Problemen met de verlichting.

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick.C
Berichten: 2
Lid geworden op: za jun 01, 2019 18:18

Problemen met de verlichting.

Bericht door Nick.C »

Hey iedereen

Ik zal mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Nick 21 jaar en heb ondertussen al 2 jaar een Grande Punto '09. Helaas wel de meest basic uitvoering, maar toch ben ik super blij met mijn auto!

Over het algemeen ben ik echt ontzettend tevreden met mijn Grande Punto, maar er zijn toch een paar probleempjes.
Het grootste probleem is dat de verlichting (koplampen) wel eens durven uitvallen of flikkeren. Wanneer ik deze dan snel even uit en aanzet dan branden ze weer. Soms moet ik dit wel een paar keer herhalen zodat ze blijven branden.

Ik heb de zoekfunctie op het forum al eens benut en heb vastgesteld dat het de schakelaar aan het stuur of de aarding van de lichten kan zijn. Bij de garage zeggen ze niet 100% zeker te kunnen zeggen welke van de 2 de oorzaak is dus willen ze beide vervangen en dat heeft ook een mooi kostenplaatje.

Is er een manier om echt uit te sluiten welke van de 2 nu echt de oorzaak zijn van het probleem?
Dit zou me echt een hele hoop geld en slapeloze nachten besparen!

Alvast bedankt!
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Problemen met de verlichting.

Bericht door Algon »

Denk dat je het alleen kan weten door het te vervangen. Het is vaker op het forum voorbij gekomen dat het aan de stuurkolomschakelaar ligt. Deze kan je eventueel ook zelf vervangen als je een beetje handig bent en dan ben je rond de 95 tot 125 euro kwijt, ligt eraan of je cruise control hebt.
Heeft de garage een prijs opgegeven voor het vervangen van de aarding en de schakelaar?
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Gebruikersavatar
Marius
Nuovo Arrivato
Berichten: 50
Lid geworden op: za aug 25, 2018 12:24

Re: Problemen met de verlichting.

Bericht door Marius »

dag is een vraag heb je toevallig achteraf ingebouwde xenon verlichting? is het toevallig ook met beide lampen dan?
aan aarding(massa) van koplamp lijkt me dat je daar weinig hoeft te vervangen. maar kan misschien ook je massa bij je stuurkolom schakelaar zijn. zelf vermoed ik maar heb geen schema's bij de hand dat beide koplampen appart naar massa lopen maar kan het mis hebben daarom zou ik het appart vinden dat bijde lampen dan knipperen. overigens stuurkolom schakelaar is ook heel goed mogelijk en zoals algon al zecht matriaal kosten 95-125 euro
Gebruikersavatar
Nick.C
Berichten: 2
Lid geworden op: za jun 01, 2019 18:18

Re: Problemen met de verlichting.

Bericht door Nick.C »

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ben vandaag bij de dealer geweest omdat hij volgende week toch binnen gaat voor een groot onderhoud.
Hij ging voor mij eens kijken of het de massa is of kan zijn.

Indien niet ga ik inderdaad een nieuwe schakelaar aankopen.
Ik ben handig in veel dingen, maar ik durf niet meteen het stuur te demonteren ivm de airbag. Ik weet trouwens ook niet of ik daarvoor het juiste materiaal heb liggen. Hopelijk wordt het me niet te duur om hem gewoon door de dealer te laten vervangen.
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Problemen met de verlichting.

Bericht door Algon »

Ik durfde het eerst ook niet ivm de airbag. Uiteindelijk toch maar gedaan en was een piece of cake. Alleen de airbag los maken van het stuur is een beetje een gekloot.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Problemen met de verlichting.

Bericht door Cobus »

En heel belangrijk.
Voordat je de airbag los haalt eerst voor zorgen dat de accu los gekoppeld is.
Accu dient circa 10 minuten los gekoppeld te zijn voordat je de stekker van de airbag los haalt.
Accu pas weer aansluiten nadat de airbag weer aangekoppeld is.
Plaats reactie