20:53

Trekhaak en mistachterlicht..

Bericht door Pnappel21 »

De beste wensen op de 1e plaats.
Ik heb een probleem met mijn mistachterlicht(punto2012). Deze doet het niet. Nieuwe lamp erin. Nogsteeds niet. Dashboard geeft aan dat hij stuk is. Nu zat er een trekhaak onder. Welke ik nooit gebruik. In principe zou het mistachterlicht gewoon moeten werken,als deze gemonteerd is toch? Nu lees ik(1 topic hier op het forum) dat de draad van het mistachterlicht bij montage doorgeknipt moet worden(waarom?iemand?). Nu heb ik links achter in de kofferbak gekeken,en ik heb inderdaad een doorgeknipte draad gevonden. Alles zit netjes aangesloten,behalve die ene draad. De kleuren van MIJN doorgeknipte draad is bruin-WIT ipv bruin-GEEL bij heel de rest van de wereld. Weet iemand of deze draad bij een punto 2012 van kleur is veranderd? En weet iemand waar de kabelboom binnen komt bij de achterbak? Bij het linker achterlicht omhoog of bij de achterbank? Kan namelijk de andere kant van die draad niet vinden.. anders zal ik het aan de dealer over moeten gaan laten..

diepe zucht, gr Nick.
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Trekhaak en mistachterlicht..

Bericht door Cobus »

Dat het draadje van het mistachterlicht doorgeknipt moet worden bij een trekhaak heb ik nog nooit van gehoord, je rijd tenslotte niet altijd met een aanhanger.
Maar ik weet niet hoe dit zit bij een trekhaak aansluiting met 13 polen.
Lijkt mij dan alsnog stug.
Heb op mijn Peugeot 207 ook een 13 polig aansluiting, maar daar is geen mist achterlicht doorgeknipt.
Nu weet ik niet hoe Fiat hier mee omgaat.
Ik zal in de loop van de dag even kijken wat Elearn zegt welke kleur van de mistlamp is.
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Trekhaak en mistachterlicht..

Bericht door Cobus »

Even vlug in mijn hoehaaljeeenfiatpuntouitelkaarboek gekeken.
Daar staat dat de draadje van het mistachterlicht GY (grijs denk ik dan ) is
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Trekhaak en mistachterlicht..

Bericht door Cobus »

Dat is wat ik gevonden heb.
Mogelijk hebben hier iets aan
F032 is je mistachterlicht
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Trekhaak en mistachterlicht..

Bericht door Cobus »

Pnappel21
Nuovo Arrivato
Berichten: 15
Lid geworden op: zo mar 19, 2017 20:53

Re: Trekhaak en mistachterlicht..

Bericht door Pnappel21 »

http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 68#p184384" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is de topic die ik er over gevonden heb. Vind het ook raar dat er iets doorgeknipt moet worden. En ook raar dat mijn auto dus goed gekeurd is 2jaar geleden. Ik gebruik het nooit.. maar toevallig moet hij de 12e gekeurd worden. Hopen dat ik het voor die tijd gevonden krijg.. eens even kijken of ik de draad gevonden kan krijgen in de kabelboom. Kan uiteraard kijken welke kleur kabel er naar binnenkomt in de kofferbak vanuit de achterbumper. Jij had het over een grijze draad.. Ik ben wat dat betreft echt een leek. Ik ga eens zoeken.. thanks voor alle foto's en bestandjes!
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Trekhaak en mistachterlicht..

Bericht door Cobus »

Zou best lullig zijn als je het mistachterlicht niet aan de praat krijgt.
Mijn boek zegt grijs
Elearn zegt kleur H
Alleen kan ik de kleurcode H nergens in het programma achterhalen.
Zal van het weekend eens in mijn Punto kijken.
En anders zoals je zegt inderdaad de kabel volgen vanaf het mistachterlicht naar binnen.
Kan naar mijn idee nooit moeilijk zijn
Maar soms..........
Succses
Pnappel21
Nuovo Arrivato
Berichten: 15
Lid geworden op: zo mar 19, 2017 20:53

Re: Trekhaak en mistachterlicht..

Bericht door Pnappel21 »

Inmiddels bij de lokale garage geweest en ook deze vraag gesteld. Wat hij ooit 1x heeft ervaren is dat er in de stekkerdoos van de aanhanger een pool blijft hangen. Deze pool zorgt ervoor dat bij aansluiting van de aanhanger de mistlamp op de auto uitgeschakeld word,en de aanhanger gaat branden bij inschakeling. Dit zou ook het probleem kunnen veroorzaken. Ik ga hier morgen naar kijken. Fingers crossed..
Pnappel21
Nuovo Arrivato
Berichten: 15
Lid geworden op: zo mar 19, 2017 20:53

Re: Trekhaak en mistachterlicht..

Bericht door Pnappel21 »

*Bedoel met de pool die blijft hangen een microschakelaar.
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Trekhaak en mistachterlicht..

Bericht door Cobus »

Oké dat is een mogelijkheid.
Ik weet niet of Fiat ook gebruik maakt van een trekhaak module.
Zo ja dan zou de trekhaak module ook afgemeld moeten worden in de boordcomputer.
Dit zou dus je probleem kunnen veroorzaken.
Pnappel21
Nuovo Arrivato
Berichten: 15
Lid geworden op: zo mar 19, 2017 20:53

Re: Trekhaak en mistachterlicht..

Bericht door Pnappel21 »

Het is in ieders geval wel voor 98% in de stekker doos te doen van de trekhaak. Overal groene aanslag op zowat alle contact punten. Het is een 13polige stekkerdoos met aparte pin voor het uitschakelen van het mistachterlicht. Veel voorkomend nadeel van een 13 polige stekker. Het enigste voordeel wat je aan zo'n stekkerdoos met schakelpunt erin hebt is dat als je met een caravan rijd en je schakelt je mistlamp in,deze stekkerdoos de lamp op de auto uitschakelt,zodat de mistlamp niet heel de voorkant van de caravan verlicht,en je niets meer ziet in je achteruitkijkspiegel. Nu vind ik het bij een punto echt zeer vreemd dat je hiervoor kiest. Het mistlicht zit onder in de bumper.. maar goed.. Ik ga er vandaag niets aan doen. Ik heb de spullen niet om er een nieuwe stekkerdoos op te zetten,en laat komende week de garage er naar kijken. Je moet er maar opkomen.. een schakelpunt in de stekkerdoos.. nog nooit van gehoord..
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Trekhaak en mistachterlicht..

Bericht door Cobus »

Dit schakelaartje heb je inderdaad alleen bij een 13 polige trekhaak aansluiting.
En dan denk ik ook een controller unit voor je trekhaak aansluiting.
Waarschijnlijk zit het schakelaartje vast.
Mogelijk als je hem is weet te krijgen is je probleem opgelost
Plaats reactie