Radio grande punto

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
pieter1997
Berichten: 3
Lid geworden op: za feb 02, 2019 12:11

Radio grande punto

Bericht door pieter1997 »

Hoi hoi!
Zelf heb ik een grande punto.
Nou lijkt het me gaaf om er een andere radio in te zetten aangezien de standaart best wel saai is... nou zie ik verschillende radio's. Iemand ervaring hiermee???

Mvg Pieter AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Radio grande punto

Bericht door Algon »

Deze radio is door meerde personen op het forum ingebouwd, heb 'm zelf ook. De radio op de bovenste afbeelding is echt veel te duur en kan je elders veel goedkoper krijgen. De meesten hebben de radio besteld bij AliExpress met verzending vanuit Duitsland, kostte toen iets van 270 euro dacht ik. Je kan de radio ook op eBay of zo bestellen.

Monteren is gewoon plug and play. Bij mij werkte bijvoorbeeld alleen mijn subwoofer niet meer en moest ik een kabeltje omwisselen op de kabelboom van de radio. Ook een leuke toevoeging is de achteruitrijcamera wat je op de radio aan zou kunnen sluiten.

Gebruik even de zoekfunctie van het forum, dan kan je een hoop informatie vinden over Android radio's.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
pieter1997
Berichten: 3
Lid geworden op: za feb 02, 2019 12:11

Re: Radio grande punto

Bericht door pieter1997 »

Aaah oke oke bedankt voor uw reactie. Achterruit rij camera ook makkelijk te installeren? En ik lees hier ook dat mensen problemen kregen met de stuurwielbediening? Geen last van bij die xtrons radio? Mvg

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Radio grande punto

Bericht door Algon »

Achteruitrijcamera zit in de houder van het kentekenlampje, dat is het makkelijkst. Je moet dan alleen de kabel naar de radio trekken en netjes wegwerken. De stuurwielbediening blijft gewoon werken. Bij mij werkt de stuurwielbediening toevallig niet meer zoals het hoort maar dat ligt aan de stuurkolomschakelaar.
Bij de radio zit een canbus kastje, deze neemt de stuurwielbediening over, buitentemperatuur, of er een deur open is etc. Verder kan je er een navigatie-app op zetten zoals TomTom, ook handig.

Bijvoorbeeld:
https://nl.aliexpress.com/item/AUTONET- ... 6cb8ef18-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Radio grande punto

Bericht door J.V. »

Die Nederlandstalige webshop verkoopt ze veel te duur door en die Xtrons radio zou ik echt links laten liggen. Er zijn Android 8 versies met betere specificaties.

Ik heb zelf deze (in mijn topic vind je daarover het e.e.a. aan inbouwverslagen, o.a. achteruit- en vooruitrijcamera):
https://www.iceboxauto.com/fiat-punto-d ... -8-v5535-b" onclick="window.open(this.href);return false;

Bovenstaande radio wordt door Witson in China geleverd:
https://www.witson.com/displayproduct.h ... 4553085376" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet de goedkoopste, maar omdat deze vanuit de UK verkopen en verzenden (nu is het nog binnen de EU...) heb je geen problemen met invoerrechten en kunnen garantiegevallen nog redelijk makkelijk afgehandeld worden. Ze zijn ook goedkoper rechtstreeks bijv. via AliExpress te bestellen, maar garantie kun je dan vergeten.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Radio grande punto

Bericht door Algon »

@J.V. hoe is het trouwens met de camera aan de voorzijde, gebruik je die regelmatig?
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Radio grande punto

Bericht door J.V. »

Ja hoor, dagelijks en ik vind ‘m ideaal. Heb alleen nog steeds geen front view camera (niet gespiegeld) gevonden met dezelfde beeldkwaliteit als mijn achteruitrijcameraatje. 8-|

Tijdens achteruitrijden wordt de achteruitrijcamera getoond, druk ik tijdens het achteruitrijden op de rechter draaiknop dan toont ‘ie de vooruitrijcamera. Ook als je ‘m in z’n achteruit hebt staan en vervolgens een andere (vooruit-)versnelling kiest toont ‘ie 10 seconden (instelbaar) de vooruitrijcamera. Aangezien ik geen parkeersensoren heb maar soms wel in krappe ruimtes moet manoeuvreren vind ik de cameraatjes echt onmisbaar geworden. 8)
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Radio grande punto

Bericht door Algon »

Wow hoe heb je dat voor elkaar gekregen :D
Ik vind de achteruitrijcamera ook echt onmisbaar als je het eenmaal gewend bent.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Radio grande punto

Bericht door J.V. »

Gewoon goed zoeken, uitproberen en experimenteren. Dat van de rechter draaiknop kwam ik per toeval achter. :P
Het bleken uiteindelijk standaardmogelijkheden te zijn, verstopt in de zgn. ‘Factory settings’.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Radio grande punto

