Ik ben denk ik toch ook een uur of 4 bezig geweest met twee man om de voorkant te doen(idd de hele veerpoot moet eraf) Achter heb ik in mijn eentje in een half uur gedaan.ZeroY schreef:Heb een paar garages gebeld, die zeggen dat het wel 4 uur kost omdat de hele veerpoten eraf moeten en dat het weleens vast zou kunnen zitten etc. Ze zeggen dat achter wel mee kan vallen en dat het bij de ene auto makkelijker is dan de andere.
Maar als ik het hier dus lees zou het zo'n 1,5 - 2 uur werk moeten zijn.
Nadeel is dat die universele garages deze auto natuurlijk niet zo goed kennen en het daardoor niet precies kunnen bepalen hoeveel tijd het kost....
Denk dat ik dan maar op zoek moet naar een Fiat specialist die meer specifieke kennis van de GP heeft.
Adresje voor veren vervangen (voor Novitec's)
Re: Adresje voor veren vervangen (voor Novitec's)
Re: Adresje voor veren vervangen (voor Novitec's)
Ben bij autoromeo geweest om te vragen hoe duur het is.
Ik ben al 2 jaar aan het dubben of ik mijn NOVITECS wel of niet ga(laten) plaatsen.Ze liggen al even lang weg te stoffen op zolder.
Hij is gespecialiseerd in alfas maar sowieso veel italiaanse autos.
Hij rekende zon 3 arbeidsuren,maar raadde het ook direct af te doen ivm met onrustig rijgedrag en zo.
Je hoort ZOVEEL verschillende meningen maar vind het zo veel beter staan.Mijn GP staat soms opeens weer zo hoog dat ik denk nu gaan ze er echt onder...
Heb nu wel besloten eerst met vakantie te gaan in de zomer 2 volwassenen 2 kleine kinderen en een dakkoffer vol vakantiezooi.Daarna knoop doorhakken.
Grtzz Steven
Ik ben al 2 jaar aan het dubben of ik mijn NOVITECS wel of niet ga(laten) plaatsen.Ze liggen al even lang weg te stoffen op zolder.
Hij is gespecialiseerd in alfas maar sowieso veel italiaanse autos.
Hij rekende zon 3 arbeidsuren,maar raadde het ook direct af te doen ivm met onrustig rijgedrag en zo.
Je hoort ZOVEEL verschillende meningen maar vind het zo veel beter staan.Mijn GP staat soms opeens weer zo hoog dat ik denk nu gaan ze er echt onder...
Heb nu wel besloten eerst met vakantie te gaan in de zomer 2 volwassenen 2 kleine kinderen en een dakkoffer vol vakantiezooi.Daarna knoop doorhakken.
Grtzz Steven
Re: Adresje voor veren vervangen (voor Novitec's)
Ik betaalde € 109,- bij onze garage. Iets van twee uur werk of zo.
Re: Adresje voor veren vervangen (voor Novitec's)
Heb de veren vandaag laten vervangen. Nog niet laten uitlijnen want ik ging het nog even aankijken. De garage heeft er ook even in gereden en dacht dat het niet nodig zou zijn omdat ie niet naar een kant trekt of iets dergelijks.
Echter, ik merk nu dat als ik bijv. 50 in de 4 rij en dan het gaspedaal vol intrap hij anders optrekt dan ervoor (lijkt alsof de toerenteller ff stil hangt bij 3000 toeren en ik heb het idee dat dit eerder niet zo was). Hij lijkt verder niet echt naar een kant te trekken maar als ik vol in de 2e optrek dan is ie wel wat onrustig maar dat was ie daarvoor ook wel omdat er aardig wat power naar de voorwielen gaat
Kan het zijn dat, ondanks dat de auto wel recht rijdt er toch verschil in rijgedrag is? In ieder geval, ik denk dat ik em volgende week toch maar uit laat lijnen want overal wordt het aangeraden, wat op zich logisch is omdat de veerpoten er onderuit zijn gehaald en ik wil niet het risico lopen dat de banden scheef afslijten ofzo.
p.s.: ben wel blij met de verlaging: staat vele malen mooier en het rijdt ook behoorlijk strak. Ik merk nauwelijks verschil met de originele veren (sport uitvoering) dus qua comfort zit het wel goed en ik kon zelfs ook zonder problemen over die vervelende hoge drempel hier om de hoek heen
Echter, ik merk nu dat als ik bijv. 50 in de 4 rij en dan het gaspedaal vol intrap hij anders optrekt dan ervoor (lijkt alsof de toerenteller ff stil hangt bij 3000 toeren en ik heb het idee dat dit eerder niet zo was). Hij lijkt verder niet echt naar een kant te trekken maar als ik vol in de 2e optrek dan is ie wel wat onrustig maar dat was ie daarvoor ook wel omdat er aardig wat power naar de voorwielen gaat
Kan het zijn dat, ondanks dat de auto wel recht rijdt er toch verschil in rijgedrag is? In ieder geval, ik denk dat ik em volgende week toch maar uit laat lijnen want overal wordt het aangeraden, wat op zich logisch is omdat de veerpoten er onderuit zijn gehaald en ik wil niet het risico lopen dat de banden scheef afslijten ofzo.
