Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Ik maak genoeg kilometers, maar de helft ervan zijn erg korte stukken. Zeg maar <10km. Dit is natuurlijk ook erg slecht voor een diesel. Voor een benzine ook wel, maar minder erg als dieselen.
Ik heb dit jaar voor de eerste keer een flink eind met een diesel gereden (2900km), en dat is me zéér goed bevallen. Zeker als je denkt dat ik maar 1x op de heen weg heb getankt. Als ik dit met mijn GP zou doen, sta ik iedere 400-450km bij de pomp! Da is wel het voordeel van een diesel. Verder geef mij maar Benzine.....althans mijn GP
Ik heb dit jaar voor de eerste keer een flink eind met een diesel gereden (2900km), en dat is me zéér goed bevallen. Zeker als je denkt dat ik maar 1x op de heen weg heb getankt. Als ik dit met mijn GP zou doen, sta ik iedere 400-450km bij de pomp! Da is wel het voordeel van een diesel. Verder geef mij maar Benzine.....althans mijn GP
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Daar is een diesel natuurlijk super voor :p , ik ging mijn gptje normaal omruilen voor een abarth maar nu begin ik te twijfelen..
Ik ben altijd gefascineerd door motoren dus mss toch nog een paar jaar met de gp rijden en mij een motor aanschaffen -]
Ik ben altijd gefascineerd door motoren dus mss toch nog een paar jaar met de gp rijden en mij een motor aanschaffen -]
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !
Daily honda civic
Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Evo Abarth !
Daily honda civic
Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Tja laten we eerlijk zijn.... een motor is sowieso veeel leuker dan een Abarth, helemaal omdat je al een Punto hebt dan...toch
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Is volgens mij toch leuker jah, en ook goedkoper dan een abarth aanteschaffen. Dan kan ik de GP gebruiken voor de langere afstanden waar hij voor gemaakt is.
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !
Daily honda civic
Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Evo Abarth !
Daily honda civic
Oldtimer: 1989 CRX Vtec
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 10
- Lid geworden op: do okt 11, 2012 18:28
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Ik heb het laatst ook uitgerekend en kom op een kilometrage van ongeveer 14000 km per jaar. Daaronder is een vergelijkbare benzine goedkoper.
Blijft wel fijn om €50,- te tanken en dan 900 km te kunnen rijden
Blijft wel fijn om €50,- te tanken en dan 900 km te kunnen rijden
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Ik ben ook wezen rekenen en met ongeveer 20.000km per jaar is het voor mij ook gunstig om te blijven rijden. Om nog maar te zwijgen over de afschrijving/onverkoopbaarheid van de Punto momenteel.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 10
- Lid geworden op: do okt 11, 2012 18:28
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
20000 km is bij aanschaf van een nieuwe denk?RaydeJee schreef:Ik ben ook wezen rekenen en met ongeveer 20.000km per jaar is het voor mij ook gunstig om te blijven rijden. Om nog maar te zwijgen over de afschrijving/onverkoopbaarheid van de Punto momenteel.
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Ja in mijn geval wel, de afschrijving zou me nekken. Maar sowieso, qua maandkosten onderhoud etc is het voor mij handiger.
- konitime
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 10
- Lid geworden op: do okt 10, 2013 11:01
- Locatie: Emmerich am Rhein
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
misschien nuttig:
http://www.amortisationsrechner.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes
Wilfried
http://www.amortisationsrechner.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes
Wilfried
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Ik heb mijn multijet eind 2011 al ingeruild. Ook met het oog op de komende wegenbelasting en dus waardedaling. Ik heb de Punto toen nog heel goed kunnen inruilen tegen een wegenbelastingvrije Twingo benzine die vanaf 1 januari ook wel belast zal worden maar dat zal naar verhouding met de Punto diesel maar weinig zijn. Ik heb toch 2 jaar lekker goedkoop kunnen rijden met de GP 1.3 Mj. Maar ik heb idd "medelijden" met de mensen die een wegenbelasting vrije diesel (Fiat, VW ... ) volgend jaar kwijt willen...
