Pagina 3 van 4

Re: Schommellende toerenteller

Geplaatst: di okt 28, 2014 21:08
door JarneBrus
Echt rommelen kan ik niet zeggen. Je voelt wel dat de moter niet constant loopt.
Maar echt super goed merk je het niet.

Re: Schommellende toerenteller

Geplaatst: di okt 28, 2014 22:38
door Odelot
Dan zou ik snel ff bij de garage langs gaan als ik jou was.

Re: Schommellende toerenteller

Geplaatst: wo okt 29, 2014 17:44
door JarneBrus
Daar ben ik al geweest. Die zei dat het aan de goedkope brandstof kan liggen.
Echter tank ik nu bij Shell en is het probleem nog steeds.

Re: Schommellende toerenteller

Geplaatst: wo okt 29, 2014 20:54
door Rado
Dit kan natuurlijk diverse oorzaken hebben. Hoe is de onderhoudshistorie van de auto?

Hebben ze de auto aan de diagnose-computer gehad? Dan kunnen ze precies de afwijking in toerental zien.
Ook kunnen ze o.a. de raildruk van het brandstofsysteem uitlezen.

Zuigt hij ergens valse lucht aan?
Zijn de brandplaatjes onder de injectoren nog goed?
Is het brandstoffilter al eens vervangen?
Je kunt om te beginnen een injectorreiniger proberen.

Re: Schommellende toerenteller

Geplaatst: wo okt 29, 2014 22:50
door JarneBrus
De onderhoudshistorie uit de boeken in prima. Geen bijzonderheden te zien.

Ik heb de dealer vandaag ook gemaild dus ben benieuwd wat die erop zegt.
De injectorreiniger zal ik eens gaan proberen, moet de tank vol of leeg zijn voor de reiniger in te gieten?

Re: Schommellende toerenteller

Geplaatst: wo okt 29, 2014 23:30
door jorto
Misschien de gasklep reinigen, meestal als die vervuild is gaat het toerental ook schommelen.

Re: Schommellende toerenteller

Geplaatst: do okt 30, 2014 0:11
door Odelot
Volgens mij heeft een diesel geen gasklep 8)

@JarneBrus: De tank kan het beste leeg zijn, en als je dat spul erin gedaan hebt voltanken. Dan is het goed gemengd met de brandstof.

Re: Schommellende toerenteller

Geplaatst: do okt 30, 2014 7:50
door Rado
De 1.3 MultiJet heeft wel degelijk een gasklep, deze zit boven de EGR en aan het inlaatspruitstuk.
Vanuit de EGR klep steek er een krom geribbeld buisje door het inlaatspruitstuk in het gasklephuis.
Er loopt een zwarte plastic buis vanaf de intercooler over de versnellingsbak schuin omhoog naar het gasklephuis.
Deze buis voert verse lucht aan dat in het gasklephuis wordt gemengt met uitlaatgassen van de EGR.
Dit heeft als resultaat dat de gasklep vervuild raakt en niet meer goed sluit.
Dit is gemakkelijk te controleren door even de zwarte buis van het gasklephuis af te schroeven (3 boutjes) en in het huis te kijken.

Re: Schommellende toerenteller

Geplaatst: ma mei 11, 2015 22:06
door JarneBrus
Even een update op bovenstaand verhaal.
Inmiddels is mijn lampje met melding olie verversen aan gegaan.
Ik heb dit 12.000 km geleden laten verversen dus het was erg snel.

De dealer heeft dit nagekeken en vond dit ook erg snel, ze zijn verder gaan zoeken.
Nu blijkt dat mijn GP veel vaker regeneraties uitvoert dan normaal (3x zoveel).

De olie is inmiddels ververst en ben na 1000 km weer terug gegaan naar de dealer om hem weer aan de computer te leggen en de situatie nog eens te bekijken. Nu zijn de regeneraties wel verberterd (ik merk zelf dat ik minder vaak een schommelende toerenteller heb). Maar nu blijkt dat ik nu nog 17.700 km kan rijden met deze "nieuwe olie" en deze dan alweer ververst moet worden.

Heb nu afgesproken met de dealer weer 1000 km te rijden en te kijken hoe het dan is, ze weten het op dit moment nog niet...

Re: Brandstof tanken

Geplaatst: ma mei 11, 2015 22:07
door BramvE
dat de fabrieksopgave in de folder afwijkt is logisch/bekend, maar waarom laat de boordcomputer 'natuurlijk' een optimistischer verbruik zien? Ik was in de veronderstelling dat die gewoon de verbruikte brandstof meet. Meten=weten.

Re: Brandstof tanken

Geplaatst: ma mei 11, 2015 22:23
door Kars
Odelot schreef:Altijd texaco, geen schommelingen. Sinds een paar weken is het trouwens firezone, maar merk geen verschil.
Zelf tank ik onder geen beding bij texaco omdat die schandalig duur zijn bij alle tankstations bij mij in de buurt.Gemiddeld zijn ze zo'n €0,10 per liter diesel duurder dan de rest.

Maar even on topic.... ik tank als het even kan in Duitsland. Het ligt op een route die ik veel rijdt vanuit Deventer naar Brabant, qua prijs is het iets goedkoper dan in Nederland en het is een regionale aanbieder, geen echt bekend merk of zoiets. Mijn verbruik is wisselend omdat ik soms veel snelweg rijdt en dan weer juist veel 80km wegen pak. Maar gemiddeld blijf ik redelijk constant.(zie mijn onderschrift)
Als ik "thuis" moet tanken dan doe ik dat vrijwel altijd bij BP met soms een uitstap naar Shell en dan de gewone standaard diesel.

Re: Brandstof tanken

Geplaatst: zo mei 17, 2015 17:27
door Sjoerd H.
BramvE schreef:dat de fabrieksopgave in de folder afwijkt is logisch/bekend, maar waarom laat de boordcomputer 'natuurlijk' een optimistischer verbruik zien? Ik was in de veronderstelling dat die gewoon de verbruikte brandstof meet. Meten=weten.
Ik hou het verbruik bij via Spritmonitor en leg het altijd naast de boordcomputer. die laatste zit er ruim een halve km per liter naast, soms nog wel meer. Daarbij: fabrieksopgave was ruim 30 km/ l. ik rij er met geluk 17.
Optimisme... of ultieme omstandigheden waarin getest wordt. zeg het maar.

Re: Brandstof tanken

Geplaatst: zo mei 17, 2015 18:07
door djeron05
Ik rij het liefste op euro 98. V Power tankte ik voorheen maar de auto schokt erger dan.

Re: Brandstof tanken

Geplaatst: ma mei 18, 2015 13:24
door BramvE
dan zou ik 'n dealertje bezoeken, want V-Power is RON97, je auto is gemaakt voor RON95 maar je tankt altijd RON98 zeg je. Als je zegt dat hij schokt op V-power, zou je verwachten dat dat met RON95 nog erger is en dat mag zeker niet de bedoeling zijn...

edit: ik zie je setup, dan kan ik me voorstellen dat je iets tankt wat met wat meer compressie overweg kan :lol:

Re: Brandstof tanken

Geplaatst: ma mei 18, 2015 15:50
door djeron05
Ja niks aan de hand zeiden ze al. Maar Door het vermogen leek 98bhun beter. Dus vandaar dat ik dat tank. Gr