Bericht door Algon »

Heb je goed gedaan. Dat met die draaiknop komt wel goed uit dan. Dus als je je camera aan de voorkant aan zet is het beeld in spiegelbeeld?
Ik ben nog niet in de Factory settings geweest, kom er niet in. Haha...
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Radio grande punto

Bericht door J.V. »

De achteruitrijcamera is gespiegeld, de camera aan de voorzijde juist niet. :wink:
Het beeld moet hardwarematig door de camera al op de juiste wijze aangeleverd worden (gespiegeld voor de achterzijde, ongespiegeld voor de voorzijde). Het probleem is dus dat ongespiegeld in de variant zoals ik ‘m gespiegeld heb niet te vinden is. :cry:

Anyway, we gaan behoorlijk off-topic nu dus wellicht handig om eventuele vervolgberichten via PM te doen. Ik blijf toch een moderator hè. :lol:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
markrs6
Berichten: 5
Lid geworden op: zo feb 03, 2019 13:16

Re: Radio grande punto

Bericht door markrs6 »

Hoi,

via google op de draad van jv terecht gekomen over android radio en zoals ik verneem draait die witson best aardig nog steeds. Aangezien ik een standaard punto radio heb waarvan de linker speaker het heeft begeven en de blue&me ook ben ik opzoek naar een alternatief of een fix. Belangrijkste vraag is; hoe is het geluid van een android t.o.v. de standaard radio en een Alpine headunit of iets dergelijks?

@j.v. werken alle stuurbedieningsknoppen ook die van de tel? en hoe is de kwaliteit van het handsfree bellen?

Ciao,
Mark

oh en offtopic; ik kon geen reply posten bij het tak-geluid draadje was wel benieuwd hoe dat nu is afgelopen...
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Radio grande punto

Bericht door J.V. »

Welkom op het forum, Mark! De radio bevalt mij nog steeds uitstekend, hoewel ik wel (zoals je misschien in mijn topic gezien hebt) een aantal hardware-modificaties gedaan heb. Dit omdat de standaard WiFi-antenne zwak signaal gaf en ik graag ook een camera aan de voorzijde wilde aansluiten.

Ik heb regelmatig software-updates geïnstalleerd om ervoor te zorgen dat alles stabiel blijft draaien (ik heb rechtstreeks contact met Bob van Witson in China). Ik gebruik Android-systeemsoftware van Dasaita/Hot Audio in plaats van Witson, omdat die van Dasaita recenter zijn. Qua geluidskwaliteit had ik na installatie het idee dat het iets beter was dan de originele radio, alleen werkte de af-fabriek subwoofer niet meteen (pennetje in de kabelboom van de Android radio zat op de verkeerde plek). Hoe de kwaliteit vergeleken met een ander merk radio is weet ik niet. De radio heeft naast de standaard ISO-connectors ook tulp-uitgangen zodat je een eigen versterker kunt gebruiken. :wink:

Met betrekking tot de stuurwielbediening, de volumeknoppen (mute, harder en zachter) en de volgende/vorige knoppen blijven gewoon werken. De andere knoppen gebruik ik niet omdat het zowel acties oproept op de boordcomputer als op de radio. Voor opnemen telefoongesprekken tik ik gewoon op het groene knopje op de radio. Geluidskwaliteit van gesprekken is vergelijkbaar met/iets beter dan Blue&Me, zelfs zonder het aansluiten van de meegeleverde externe microfoon (voor zover ik weet wordt de Blue&Me microfoon niet gebruikt).

En tot slot: de tok bij ongelijke wegen is er helaas weer. Het komt elke winter terug en zodra het weer wat warmer wordt verdwijnt het geluid... vrijwel de gehele voorwielophanging is vervangen dus waar het ‘m in zit is nog steeds een raadsel.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
markrs6
Berichten: 5
Lid geworden op: zo feb 03, 2019 13:16

Re: Radio grande punto

Bericht door markrs6 »

Bedankt voor je feedback J.V. Een subwoofer die heb ik nog niet gezien ;) Denk dat ik dan eerst maar eens de speakers van een upgrade voorzie en de blue&me module vervang. En mij eens verder in de android radios ga verdiepen als de rest van de auto in orde is. Kun je trouwens ook direct bij watson bestellen, zoja zou dat $$ schelen?
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Radio grande punto

Bericht door J.V. »

Witson heeft een eigen AliExpress Store dacht ik, maar je zit dan wel met eventuele invoerrechten etc. Ook is het maar de vraag of garantiegevallen goed en snel opgelost kunnen worden dan.

Is het niet zonde van het geld om eerst de B&M module te vervangen en vervolgens een Android radio aan te schaffen? De B&M module gebruik je dan toch niet meer.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Plaats reactie