Maar aan de andere kant... rij je de kilometers voor een diesel... koop je straks wel een hele mooie Punto (evo) voor weinig geld. En dan ligt je omslagpunt ook lager door de lage aanschafwaarde. Helaas gaan de accijnzen op diesel en de MRB volgend jaar ook weer omhoog... doet het omslagpunt ook geen goed.
Maar laten we eerlijk zijn... autorijden kost nu eenmaal geld. Nederlanders hebben zich bij aankoop van hun auto de laatste jaren vaak laten lijden door financiele redenen. Misschien dat mensen de komende jaren weer meer met hun hart gaan kiezen ... Dat heb ik bij mijn huidige benzine Evo in ieder geval wel gedaan
Maar aan de andere kant... rij je de kilometers voor een diesel... koop je straks wel een hele mooie Punto (evo) voor weinig geld. En dan ligt je omslagpunt ook lager door de lage aanschafwaarde. Helaas gaan de accijnzen op diesel en de MRB volgend jaar ook weer omhoog... doet het omslagpunt ook geen goed.
Maar laten we eerlijk zijn... autorijden kost nu eenmaal geld. Nederlanders hebben zich bij aankoop van hun auto de laatste jaren vaak laten lijden door financiele redenen. Misschien dat mensen de komende jaren weer meer met hun hart gaan kiezen ... Dat heb ik bij mijn huidige benzine Evo in ieder geval wel gedaan
'SERVO PER AMIKECO'
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
@ @ctual,
Als jou multijet ook wegenbelastingvrij was weet ik niet of dat wel zo'n slimme zet geweest is...
Jij hebt nog eens 2 jaar wegenbelastingvrij rijden in een diesel gemist. Dat heeft je in elk geval 2400,00 gekost. Nog afgezien van het zuinigere rijden, én de goedkopere brandstof.
Hoe langer je een auto rijdt, hoe lager de afschrijving wordt. In jouw geval had ik de multijet lekker nog een paar jaar langer gereden.
Ik weet 100% zeker dat je dan stukken goedkoper had gereden dan nu. Inruilen is ook niet goedkoop.
Als jou multijet ook wegenbelastingvrij was weet ik niet of dat wel zo'n slimme zet geweest is...
Jij hebt nog eens 2 jaar wegenbelastingvrij rijden in een diesel gemist. Dat heeft je in elk geval 2400,00 gekost. Nog afgezien van het zuinigere rijden, én de goedkopere brandstof.
Hoe langer je een auto rijdt, hoe lager de afschrijving wordt. In jouw geval had ik de multijet lekker nog een paar jaar langer gereden.
Ik weet 100% zeker dat je dan stukken goedkoper had gereden dan nu. Inruilen is ook niet goedkoop.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Nee hoor, de Twingo is ook wegenbelastingvrij. Heb "slechts" 2.500 euro afgeschreven op de Punto in de tijd dat ik haar gereden heb. Dus die 2 jr met de Twingo heb ik ook geen mrb hoeven te betalen.Odelot schreef:@ @ctual,
Als jou multijet ook wegenbelastingvrij was weet ik niet of dat wel zo'n slimme zet geweest is...
Jij hebt nog eens 2 jaar wegenbelastingvrij rijden in een diesel gemist. Dat heeft je in elk geval 2400,00 gekost. Nog afgezien van het zuinigere rijden, én de goedkopere brandstof.
Hoe langer je een auto rijdt, hoe lager de afschrijving wordt. In jouw geval had ik de multijet lekker nog een paar jaar langer gereden.
Ik weet 100% zeker dat je dan stukken goedkoper had gereden dan nu. Inruilen is ook niet goedkoop.
