Stuurwiel bediening werkt alleen bij draaien stuur

Plaats reactie
Robbie1990
Berichten: 3
Lid geworden op: za jan 19, 2019 17:09

Stuurwiel bediening werkt alleen bij draaien stuur

Bericht door Robbie1990 »

Goedemiddag allen,

Allereerst zal ik mezelf even voorstellen. Ik ben Rob en ben in het bezit van een Punto Evo 1.3 diesel uit 2012.

Prima auto maar helaas heb ik een probleem met de stuurwiel bediening. Bij aanschaf functioneerde alleen de knoppen op de linkerkant en rechts alleen op het moment dat ik door de bocht stuurde. Sinds een paar weken werkt de stuurwiel bediening alleen nog op het moment dat het stuur meer dan 90 graden naar links of rechts wordt gedraaid.

Op het forum al wat kunnen lezen over problemen met de stuurwiel bediening en op te lossen door de auto te resetten (accu loskoppelen). Dit heb ik al geprobeerd maar zonder resultaat. Vandaag de airbag gedemonteerd om te kijken of er ergens een beschadigde kabel te zien is. Ook dit niet het geval.

Hebben jullie een idee waar de oorzaak van dit probleem kan liggen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Marius
Nuovo Arrivato
Berichten: 50
Lid geworden op: za aug 25, 2018 12:24

Re: Stuurwiel bediening werkt alleen bij draaien stuur

Bericht door Marius »

Zitten daar geen sleep contacten in ipv kabel?
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Stuurwiel bediening werkt alleen bij draaien stuur

Bericht door Algon »

Als ik bij mijn Punto bijvoorbeeld op volume + druk, verandert de geluidsbron. Met de andere knoppen gebeurt er ook wat anders dan de bedoeling is. Ook irritant. Ik volg dit even, heb namelijk ook al geprobeerd te resetten.
Ik heb wel een keer gelezen dat iemand zijn stuurkolomschakelaar had vervangen en dat de stuurwielbediening daarna weer werkte.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Gebruikersavatar
Puntoman
Junior Stato
Berichten: 207
Lid geworden op: di okt 25, 2016 2:39

Re: Stuurwiel bediening werkt alleen bij draaien stuur

Bericht door Puntoman »

De kabels komen uit aan de achterkant van de radio.
Trek de radio er eens uit om te kijken of ze wel op hun plek zitten.
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Stuurwiel bediening werkt alleen bij draaien stuur

Bericht door Fixma »

Volgens mij werkt het system met weerstanden (zodat ze maar 1 draadje nodig ipv voor elke knop een apart draadje en sleepcontact).

Dus als een drukknop, sleepcontact/connector slecht contact heeft (oxidatie) dan klopt de weerstandswaarde niet meer en krijgt die knop een ander functie.

Ik heb het zelfde met mijn + knop dat vaak werkt als mute. En dat is hoe ik de knop in druk. Dus waarschijnlijk oxidatie
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Stuurwiel bediening werkt alleen bij draaien stuur

Bericht door Algon »

Bij mij ratelt het soms een beetje als ik aan het stuur draai. Ook is het hendeltje van het knipperlicht niet meer zo soepel. Hopelijk werken de knoppen weer na het vervangen van de stuurkolomschakelaar, dan heb ik meteen alles gefixt.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Robbie1990
Berichten: 3
Lid geworden op: za jan 19, 2019 17:09

Re: Stuurwiel bediening werkt alleen bij draaien stuur

Bericht door Robbie1990 »

Het probleem is opgelost. Stuurkolom schakelaar vervangen met 1 van de sloop en alles werkt weer. Helaas bleek na een aantal ritjes wel dat bij het gebruiken van de richtingaanwijzer deze niet lekker werkt. Blijft soms te lang door knipperen. Ik heb nu het sleepcontact van de "sloop schakelaar" gemonteerd op mijn oude hendels en dat werkt prima!
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Stuurwiel bediening werkt alleen bij draaien stuur

Bericht door Algon »

Was het makkelijk te vervangen? Het stuur vervangen lukt me namelijk wel maar is daarna de stuurkolomschakelaar ook goed te vervangen?
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Robbie1990
Berichten: 3
Lid geworden op: za jan 19, 2019 17:09

Re: Stuurwiel bediening werkt alleen bij draaien stuur

Bericht door Robbie1990 »

Ja, dat is ook heel eenvoudig. Ik heb onderstaand filmpje gebruikt waar precies wordt uitgelegd wat je moet doen. Uiteindelijk een klusje van 40 minuten.

https://www.youtube.com/watch?v=vmj7ba7Mx5k" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie