Vette pech

bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

Peter schreef: Die zei mij dat je dat kón doen (het zou me 150€ all in kosten), maar dat op de (1.0i) Fire motor een gebroken DB-riem geen motorschade kan veroorzaken, door zijn constructie (misschien niet al te hoge compressie-verhouding zodat de zuigers niet tegen de kleppen komen, bij breuk van de DB-riem?).
Je moet je alleen wel weg laten slepen, wat niet comfortabel is.

Maar het zou dus best kunnen dat je geen mechanische motorschade hebt ondanks deze ellende - de 1.2i is ook een Fire motor begreep ik (in het draadje hier waarin ik mij voorstelde) - als je geluk hebt is de 1.4i (turbo of niet) gebaseerd op dezelfde techniek.

Peter
bij een fire motor raken de kleppen inderdaad niet als de riem kapot gaat.
maar bij de laatste serie (starjet) met verstelbare nokkenas raken de kleppen wel :wink:
Afbeelding
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Bericht door Peter »

bartike schreef:bij een fire motor raken de kleppen inderdaad niet als de riem kapot gaat.
maar bij de laatste serie (starjet) met verstelbare nokkenas raken de kleppen wel :wink:
Kijk da's de professional die spreekt :wink: .

Ben ik blij ivm de Uno en onze GP 1.2i, maar duim tegelijkertijd des te meer voor de pechvogels nu :!:

Peter
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Bericht door swans »

mijn delta td heeft zoiets meegemaakt (niet te vergelijken natuurlijk)
bij 170 door belgië over de expressweg (knokke richting antwerpen)
geen geluid geen geratel,.. temp schoot naar boven en deed niets meer, kijken onder de motorkap. pulli van de multieriem stond scheef en de riem hing er een beetje bij.
conclusie: alle draaiende onderdelen kapot. :shock:
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Bericht door Peter »

swans schreef:bij 170 door belgië over de expressweg (knokke richting antwerpen)
[offtopic]
Aha dus da's één van die wagens met NL nummerplaat die altijd zo racen op deze Expressweg :wink: :lol: :lol: - jullie denken waarschijnlijk dat de "pakkans" om geflitst te worden voor NL wagens kleiner is :D .

Ze moesten het verbieden :twisted: - deze weg / dit wegdek leent zich op veel plaatsen niet voor zulk soort hoge snelheden, is mijn bescheiden opinie :oops:
[/offtopic]
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Bericht door swans »

dit is op het deel vanaf Kruisstraat richting Antwerpen..
asfalt nog niet zo heel erg oud. en geen stoplichten! :D
maar ook de weg vanaf zelzate, gent, lille leent zich hier goed voor!
en anders wel de peage tussen lille en parijs :D


ontopic....
misschien een domme vraag maar wat is een fire motor? :shock:
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Gebruikersavatar
Dupje
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 636
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:19

Bericht door Dupje »

swans schreef:dit is op het deel vanaf Kruisstraat richting Antwerpen..
asfalt nog niet zo heel erg oud. en geen stoplichten! :D
maar ook de weg vanaf zelzate, gent, lille leent zich hier goed voor!
en anders wel de peage tussen lille en parijs :D


ontopic....
misschien een domme vraag maar wat is een fire motor? :shock:
fire is een term die fiat hing aan motoren die machinaal gebouwd werden. Fire staat voor Fully integrated robotised engine dacht ik. Eigenlijk zijn alle benzinemotoren bij fiat Fire tegenwoordig, maar vroeger gaven ze deze extra term aan de motoren.
Belg, 30, 2007 NOB GP 1.3 JTD, bedenker van de wachtkamer
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Bericht door Peter »

Dupje schreef:maar vroeger gaven ze deze extra term aan de motoren.
Klopt, het was indertijd "bijzonder" om ivp de oude 903cc 45pk motor de 999cc "Fire" motor in de Uno te hebben - "1.0ie" stond er dan zgn "chique" met kleine plaatjes op de zijkanten van de auto :wink: .

Nu het wàs ook wel bijzonder, want waar de 903cc motor al snel niet meer wilde starten zodra het wat vochtig weer was (mijn moeder had de 1050cc 55pk motor in de 127, dat was ook zo'n slechte starter), startte de 999cc Fire motor altijd, of de wagen nu binnen of buiten sliep, koud of warm.
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Gebruikersavatar
Peli
Junior Stato
Berichten: 437
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 10:26
Locatie: Almere

Bericht door Peli »

Wat een vervelede berichten zeg, sterkte allemaal. Komt dit alleen voor bij de T-Jet of ook bij de 1.4 16V. Mijn GP houdt ook regelmatig in en dat was deze week weer erger dan voorheen. Hoor alleen geen rare bijgeluiden.
GP 1.4 STARJET 16V EMOTION CHIARO AZUUR MET.
Gebruikersavatar
fra-boy
Senior Stato
Berichten: 748
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 20:44
Locatie: Groningen

Bericht door fra-boy »

De dealer belde me, er bleek iets mis te zijn met de bougies, maar de oorzaak is onzeker. Motor draait nu weer goed, maar ze nemen 'm dit weekend mee om te testen want ze willen niet dat ik er straks weer mee langs de kant sta. Kortom het lijkt een mechanisch iets te zijn, nu maar hopen dat er geen schade is. Vreemd geval lijkt me........
Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic, Glory White, Cool and Blue, Interscope, Leren stuurwiel, Dynamic + pakket, rood interieur. Voorheen: Witte GP Sport 1.4. T-jet
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Bericht door Peter »

En hij GING als de brandweer......... :wink:

Vaag - voor jou ook - ben toch benieuwd wat er uiteindelijk als definitieve fout gemeld gaat worden :!:

Ondanks dit wens ik je een fijn WE toe.

Peter
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Wouter81
Nuovo Arrivato
Berichten: 170
Lid geworden op: za apr 21, 2007 17:02

Bericht door Wouter81 »

Was bij mij ook iets mis met een bougie ja.... nadat er een klep tegenaan geslagen was. :?
Gebruikersavatar
fra-boy
Senior Stato
Berichten: 748
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 20:44
Locatie: Groningen

Bericht door fra-boy »

Ze hebben me niets verteld over een klep. Maar louter aan de bougies kan het toch niet liggen???
Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic, Glory White, Cool and Blue, Interscope, Leren stuurwiel, Dynamic + pakket, rood interieur. Voorheen: Witte GP Sport 1.4. T-jet
Gebruikersavatar
fra-boy
Senior Stato
Berichten: 748
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 20:44
Locatie: Groningen

Bericht door fra-boy »

Wouter, als het een klep was, dan heb je toch erg veel schade?
Of was het alleen maar een zachte tik o.i.d.?
Kan bij mij ook gebeurd zijn..........
Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic, Glory White, Cool and Blue, Interscope, Leren stuurwiel, Dynamic + pakket, rood interieur. Voorheen: Witte GP Sport 1.4. T-jet
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Bericht door Peter »

En, mannen, nog geen verder nieuws :?:
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Wouter81
Nuovo Arrivato
Berichten: 170
Lid geworden op: za apr 21, 2007 17:02

Bericht door Wouter81 »

Bij mij nog niet. Was gister even bij de dealer om m'n leenauto om te ruilen (van een Bravo naar een Alfa 147) en toen hadden ze er nog niet veel tijd ingestoken maar ze dachten iets met de kleppen en dat het blok het wel had overleefd. Ik ben zeer benieuwd, hou jullie op de hoogte.
Plaats reactie