p.s.: ben wel blij met de verlaging: staat vele malen mooier en het rijdt ook behoorlijk strak. Ik merk nauwelijks verschil met de originele veren (sport uitvoering) dus qua comfort zit het wel goed en ik kon zelfs ook zonder problemen over die vervelende hoge drempel hier om de hoek heen
Laatst gewijzigd door ZeroY op vr mar 22, 2013 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Adresje voor veren vervangen (voor Novitec's)
Als je de veren al hebt liggen zou ik ze er echt onder doen! Wat ik al zei is dat ik niet eens verschil qua comfort merk met de originele veren van de T-jet (Sport). Daarnaast staat het veel strakker en lijkt het bochtenwerk ook nog beter. Drempels moet je wellicht iets rustiger overheen maar nu ik weet dat ik die rotdrempel hier in de buurt zonder problemen kan meepakken denk ik dat je daarmee geen problemen gaat ondervindenflair1967 schreef:Ben bij autoromeo geweest om te vragen hoe duur het is.
Ik ben al 2 jaar aan het dubben of ik mijn NOVITECS wel of niet ga(laten) plaatsen.Ze liggen al even lang weg te stoffen op zolder.
Hij is gespecialiseerd in alfas maar sowieso veel italiaanse autos.
Hij rekende zon 3 arbeidsuren,maar raadde het ook direct af te doen ivm met onrustig rijgedrag en zo.
Je hoort ZOVEEL verschillende meningen maar vind het zo veel beter staan.Mijn GP staat soms opeens weer zo hoog dat ik denk nu gaan ze er echt onder...
Heb nu wel besloten eerst met vakantie te gaan in de zomer 2 volwassenen 2 kleine kinderen en een dakkoffer vol vakantiezooi.Daarna knoop doorhakken.
Grtzz Steven
Re: Adresje voor veren vervangen (voor Novitec's)
Zeker is het rijgedrag anders. Hij zal minder in de veren gaan bij remmen en optrekken, maar dat je motor anders reageert lijkt me gevoelsmatig. De wegligging is stukken beter en dan vooral strakker en harder. Bij die van mij vond de garage het ook niet nodig om hem opnieuw uit te lijnen. Omdat er geen afstelbare onderdelen verschoven bij het vervangen. Sommige auto's hebben excentrische bevestigingspunten. De punto heeft die niet.
Re: Adresje voor veren vervangen (voor Novitec's)
Mag ik vragen wat je nu kwijt was? Ik heb ook een setje novitecs op het oog, maar doe het steeds niet ivm de montagekosten...
Re: Adresje voor veren vervangen (voor Novitec's)
De veren waren gratis en het monteren € 109,-.
- Junkie_AKA_TTJ
- Senior Stato
- Berichten: 667
- Lid geworden op: za mei 26, 2012 19:44
- Locatie: Nieuwveen
- Contacteer:
Re: Adresje voor veren vervangen (voor Novitec's)
maatje van mij heeft de Eibach's eronder gezet.. was binnen 45minuutjes gefixxed!!
dus dat dat 4uur duurt lijkt me stug.. mja.. tenzij alles ernstig stug tegenzit.. -] misschien rekenen ze zo?
mijn uiteindelijke kosten: 4 tientjes.. ~]
dus dat dat 4uur duurt lijkt me stug.. mja.. tenzij alles ernstig stug tegenzit.. -] misschien rekenen ze zo?
mijn uiteindelijke kosten: 4 tientjes.. ~]
GP 2008 1.2 8V
-Powerbox 75PK
-Eibach Sportline
-17inch Black/Redlip (breedte-set)
-Poliset Backspoiler Special Edition
-Red/Smoke-LED's
-DTM-Demper
-Booskijkers Stile-Italia.net
-Middenarmsteun
Re: Adresje voor veren vervangen (voor Novitec's)
Dat is helemaal schappelijk Junkie... 45 minuten is ook wel heel erg snel.
De 2 adressen die ik gevraagd heb, zeiden allebei 3 uur te zullen rekenen
Ik kijk dus nog even verder of vraag bij de bandenwissel of ze het mee kunnen nemen.
De 2 adressen die ik gevraagd heb, zeiden allebei 3 uur te zullen rekenen
Ik kijk dus nog even verder of vraag bij de bandenwissel of ze het mee kunnen nemen.
- Patrick155
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 168
- Lid geworden op: zo sep 19, 2010 17:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Adresje voor veren vervangen (voor Novitec's)
Ik zit met verbijstering te lezen over het uitlijnen....hoezo Niet uitlijnen?
De auto komt onder een andere hoek te staan op het moment dat men de veren/schokbrekers gaat veranderen,hij kan nog zo mooi rechtuit lopen maar je banden zullen niet meer evenredig slijten omdat ze dus niet het volledige loopvlak gebruiken na verlaging.
de Toe-out kan ook nog veranderen waardoor de voorkant van de band te ver naar buiten komt en zo dus nog meer frictie veroorzaakt. (extra slijtage)
Mijn Advies,na verlaging/verhoging Altijd uitlijnen binnen een paar dagen al dan niet meteen! en al helemaal als men een schroefset monteerd.
