Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 44 gedupeerden!

Jasper3011
Nuovo Arrivato
Berichten: 54
Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door Jasper3011 »

Deze reactie kwam ik laatst tegen op het Autoweek forum:
Leuk hoe Fiat het verwoord . Deze motoren zijn ook gemonteerd in Peugeot BIBBER en Citroen NEMO
Het probleem is namelijk dat de motor bij stationair niet genoeg debiet (olie) heeft. Dit is bij het ontwerp van de motor, opgelost door de olie sproeiers ,die de zuigers koelen, te laten sluiten bij stationair.

Er is in de sproeier, gewoon een overdruk ventiel gemonteerd, die dicht zou moeten gaan als de oliedruk onder een bepaalde druk komt (wat het geval is bij stationair). Aangezien het spiraalveertje ..,dat het kogeltje (lees afsluiter) tegen de olie stroom in moet afsluiten., vermoeid raakt na verloop van tijd.(afsluiter blijft dus gewoon open)
Met als gevolg, te weinig systeem druk om de kettingspanner op druk te houden en de ketting te smeren, dit gebeurt ook geforceerd. Vaak zijn de hoofd ,en drijfstanglagers ook beschadigd.
Olie interval aanpassen heeft geen enkele zin. Nieuwe oliepomp evenmin. (wat vaak door de dealer word geadviseerd)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door Odelot »

@Avdk, dealer is vreselijk duur, en idd vaak niet te vertrouwen. Vraag maar eens een prijs op, en daarna hier bij forumlid Jetje. Die vervangt ze ook. Voor een fractie van de dealerprijs vermoed ik.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Nickinho112
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: di aug 08, 2017 0:09

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door Nickinho112 »

flux74 schreef:Goedenavond! Gedupeerde 31 meld zich!

Ik ben Mike, 44jr uit Berkel en Rodenrijs. Eigen vooral Citroën liefhebber met een heel groot zwak voor Fiat.
M'n eerste auto ooit was een 127 :-) verder 2cv, Cx, en een SM (hoewel 2x zo breed, ook die kettingen waren niet al te best)

Nou ja, mezelf gedupeerde noemen is een groot woord, eigen was mijn collega vooral de gedupeerde.

Ik heb vandaag zijn Punto 1.3Mjet uit december 2012 van hem overgenomen, 151.000km en de ketting is met 120 km/h geknald. 1 Nokkenas is zeker gebroken, maar moet nog kijken of nummer 2 heel is. Wil de auto natuurlijk gaan repareren, gewoon een leuke klus.

Ik heb al even zitten zoeken en kwam een filmpje tegen waarbij iemand roept dat de eigenlijk nooit de kleppen krom slaan, maar de tuimelaars breken. Kan iemand dit bevestigen, of moet toch echt de kop eraf?
Of moet ik gewoon compressie gaan meten om het zeker te weten? Dat ie een tik heeft gehad is wel duidelijk anders was er geen nokkenas gebroken.

Dat die fietsketting natuurlijk een waardeloze constructie is, is wel duidelijk. Hoe dan ook ik wil het ding gewoon fixen en als de kop er niet af hoeft, is dat meegenomen.
Wie kan mij meer vertellen?

Heb er al tientallen vervangen , maar als het op de snelweg gebeurt en de nokkenas breekt zijn er wel degelijk kleppen krom !

Heb al meerdere cilinderkoppen gedemonteerd en nieuwe kleppen in geplaatst , dus laat je niks wijsmaken dat je het alleen met tuimelaars afkan .
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door RaydeJee »

Ligt gewoon helemaal aan hoe hard het mis gaat inderdaad.
Bij mij waren het alleen de tuimelaars.
mgeurts90
Berichten: 1
Lid geworden op: vr jun 07, 2019 8:25

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door mgeurts90 »

Een maand geleden hoorde ik een tik en kon ik in mijn Fiat Punto ineens geen gas meer geven, terwijl ik 30km p/u door een woonwijk reedt. De ANWB kon niet direct ontdekken wat het was, af laten slepen naar een betrouwbare en betaalbare garage om vervolgens te horen dat de - al eerder benoemde 'onderhoudsvrije' - distributieketting was geknapt.

Ze vroegen toestemming voor het openen van de motor en gaven aan dat er schade in zat en dat reparatie tussen de 2500 en 3500 euro zou gaan kosten. Volgens de garage was het niet de moeite voor een diesel uit 2010 met 190.xxx km op de teller. Omdat een nieuwe auto voor ons niet echt een optie was financieel en ik toch behoorlijk wat kilometers rijdt naar mijn werk ben ik op internet gaan kijken of er lotgenoten waren met hetzelfde probleem.

Tot mijn verbazing vond ik dit forum met veel meer gedupeerden met dezelfde frustraties en soortgelijke verhalen van hoge kosten bij garages. Ook zie ik de naam van 'Jetje' een aantal keer genoemde worden met louter positieve verhalen.

Lang verhaal kort, ik stuur hem een PB via dit forum, krijg binnen twee uur een reactie en binnen een aantal berichten stelt hij mij gerust en maakt hij duidelijk dat hij de auto voor 99% weer aan het rijden krijgt en hij noemt een +- bedrag dat behoorlijk ver onder de prijs van de garage ligt. Ik besluit dat het de moeite waard is er 125 km voor te rijden (lees: transporteren op aanhanger a max 80km/u) en neem de gok dat Kees ons echt zo goed kan helpen als hij via de berichten heeft laten weten.

