Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door willeme1 »

Turbo had er niet af gehoeven met 1 blokkeer tool in de achterkant in de nokkenas gaat het ook, pin voor vliegwiel zit naast de krukassensor, in het midden aan de voorkant van het blok/bak.
vergeet niet een blokkeer tool op je starterkrans alleen de pin is wat minnetjes gezien de krachten die erop komen. losdraaien is linkse draad trouwens
detroit_diesel
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: ma dec 03, 2018 15:33

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door detroit_diesel »

Bedankt hij is eraf! Moest flink kracht zetten op de krukasbout. Tegengehouden met een stuk metaal op de flens geschroefd en een pijp erop gezet
Jasper3011
Nuovo Arrivato
Berichten: 54
Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door Jasper3011 »

Ik haal ook altijd de turbo eraf, dan kan ik ook zien dat de calibratie pen ook op het positie zit in de nokkenas. Voor het blokkeren van de krukas kun je beter deze tool gebruiken Afbeelding.

Ik blokkeer ook altijd de krukas op de manier zoals jij omschrijft maar het is wel risicovol, als je het vaker doet kun je het ook in een ochtend.
jeroenbutz
Berichten: 1
Lid geworden op: ma dec 17, 2018 18:58

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door jeroenbutz »

Hi Allemaal,

Mijn naam is Jeroen en ik wil hier graag mijn repsect en dankbaarheid tonen aan Kees (forumlid Jetje). Ik kwam eind 2018 stil te staan met mijn Punto Evo en kreeg al snel de diagnose distributieketting van de beste meneer bij Wegenwacht.

Ik was helemaal van slag en moest mijn evo, welke ik nog maar 6 maanden had, aan de kant laten staan en opzoel naar een oplossing. Telefoontje of 10 verder kwam ik er al snel achter dat het een dure hobby ging worden.

Fiat dealer: 3500 euro meneer want u kunt beter een nieuw blok plaatsen.
Lokale garage: 2600 euro meneer want inderdaad nieuw blok, maar bij fiat lichten ze je op.

En toen dacht ik: ik ga het forum op en zoek naar het probleem. Dankzij jullie ontdekte ik dat er iemand moest bestaan die ze kees noemen en motoren repareren kan. Zoeken En zoeken leverde een naam op “jetje”

Ik stuurde een bericht met mijn probleem en kreeg direct een bericht terug met een antwoord. En jongens en meisjes, dit was een antwoord wat mij weer hoop gaf. Kees stelde mij gerust dat het inderdaad vaak voorkwam en dan een nieuw blok echt niet altijd moet. Het contact met kees voelde direct prettig en vertrouwd.

Na wat berichten via forum an whatsapp kwam het tot een afspraak. Kees ging mij helpen, met de nadruk op helpen. Ik woon in Zeeland en kees niet. Fiat stond stil en nu?

Geen probleem zegt kees! Mijn schoonvader haalt de punto op met de ambulance. Woensdagochtend is hij bij je.

En ja hoor daar was hij! Een geweldige man met een nog geweldiger humeur kwam mijn punto ophalen. Eenmaal opgeladen ging deze oud chaffeur weer op pad terug de snelweg op naar Kees. Ik kreeg van Kees zelfs een berichtje toen mijn punto veilig was aangekomen. Kees vertelde dat hij direct ging knutselen en hij stuurde mij vaak fotos van zijn werk wat een enorm fijn en vertrouwd gevoel gaf.

De volgende dag ging Kees weer verder en ik vroeg brutaal of hij de punto niet direct kon keuren voor me :) Kees zei ik ga kijken wat ik voor je kan doen. Mensen je geloofd het niet, maar ik kreeg die donderdag opeens een foto van Kees die een testrit aan het maken was in mijn Punto met nieuwe ketting! Deze vakman heeft dus op woensdagochtend de punto gehaald en donderdagmiddag reed hij weer!! Tot slot van rekening kreeg ik nog geen uur later de foto van mijn nieuwe keuringsrapport.

En ja!!! Dan wordt je heel heel heel erg blij :) er zijn nog mensen die je willen helpen gelukkig.

Ik ben direct de punto wezen halen samen met mijn vriendin. Eenmaal aangekomen in de prachtige (en ongelooflijk nette) werkplaats van Kees zag ik mijn punto weer staan. We maakte nog een praatje en stapte in de auto richting Zeeland. Onderweg zeiden we tegen elkaar: was onze auto nou zo netjes??