En daarbij haalt de Twingo bijna hetzelfde verbruik als de GP destijds. Ik vond zelf het verbruik van de diesel tegenvallen. Mijn auto daarvoor ( 1.9 TDI Golf Plus) was vele malen zwaarder en reed bijna net zo zuinig. ( haalde ook makkelijk 1:18,5 in de stad terwijl de GP gemiddeld rond de 1:20 zat) De Twingo haalt met gemak 1:18 in de stad. Dus of ik echt zo goedkoop gereden zou hebben als ik de auto uiteindelijk voor een schamele 5 a 6000 euro had moeten inruilen vraag ik me af....
'SERVO PER AMIKECO'
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Dan heb je na 2 jaar inderdaad erg weinig afgeschreven op je punto! 2500 euro in 2 jaar wil ik voor tekenen. Ik heb in 2 jaar 4x zoveel afgeschreven dan jou.
Als jij echt zo weinig afgeschreven hebt dan veranderd het verhaal inderdaad. Wat ik wel zeker weet is dat de garage die jou punto ingekocht heeft er heel, heel dik verlies op gemaakt heeft.
Overigens heb ik voor de evo ook een golf gereden. Een golf 5 1.9 tdi. Die woog 1265 kilo. Dat scheelde dus maar 145 kilo met de evo. Vond ik wel meevallen. Betaalde 105 euro mrb per maand. Ik reken erop dat ik zoiets ook voor de evo ga betalen.
Maar als je zakelijk rijdt (wat ik doe) krijg je een heel ander financieel plaatje natuurlijk.
Als je privé zoveel afschrijft wordt je niet vrolijk van, want over het geld wat je dan afschrijft heb je belasting betaald. Als je hem zakelijk rijdt niet. Dan gaat het juist van je winst af.
Als jij echt zo weinig afgeschreven hebt dan veranderd het verhaal inderdaad. Wat ik wel zeker weet is dat de garage die jou punto ingekocht heeft er heel, heel dik verlies op gemaakt heeft.
Overigens heb ik voor de evo ook een golf gereden. Een golf 5 1.9 tdi. Die woog 1265 kilo. Dat scheelde dus maar 145 kilo met de evo. Vond ik wel meevallen. Betaalde 105 euro mrb per maand. Ik reken erop dat ik zoiets ook voor de evo ga betalen.
Maar als je zakelijk rijdt (wat ik doe) krijg je een heel ander financieel plaatje natuurlijk.
Als je privé zoveel afschrijft wordt je niet vrolijk van, want over het geld wat je dan afschrijft heb je belasting betaald. Als je hem zakelijk rijdt niet. Dan gaat het juist van je winst af.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Als je een nieuwe auto koopt dan kan er heel wat "gegoocheld" worden met inruil hoor. Stukje inruil, stukje korting etc etc... Als je op de factuur kijkt dan zie je meestal ook niet wat je inruil precies is. Ik vraag zelf altijd naar het bij te betalen bedrag. Dat is interessanter dan wat ik als inruil krijg. Maar ik heb inderdaad netjes ingeruild. Komt natuurlijk bij dat ik particulier rij en max 8.000 km per jaar maak (inclusief 3000 in de vakantie). Mijn golf plus woog iets van 1400 kg en daar betaalde ik 145 euro per maand voor destijds. (is inmiddels meer). Tja, zakelijk rijden is idd een ander verhaal. Als ik al zakelijk / lease zou mogen rijden zou een opel Ampera nu wel interessant zijn. Op mijn vakantie adres had ik een buurman met deze auto als lease. Die reed hem dus gewoon gratis. Stekker in het stopcontact van de vakantiebungalow... en maar rijden. De benzine die hij tankte was ook op de zakelijke tankcard. En helemaal geen bijtelling. Tja.... Dat zal de volgende hoos zijn denk ik ... de elektrisch aangedreven auto's waar de consument zich op gaat storten.@ctual schreef:Nee hoor, de Twingo is ook wegenbelastingvrij. Heb "slechts" 2.500 euro afgeschreven op de Punto in de tijd dat ik haar gereden heb. Dus die 2 jr met de Twingo heb ik ook geen mrb hoeven te betalen.Odelot schreef:@ @ctual,
Als jou multijet ook wegenbelastingvrij was weet ik niet of dat wel zo'n slimme zet geweest is...