Resultaat: We worden 's ochtends vroeg uiterst vriendelijk ontvangen en hij legt duidelijk uit wat hij verwacht van de schade en vertelt dat hij deze motoren al veel vaker onder zijn handen heeft gehad. Vol vertrouwen laten we hem achter met de auto en ik krijg aan het eind van de middag al een bericht dat de auto weer rijdt als een zonnetje! Qua schade waren het met name de tuimelaars, nokkenas was nog intact. De factuur is een stuk lager dan dat de reparatie bij de garage ons zou hebben gekost en de communicatie en service (met een gezonde dosis humor) maakt deze professionele vakman een absolute aanrader voor degenen die met hetzelfde probleem zitten!

Nogmaals hartstikke bedankt Kees!
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door Odelot »

Kijk dat zijn ondanks een berg pech toch goede berichten! Mooi dat je even laat weten hoe het af is gelopen! Super gedaan weer door Kees ook!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
JHOpunto
Berichten: 3
Lid geworden op: di jul 30, 2019 10:15

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door JHOpunto »

hallo,

ben sinds 2016 eigenaar van punto evo van 2010.
afgelopen vrijdagnacht stond mijn dochter met pech op de snelweg.
volgens wegenwacht distributie.
auto is weggesleept en staat nu bij een garage. deze heeft echter ivm met vakantie volgende week pas tijd.
ik ben eens even op internet gaat zoeken en werd niet blij.
zie bedragen van 2500 en 3000 euro.
daar wordt ik niet blij van.
nu kom ik heel veel de naam van Kees tegen.
hoe kom ik in contact met hem?
misschien kan hij me verder helpen?
alvast bedankt.
joke
BigD1
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 22
Lid geworden op: ma jan 07, 2019 21:57

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door BigD1 »

De gebruikersnaam van Kees op dit forum is Jetje. Je kunt hem hier een privébericht sturen:

memberlist.php?mode=viewprofile&u=9322" onclick="window.open(this.href);return false;
JHOpunto
Berichten: 3
Lid geworden op: di jul 30, 2019 10:15

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door JHOpunto »

top. dank je.
ik heb hem een berichtje gestuurd.
nu maar hopen dat hij niet op vakantie is.
joke
JHOpunto
Berichten: 3
Lid geworden op: di jul 30, 2019 10:15

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door JHOpunto »

goedemiddag,

zojuist bij "jetje"mijn punto evo weer opgehaald.
hij was zo vriendelijk om nog net voor zijn vakantie de gebroken distributieriem te repareren.
alles super snel en voor een betaalbare prijs.
helemaal top.Voor diegene die tegen hetzelfde probleem aanlopen is dit zeker een aanrader.
"'odelot"wil jij mijn auto ook op het lijstje zetten?
is een punto evo van augustus 2010. km stand 220.000 km.

joke
detroit_diesel
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: ma dec 03, 2018 15:33

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door detroit_diesel »

Jetje moet inmiddels aardig wat routine hebben in het vervangen van die kettingen! Kan de volgende klant misschien vragen of hij het proces wil vastleggen door een gopro oid op zijn hoofd te binden? :idea:
Ik ben erg benieuwd hoe hij dit aanpakt, ik vond het zelf een lastige en tijdrovende klus bij mijn eigen auto. :P
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 30 gedupeer

Bericht door Odelot »

@JHOpunto, goed om te horen! Ik zet hem erbij!

Startpost geupdated 2-08-2019.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Stankm
Berichten: 9
Lid geworden op: wo jan 16, 2019 13:37

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 35 gedupeer

Bericht door Stankm »

En ja hoor nog een gedupeerde gebruiker....
Na een jaar super blij te zijn met mijn Fiat Punto EVO 1.3MJet gebeurt het toch.
Ik reed op de Belgische snelweg 120km/u en zonder iets van een geluid te horen had ik plots geen gas meer.
Uit de diagnose bleek het de ketting te zijn.
Auto is op transport naar Nederland en hoor dan wat de kosten gaan worden maar zo te lezen zal het niet best zijn.
KM stand: 170.000
Bouwjaar: 2011

Auto is volledig uitgevoerd met lederen bekleding open dak enz. en verwacht er nog (mits die het doet) €4000,- tot €4500,- er voor te krijgen. Iemand enig idee of het dan nog wel waard is om hem te laten repareren?

Groet,
Stankm
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 35 gedupeer

Bericht door Odelot »

Lekker :(


Neem even contact op met Jetje. Veel goedkoper gaat het niet worden. Beter zeker niet. Zeker de moeite waard om het te laten repareren ook trouwens.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Puntopaul
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: ma apr 20, 2015 15:46

Re: Kettingproblemen 1.3 Mjet? Meld het hier. Al 36 gedupeer

Bericht door Puntopaul »

Ik ga het ook maar preventief laten vervangen. Punto 2013 198000km. Nog niet veel aan gemerkt overigens maar ik ga het risico niet lopen. Oliewissel om de 15000. Ik heb contact opgenomen met Jetje. Ik ben benieuwd.
Plaats reactie