Pagina 2 van 3

Re: punto twinair sport proefrit

Geplaatst: wo mar 27, 2013 13:06
door Wesley Abarth
We hebben het over Nm en niet over Pk's :wink: het aantal Pk kun je verhogen zonder dat de uitstoot veranderd. De Nm's niet, de auto trekt dan namelijk harder bij meer gas, en daardoor stijgt de uitstoot. Dat scheelt maar een paar gram, maar waarschijnlijk net genoeg om in een bepaalde klasse te blijven.

Re: punto twinair sport proefrit

Geplaatst: wo mar 27, 2013 15:24
door nelis h
ik zou zeggen, sla eens een natuurkunde boek open voordat je denkt het te weten

er is een vaste relatie tussen koppel en vermogen (pk, kw)

vermogen (pk, kw) = koppel (Nm) X toerental (Hz)

Bij een vast toerental: meer Nm is meer pk

Re: punto twinair sport proefrit

Geplaatst: wo mar 27, 2013 15:26
door nelis h
als je hier op de site bijvoorbeeld leest dat de Nm's stegen maar de pk's achterbleven heb je een
goede reden aan de kwaliteit van de testbank te twijfelen

Re: punto twinair sport proefrit

Geplaatst: wo mar 27, 2013 15:37
door lowiesjie
nelis h schreef:als je hier op de site bijvoorbeeld leest dat de Nm's stegen maar de pk's achterbleven heb je een
goede reden aan de kwaliteit van de testbank te twijfelen
Dat zou dus betekenen dat bij de 105pk uitvoering hetzelfde vermogen al bij een lager toerental bechikbaar is? Dit realiseren ze door een grotere turbo op de twinair te plaatsen.

Re: punto twinair sport proefrit

Geplaatst: wo mar 27, 2013 20:40
door Wesley Abarth
nelis h schreef:ik zou zeggen, sla eens een natuurkunde boek open voordat je denkt het te weten

er is een vaste relatie tussen koppel en vermogen (pk, kw)

vermogen (pk, kw) = koppel (Nm) X toerental (Hz)

Bij een vast toerental: meer Nm is meer pk

Toch apart dat bij een twinair wel de pk'tjes omhoog gaan maar niet het koppel :wink: . Dit doen ze door een andere setting toe te passen, waardoor de nm's later opgang komen. Om zo de uitstoot in balans te houden.

Re: punto twinair sport proefrit

Geplaatst: do mar 28, 2013 0:02
door Leon
Newtonmeters kun je ook elektronisch begrenzen.
Denkende aan bijvoorbeeld aan de Mercedes SL65 AMG, die heeft een begrensde 1000nm!
Onbegrensd ruim 1200nm, maar zo willen ze de transmissie sparen ;)
Wellicht heeft Fiat dit dus ook toegepast om Aan een bepaalde Co2 uitstoot te voldoen

Re: punto twinair sport proefrit

Geplaatst: zo mar 31, 2013 10:22
door lowiesjie
Gisteren nog wat puntjes met de dealer besproken, wacht nog op wat antwoorden maar denk dat ik van de week de knoop maar ga doorhakken. Dan gaat de 100HP na vier zeer fijne jaren hoogstwaarschijnlijk toch ingeruild worden voor de twinair sport.

Re: punto twinair sport proefrit

Geplaatst: zo mar 31, 2013 10:42
door Jarre
nelis h schreef:ik zou zeggen, sla eens een natuurkunde boek open voordat je denkt het te weten

er is een vaste relatie tussen koppel en vermogen (pk, kw)

vermogen (pk, kw) = koppel (Nm) X toerental (Hz)

Bij een vast toerental: meer Nm is meer pk
netjes, jij bent een vriendelijk persoon zeg :roll: :?
misschien toch beter informeren voor iemand uit te maken :wink:

Re: punto twinair sport proefrit

Geplaatst: zo mar 31, 2013 12:13
door hbassen
lowiesjie schreef:Gisteren nog wat puntjes met de dealer besproken, wacht nog op wat antwoorden maar denk dat ik van de week de knoop maar ga doorhakken. Dan gaat de 100HP na vier zeer fijne jaren hoogstwaarschijnlijk toch ingeruild worden voor de twinair sport.

Top. Nog meer twin airs.

Succes met de aankoop.
Laat je ons wel weten welke kleur etc.....

Re: punto twinair sport proefrit

Geplaatst: zo mar 31, 2013 14:22
door nelis h
Jarre schreef:
nelis h schreef:ik zou zeggen, sla eens een natuurkunde boek open voordat je denkt het te weten

er is een vaste relatie tussen koppel en vermogen (pk, kw)

vermogen (pk, kw) = koppel (Nm) X toerental (Hz)

Bij een vast toerental: meer Nm is meer pk
netjes, jij bent een vriendelijk persoon zeg :roll: :?
misschien toch beter informeren voor iemand uit te maken :wink:
jij leest liever zwamverhalen, prima, maar ik heb er een hekel aan en dat was waarschijnlijk te merken, excuses daarvoor

Re: punto twinair sport proefrit

Geplaatst: zo mar 31, 2013 14:32
door Maarten
nelis h schreef:ik zou zeggen, sla eens een natuurkunde boek open voordat je denkt het te weten

er is een vaste relatie tussen koppel en vermogen (pk, kw)

vermogen (pk, kw) = koppel (Nm) X toerental (Hz)

Bij een vast toerental: meer Nm is meer pk
Het maximum vermogen is altijd bij een hoger toerental dan het maximum koppel. Je kunt dus zonder problemen het maximum vermogen vergroten zonder het koppel te verhogen. Zolang je in de onderste regionen maar geen hoger vermogen (en hoger koppel) maakt. Dus alleen top-end vermogen verhogen.
De ECE-meting gebruikt dat top-end totaal niet.

Re: punto twinair sport proefrit

Geplaatst: vr apr 05, 2013 19:32
door lowiesjie
Vandaag krabbeltje gezet. De Twinair Sport in chemical grey met de dimmende binnenspiegel en regensensor erop. Los erbij de pedalenset en slotbouten genomen. 1 à 2 weekjes wachten, afhankelijk van wanneer transport kan worden gedaan.

Re: punto twinair sport proefrit

Geplaatst: vr apr 05, 2013 19:44
door hbassen
Gefeliciteerd. veel plezier ermee.

Re: punto twinair sport proefrit

Geplaatst: zo apr 07, 2013 10:31
door R_Donselaar
Gefeliciteerd! Het wordt tijd voor een TwinAir meeting :mrgreen:

Re: punto twinair sport proefrit

Geplaatst: zo apr 07, 2013 10:46
door Dennis_dude
Van harte :-] met je aankoop en inderdaad weer een TA erbij. :wink: