Vochtprobleem

Plaats reactie
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Vochtprobleem

Bericht door Algon »

De afgelopen week weer 3 keer de voorruit van binnen kunnen krabben (niet te doen). Ik word er helemaal gek van, heb de parafan afwatering gecontroleerd en deze leek niet verstopt. Verder heb ik een Pingi van 1 kilo in de auto liggen maar het helpt niet (genoeg).

De interieurventilator heeft ook weer kuren, als ik deze op een hoge stand zet stopt ie ermee en blaast ie steeds een seconde of zo, dus kan ik ook een hele tijd wachten voordat een beslagen ruit verdwenen is. Ook super irritant. Deze 2 dingen maken dat ik echt gek word als ik 's ochtends weg moet.
Daarnaast stap ik soms in de auto en beslaat binnen 1 seconde alles meteen, terwijl het helemaal niet vochtig is en m'n kleren ook niet nat zijn of zo...

Wat betreft de interieurventilator, ik ga de kabelboom van de ventilator naar de Climate Control unit een keer vervangen als ik tijd heb.

Nu is mijn vraag, welke plekken van de Punto zijn bekend om te lekken, zoals bij de deuren en kofferbak. Bij de garage bleek een tijdje geleden wel dat de slang van de ruitensproeiervloeistof was gescheurd. Geen idee waar de vloeistof is gebleven die hier al die tijd heeft gelekt. Misschien dat dit een oorzaak kan zijn van het vocht.

Hopelijk kan ik een einde brengen aan dit irritante probleem. :D
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
detroit_diesel
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: ma dec 03, 2018 15:33

Re: Vochtprobleem

Bericht door detroit_diesel »

Ruikt het in de cabine naar ruitensproeiervloeistof?

verder schijnt een lek vanuit de motorruimte een bekend probleem te zijn: https://www.fiatforum.com/grande-punto- ... servo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Vochtprobleem

Bericht door Algon »

Ik ruik nergens in de auto ruitensproeiervloeistof, maar die vloeistof zal toch ergens heen moeten zijn gelopen... Het probleem was blijkbaar al minimaal vanaf dat ik de auto kocht in juli 2017 want ik kwam er pas achter nadat de garage de bekabeling controleerde toen de achterruitverwarming niet meer werkte. Ik vond al dat de straal erg zwak was maar dat kwam dus door een scheur in de slang.

Dat op Fiatforum had ik inderdaad ook gevonden, daar ga ik eens naar op zoek. Ik heb in ieder geval geen natte plekken onder de matten of zo. Heb alleen niet gekeken in de kofferbak of daar ergens water in staat.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
detroit_diesel
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: ma dec 03, 2018 15:33

Re: Vochtprobleem

Bericht door detroit_diesel »

Algon schreef: ..De interieurventilator heeft ook weer kuren, als ik deze op een hoge stand zet stopt ie ermee en blaast ie steeds een seconde of zo, dus kan ik ook een hele tijd wachten voordat een beslagen ruit verdwenen is. Ook super irritant. Deze 2 dingen maken dat ik echt gek word als ik 's ochtends weg moet....
Ik zou om te beginnen bij de ventilatormotor en achter de airco knoppen kijken of het nat is. Door vocht kan er natuurlijk kortsluiting ontstaan zijn. Je kunt de kap om bij het interieurfilter te komen lostrekken en dan ook dezelfde kap maar dan aan de bestuurderskant. Ben benieuwd of er achter je console een plas water ligt ergens.
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Vochtprobleem

Bericht door Algon »

Ik zal komend weekend eens kijken. In ieder geval alvast bedankt voor je tips.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Vochtprobleem

Bericht door Algon »

Heb even achter de middenconsole gekeken. Hier was alles kurkdroog. Hier zit volgens mij een airco condensbakje of hoe het ook heet, waar je een zwart slangetje uit kan trekken, dit was ook kurkdroog.

Wat betreft de lek van Fiatforum, bij mij ziet het er iets anders uit. Ik ga hier in het weekend even naar kijken want de bekleding zat heel raar bevestigd met een soort ronde klem die ik er niet zo 123 af kreeg.

Het enige wat me een beetje op viel was dat ik het ijzeren deel met die 2 buisjes op en neer kon bewegen, weet niet of dit zo hoort of dat het mooi moet aansluiten.

Afbeelding
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Gebruikersavatar
TheoWen
Nuovo Arrivato
Berichten: 120
Lid geworden op: za dec 26, 2015 14:31

Re: Vochtprobleem

Bericht door TheoWen »

Dat is je kachelradiateur, die moet dus makkelijk te verwijderen zijn. Dus daarom zal die wat los zitten voor je gevoel
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Vochtprobleem

Bericht door Algon »

Dank voor je antwoord, geen zorgen dus :D
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Vochtprobleem

Bericht door damted »

Probleem van het slangetje bij je achterklep / achterwisser:
Meestal gaat die lekken bij het scharnier van je achterklep en komt veel van het sproeiwater in je linker achterlicht terecht. Die gaat dan ook groen uitslaan op de connectors en gaat soms ook storingen geven.
Mogelijk dat er ook nog vocht verdwijnt in de bak van je reservewiel.

Zorgen dat je blower het weer doet is waarschijnlijk de beste remedie om het vocht er een beetje sneller uit te krijgen.
Grande Punto's staan niet bekend als droge auto's zeg maar.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Vochtprobleem

Bericht door Algon »

Ik heb een tijdje geleden Evo achterlichten gemonteerd en hiervoor was het slangetje gerepareerd dus dat zit gelukkig goed. Ik ga sowieso binnenkort even kijken in de bak onder, bij mij, de compressor.

Ik ben van plan de kabelboom te vervangen voor de kachelventilator, alleen schrok ik een beetje van de kabelboom van de climate control.

Handmatige airco:
Afbeelding

Climate control, 77365029 volgens Tuynder. Google gaf me de volgende foto:
Afbeelding

Vind het wel een beetje erg groot verschil in het aantal stekkers. :lol:
Dat er zo veel verschil in zit...
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Vochtprobleem

Bericht door Algon »

Vandaag even de kofferruimte gecheckt, hier was het kurkdroog.
Afbeelding

Meteen de auto gewassen met Wowo's Dry Shampoo, wat een mooi resultaat :D
En de bak van de kofferruimte maar een beetje schoon gemaakt en gestofzuigd.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Plaats reactie