Antwoord was nee! Hij was zo netjes omdat die geweldige schoonvader van Kees gewoon even onze hele auto had gepoetst binnen en buiten. Want, zei Kees, dat doen we er gewoon even bij.

Dit alles was een stuk goedkoper dan bij de Fiat dealer (per geval Anders uiteraard) maar vooral de manier waarop ik ben geholpen vind ik tot de dag van vandaag bijzonder.

Kees, als je dit leest willen Rowena en ik je nogmaals heel erg hartelijk danken voor je HULP! Je bent een vakman en een bijzonder mens. Doe je de groetjes aan je schoonvader en wees er zuinig op ;) bedankt!!!
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door Odelot »

Kijk dat zijn mooie berichten! Een fractie van de kosten van de dealer en dan zo'n service, super!

Kees appte mij afgelopen avond dat hij via het forum een tevreden klant had gekregen en wees me op deze review.

Ik wil gedupeerden er nogmaals op wijzen dat, ook al is de ketting gebroken, het veel goedkoper kan dan ze je wijs maken. Dat bewijst bovenstaande bericht maar weer. Ze vinden het allemaal erg als je het hoort, maar intussen proberen ze je zoveel mogelijk geld uit je zak te kloppen, want dealers weten ook heel goed dat zo'n grapje geen 3500 euro kost.
Die zien wanhopige gedupeerden handenwrijvend aankomen lijkt wel, want ze kunnen de meeste mensen wijs maken wat ze willen, omdat niemand de motor open gaat maken om de schade te controleren. Daarnaast hebben weinig mensen verstand van de hele materie, dus mochten ze de motor wel open maken dan zijn de meesten niet in staat om te beoordelen wat er mis is.

Kees werkt (net als mij overigens) voor zichzelf en is een vakman die blij wordt van blijde klanten. Ik ken het gevoel, en hij zal alles doen om tevreden klanten te krijgen. Hopelijk mag hij nog vele klanten helpen. Want zo ziet hij dat ook. Niet als misbruik maken van een situatie. En dat gevoel krijg ik wel bij dealers en garages die met bedragen van 2500-3500 aan komen zetten.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Jan D
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: di jun 29, 2010 14:25
Locatie: Dordrecht

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door Jan D »

Hallo allemaal,

Vandaag bij Kees (jetje) mijn distributieketting preventief laten vervangen,
Super service, en een rekening die minder was als opgegeven, niets is hem en zijn vrouw te veel.
Kees als je dit leest nog super bedankt.

Gr, Jan
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door Odelot »

Kijk dat zijn mooie berichten!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
alex_andre
Berichten: 6
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 20:20

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door alex_andre »

Goedenavond,

mijn Punto Evo 1.3 multijet uit 2010 met 248.000km staat momenteel bij de garage voor het preventief vervangen van de distributieketting. Kosten: ongeveer €600,-. Valt me gelukkig mee.

De auto was er voor een afgebroken bout op de versnellingsbaksteun (heel erg k*t) en heb toen maar besloten de ketting te laten wisselen. Na het lezen van alle verhalen hier toch maar besloten het zekere voor het onzekere te nemen. Volgens de garage was er eigenlijk nog geen reden om het te doen.

De auto is verder nog in goede conditie en ben voorlopig nog niet van plan hem weg te doen.

Succes iedereen met een gebroken ketting!

Groet,

Alex
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door Odelot »

Goede keus! Kosten vallen reuze mee, als je dat vergelijkt met een gebroken ketting!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
cojadestelimel
Berichten: 1
Lid geworden op: wo mei 22, 2019 10:08

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door cojadestelimel »

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Fiat Punto Mjet 1.3 van 10-09-2010 1e eigenaar. Gisteren is de onderhoudsvrije distributieketting gebroken. De km stand is 148xxx km. Fiat gebeld. Ze vinden het heel vervelend voor me maar kunnen niks voor mij betekenen. Geschatte reparatiekosten € 2500 tot 3000 euro. Het voertuig is keurig onderhouden maar niet altijd bij de dealer. 2 maanden geleden de dichtgeslibde egr klep en de schakelpook sensor vv. € 1000 euro betaald. Had men mij een bericht gestuurd dat je hem beter kan vv dan had ik dit zeker gedaan. Dat kost niet zoveel. Ben erg teleurgesteld.

Al eerder een probleem gehad met de turbo. Dit was bij 3 jaar en 2 maanden. Helaas meneer de garantie was 3 jaar was toen de boodschap.