Jij hebt nog eens 2 jaar wegenbelastingvrij rijden in een diesel gemist. Dat heeft je in elk geval 2400,00 gekost. Nog afgezien van het zuinigere rijden, én de goedkopere brandstof.
Hoe langer je een auto rijdt, hoe lager de afschrijving wordt. In jouw geval had ik de multijet lekker nog een paar jaar langer gereden.
Ik weet 100% zeker dat je dan stukken goedkoper had gereden dan nu. Inruilen is ook niet goedkoop.
En daarbij haalt de Twingo bijna hetzelfde verbruik als de GP destijds. Ik vond zelf het verbruik van de diesel tegenvallen. Mijn auto daarvoor ( 1.9 TDI Golf Plus) was vele malen zwaarder en reed bijna net zo zuinig. ( haalde ook makkelijk 1:18,5 in de stad terwijl de GP gemiddeld rond de 1:20 zat) De Twingo haalt met gemak 1:18 in de stad. Dus of ik echt zo goedkoop gereden zou hebben als ik de auto uiteindelijk voor een schamele 5 a 6000 euro had moeten inruilen vraag ik me af....
Ach... autorijden kost gewoon geld. Maar ik ben toch een liefhebber die "even" in de verleiding gekomen is om met het verstand te kopen ipv het hart
Gelukkig is dat nu weer over met mijn Punto Evo 1.4 16V Multiair Sport
'SERVO PER AMIKECO'
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Ghehe, heb zelf wel met mijn hart gekozen. Als ik met verstand had moeten kiezen had ik beter een vag geval kunnen kopen. Veel minder afschrijving. Maar die afschrijving is in dit geval niet zo erg ivm zakelijk rijden.
Ik werk ook voor mezelf, en niet via een werkgever dus. Dan is het allemaal nog veel aantrekkelijker om een 14% exemplaar te hebben. Je moet uiteraard wel het geld hebben om hem aan te schaffen, maar daarna kost het gewoon vrijwel niets.'
Zou zelf ook liever een multiair hebben zoals jou bijvoorbeeld, maar ik rij daar veel teveel km's voor. Die wegenbelasting die ik straks moet gaan betalen maakt ook niet uit, want hiervoor reed ik ook diesel en betaalde ik ook wegenbelasting.
Particulier is een ander verhaal inderdaad. Maar van de andere kant, het was al lang bekend dat er op een gegeven moment weer wegenbelasting betaald moest gaan worden. Elektrisch rijden lijkt mij echt helemaal niets trouwens. Maar als er straks genoeg mensen elektrisch rijden zal er wel weer een regeling vanuit den Haag komen die het elektrisch rijden flink duurder maken. Het blijft een melkkoe, en mensen kunnen niet zonder. Ideaal om die zonder al teveel gemor tot op het bot uit te melken.
Ik werk ook voor mezelf, en niet via een werkgever dus. Dan is het allemaal nog veel aantrekkelijker om een 14% exemplaar te hebben. Je moet uiteraard wel het geld hebben om hem aan te schaffen, maar daarna kost het gewoon vrijwel niets.'
Zou zelf ook liever een multiair hebben zoals jou bijvoorbeeld, maar ik rij daar veel teveel km's voor. Die wegenbelasting die ik straks moet gaan betalen maakt ook niet uit, want hiervoor reed ik ook diesel en betaalde ik ook wegenbelasting.
Particulier is een ander verhaal inderdaad. Maar van de andere kant, het was al lang bekend dat er op een gegeven moment weer wegenbelasting betaald moest gaan worden. Elektrisch rijden lijkt mij echt helemaal niets trouwens. Maar als er straks genoeg mensen elektrisch rijden zal er wel weer een regeling vanuit den Haag komen die het elektrisch rijden flink duurder maken. Het blijft een melkkoe, en mensen kunnen niet zonder. Ideaal om die zonder al teveel gemor tot op het bot uit te melken.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.