De auto komt onder een andere hoek te staan op het moment dat men de veren/schokbrekers gaat veranderen,hij kan nog zo mooi rechtuit lopen maar je banden zullen niet meer evenredig slijten omdat ze dus niet het volledige loopvlak gebruiken na verlaging.
de Toe-out kan ook nog veranderen waardoor de voorkant van de band te ver naar buiten komt en zo dus nog meer frictie veroorzaakt. (extra slijtage)
Mijn Advies,na verlaging/verhoging Altijd uitlijnen binnen een paar dagen al dan niet meteen! en al helemaal als men een schroefset monteerd.
Fiat Punto TwinAir Easy 2012
Alfa 155 2.0 16v---> 2.0 20VT Project
Alfa 155 2.0 16v---> 2.0 20VT Project
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: ma mei 20, 2013 16:10
Re: Adresje voor veren vervangen (voor Novitec's)
Vorige week is de spiraalveer(linksvoor) van mijn Fiat Grande Punto 1.9 diesel gebroken.
Bij de garage (Kwikfit) zeggen ze dat beide spiraalveren vervangen dienen te worden. Je moet beide spiraalveren vervangen, anders zit er geen garantie op de nieuwe veer. En daarna uitgelijnd. Kosten totaal 350 Eu.
Wil het dus eerst zelf proberen; 2 nieuwe spiraalveren besteld(180 EU) en nu begonnen met losschroeven. Het ontkoppelen van de schokdemper van de auto is gelukt, alleen de bout van schokdemper krijg ik met geen mogelijkheid losgeschroefd(gedeelte waaraan hij vast zit draait mee). Wie heeft hier ervaring mee en kan mij een goede tip geven?
Greetz.
Bij de garage (Kwikfit) zeggen ze dat beide spiraalveren vervangen dienen te worden. Je moet beide spiraalveren vervangen, anders zit er geen garantie op de nieuwe veer. En daarna uitgelijnd. Kosten totaal 350 Eu.
Wil het dus eerst zelf proberen; 2 nieuwe spiraalveren besteld(180 EU) en nu begonnen met losschroeven. Het ontkoppelen van de schokdemper van de auto is gelukt, alleen de bout van schokdemper krijg ik met geen mogelijkheid losgeschroefd(gedeelte waaraan hij vast zit draait mee). Wie heeft hier ervaring mee en kan mij een goede tip geven?
Greetz.
- Patrick155
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 168
- Lid geworden op: zo sep 19, 2010 17:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Adresje voor veren vervangen (voor Novitec's)
ik was 313 euro kwijt inc novitec set en uitlijnen bij de Dealer,novitecs kosten 158 euro.
optie is misschien bij een DHZ garage binnenlopen,je hebt namelijk verenspanners nodig om ze te kunnen vervangen,al menig ongelukken gebeurd bij mensen die ze niet/verkeerd gebruiken.
optie is misschien bij een DHZ garage binnenlopen,je hebt namelijk verenspanners nodig om ze te kunnen vervangen,al menig ongelukken gebeurd bij mensen die ze niet/verkeerd gebruiken.
Fiat Punto TwinAir Easy 2012
Alfa 155 2.0 16v---> 2.0 20VT Project
Alfa 155 2.0 16v---> 2.0 20VT Project
- Wesley Abarth
- VIP Membro
- Berichten: 4227
- Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
- Locatie: dongen
- Contacteer:
Re: Adresje voor veren vervangen (voor Novitec's)
Je moet inderdaad eerst de veer zelf met veerspanners in elkaar "duwen" hiermee haal je de druk van de bout. Daarna moet je met een ringsleutel op de bout, en een torx schroevendraaier in de kopse kant van het draadeind van de demper, zo kun je de bout losdraaien, vast gaat weer in tegengestelde volgorde. Haal de druk pas van de veer als de moer weer goed vast zit!!! Anders gaan er ongelukken gebeuren
Waar kom je vandaan? Ik heb een set veerspanners liggen
Waar kom je vandaan? Ik heb een set veerspanners liggen
- Romeodelta
- Senior Stato
- Berichten: 720
- Lid geworden op: wo mar 01, 2006 21:30
- Locatie: Hoogvliet
Re: Adresje voor veren vervangen (voor Novitec's)
Voor de Abarth heb ik geen veerspanners gebruikt kon de veer met 2 handen iets indrukken. Zit niet zoveel voorspanning op. Maar een luchtsleutel is toch wel lekker hoor voor het losdraaien van de schokbrekermoer. Was zo gebeurd. Er zit Eibach 15 - 15 onder.
1.4 Abarth Punto Evo
Nero Scorpione
17" antraciet (wintervelgen)
Eibach verlaagd met Koni FSD en 18" zwarte Sparco asseto gara
Nero Scorpione
17" antraciet (wintervelgen)
Eibach verlaagd met Koni FSD en 18" zwarte Sparco asseto gara