Mvg Cor

Hoi Cor, misschien is het beter om forumlid 'Jetje' te contacteren ipv de dealer. Dan ben je ongeveer voor 1/5e van de dealerprijs klaar.
detroit_diesel
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: ma dec 03, 2018 15:33

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door detroit_diesel »

Balen zeg! Die ketting is echt een zwak punt van deze motor. Welke ingenieur verzint het nou om een fietsketting op zo'n cruciale plek in het motorblok te verwerken :|
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door willeme1 »

Die ingenieur ging er niet vanuit dat er een EGR/roetfilter/5w30 olie en een variabele oliepomp op zou komen.....

Pech zeg met de fiat, op het forum zit een monteur die je beslist goedkoper kan helpen mocht je hem nog laten repareren. ze staan immers al voor mindere bedragen te koop in deze mindere tijden voor de diesel, vaak al met nieuwe ketting enz.
flux74
Berichten: 1
Lid geworden op: vr mei 24, 2019 23:16

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door flux74 »

Goedenavond! Gedupeerde 31 meld zich!

Ik ben Mike, 44jr uit Berkel en Rodenrijs. Eigen vooral Citroën liefhebber met een heel groot zwak voor Fiat.
M'n eerste auto ooit was een 127 :-) verder 2cv, Cx, en een SM (hoewel 2x zo breed, ook die kettingen waren niet al te best)

Nou ja, mezelf gedupeerde noemen is een groot woord, eigen was mijn collega vooral de gedupeerde.

Ik heb vandaag zijn Punto 1.3Mjet uit december 2012 van hem overgenomen, 151.000km en de ketting is met 120 km/h geknald. 1 Nokkenas is zeker gebroken, maar moet nog kijken of nummer 2 heel is. Wil de auto natuurlijk gaan repareren, gewoon een leuke klus.

Ik heb al even zitten zoeken en kwam een filmpje tegen waarbij iemand roept dat de eigenlijk nooit de kleppen krom slaan, maar de tuimelaars breken. Kan iemand dit bevestigen, of moet toch echt de kop eraf?
Of moet ik gewoon compressie gaan meten om het zeker te weten? Dat ie een tik heeft gehad is wel duidelijk anders was er geen nokkenas gebroken.

Dat die fietsketting natuurlijk een waardeloze constructie is, is wel duidelijk. Hoe dan ook ik wil het ding gewoon fixen en als de kop er niet af hoeft, is dat meegenomen.
Wie kan mij meer vertellen?
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door Odelot »

Hoi Mike,

Welkom als 33e gedupeerde! Het gaat gewoon maar door helaas. Er is 1 gebruiker hier die de ketting van enkele leden al vervangen heeft. Hij weet van de hoed en de rand, want hij heeft er al veel meer gerepareerd. Voor een fractie van de prijs die de dealer vraagt, en hele goede service. Denk dat je de ervaringen over hem 1 of 2 pagina's terug kan vinden. Volgens mij is zijn forumnaam 'Jetje'. Succes in elk geval!

Edit: Startpost geupdated. 33 gedupeerden inmiddels. Waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
AvdK
Berichten: 1
Lid geworden op: ma jun 03, 2019 9:54

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door AvdK »

Hoi,

Vorige week op de snelweg met mijn Fiant Punto Evo uit 2011 (net 140.000 aangetikt) stilgevallen op de snelweg (geen file, reed 130). Ik hoorde een zachte PLOP, en kon vervolgens geen gas meer geven. Bij het testen door de pechhulp/rijkswaterstaat werd gezegd dat het waarschijnlijk de brandstoftoevoer of de nokkenas was. De auto is naar de garage waar ik hem in onderhoud (wel dealer, maar citroen, geen fiat, om logistieke redenen) gebracht. Deze claimt dat het de distributieketting is. Om te kijken of er nog meer kapot is moet er volgens hun vanalles uit de motor gehaald worden (ze hebben de termen gezegd maar ben echt een noob met betrekking tot motoren van autos) en zou dus hoge onderzoekskosten opleveren. De garage zei dat ze nog het deksel van de kleppen (geen idee of ik het zo goed zeg) open konden maken om te kijken of daar iets kapot is. Andere opties hadden ze niet echt, ja de sloop, maar dat lijkt me wat overdreven. Nu vertrouw ik deze garage redelijk (voor zover een autogarage te vertrouwen is) maar weet toch niet zo goed wat te doen.

Zou ik zelf makkelijk kunnen zien of de distributieketting kapot is? En zo niet, moet ik dan het onderzoek laten uitvoeren in de hoop dat de reparatiekosten uiteindelijk niet de waarde van de auto overstijgen?

:cry:
Plaats reactie