winterbanden

Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

Ik ben vandaag (als bij-rijder dan), met de GP van het ziekenhuis naar huis mee gemogen. De winterbanden vallen mij 100% mee, wat geluid e.d. Geen rara bij geluidjes, en volgens Lia plakken ze nog vrij goed aan de weg ook. Ze heeft tenslotte de nodige ritjes gemaakt met de GP de afgelopen dagen. Ook op de snelweg met 130 zijn ze vrij stil.

ooh de winterbanden zijn Vredestein Snowtrack 2 (185/55/15).
Afbeelding
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door ExTaxi »

In principe heb je in NL natuurlijk geen winterbanden nodig. Ik ga er van uit dat mensen die hier winterbanden nemen dat doen omdat ze vaak naar Duitsland gaan, of naar de wintersport.

Winterbanden hebben met nat weer een langere remweg en zijn dus helemaal niet veiliger. Ja als er modder of sneeuw ligt dan is het VEEL prettiger rijden met winterbanden, maar die paar dagen dat dat gebeurt in NL.

Het probleem is dat je wel grip hebt dan......echter staat het hele land vast, dus heb je er nog niets aan :wink:

Op de dagen dat het niet zo koud is slijten de banden veel harder dan zomerbanden, dus kwa kosten is het ook niet echt lucratief.
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

ik doe het vooral omdat ik m'n andere velgen dan niet moet poetsen :oops: :P dat is echt een k*tjob als het zo'n vettig weer is. :D
Afbeelding
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Bericht door Peter »

Hier vind je objectieve informatie over winterbanden:
http://www.consumentenbond.nl/test/auto ... terbanden/

Op onze GP monteer ik ze niet, vermits we de 'luxe' hebben om alleen met die wagen te hoeven rijden wanneer de weersomstandigheden dat toelaten. In het geval dàt het gesneeuwd zou hebben, doe ik 's avonds wel een keer de boodschappen met de C8, in plaats van dat mijn vrouw dat overdag met de GP hoeft te doen.

Op onze C8 monteer ik ze dus wél (heb het net afgelopen maandag laten doen - ze zullen erop liggen tot vermoedelijk ong. Pasen). De zomerbanden zijn Michelins (omwille van de lange levensduur), de winterbanden zijn Pirelli's (zowieso al bekend voor het wat zachtere rubber).
Of het in ons huidige winterweer wat uitmaakt, daar verdiep ik me niet zo in - ik rijd teveel km en vind het wel een veilig gevoel toch iétsje opgewassen te zijn tegen een onverwachte sneeuwperiode - hoe kort ook.

Je moet bij slecht weer in elk geval tóch voorzichtiger rijden, dat doe ik dus zeker met de winterbanden erop.

Ik koop altijd banden op www.autobandenmarkt.be (bestaat ook als .nl - prijs incl. thuisbezorging), mijn C-garage wil ze op dezelfde stalen velgen monteren als de zomerbanden (hij vraagt voor het monteren incl. uitbalanceren per band zo'n 10€), dit heeft voor mij als voordeel:

* geen LM velgen nodig (dat interesseert me niet, zeker niet op een niet-sportieve auto als de C8 )
* 2x per jaar worden m'n banden op die manier grondig nagekeken: bij montage zowel als demontage, en 2x per jaar de wielen uitgebalanceerd

* ik let erop dat ik ze als volgt verwissel: links-achter met rechts-vóór, rechts-achter met links-vóór
* doordat je ze op die manier wat vaker van plaats verwisselt, slijten ze regelmatiger, tevens wordt "cubbing" (zowel van de zomer- als van de winter-banden, op deze manier) tegengegaan, iets waar anders vooral de achterbanden van een C8 behoorlijk last van krijgen na een tijd (wat sterk "zingen" tot gevolg heeft op bepaalde wegdek-soorten) - deze manier van "rijrichting omdraaien" kan je dus ook toepassen met banden die asymmetrisch profiel hebben (buiten- en binnen-zijde als zodanig gemarkeerd)

Peter
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Bericht door Giovanni Tutore »

Peter,

Met "cubbing" bedoel je cuppen. Lees hier:

http://www.cuppendebanden.nl/
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Bericht door Peter »

Giovanni Tutore schreef:Peter,

Met "cubbing" bedoel je cuppen. Lees hier:

http://www.cuppendebanden.nl/
:oops: bedankt voor de correctie :wink:
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Bericht door Giovanni Tutore »

't Is meer assistentie, maar toch graag gedaan :D
Jacob
Junior Stato
Berichten: 456
Lid geworden op: ma jul 09, 2007 20:38
Locatie: Hengelo

Bericht door Jacob »

Voor de GP zijn de winterbanden al besteld (Vredestein) zodat ze er direct op kunnen wanneer ik de GP krijg :)
Jelte
Junior Stato
Berichten: 362
Lid geworden op: zo dec 10, 2006 18:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jelte »

Mijn Vredestein zijn er net op gezet, goed bandje en designed by Giugiaro.

Groeten,

Jelte
Grande Punto Sport 1.3 16V JTD
Caribean Orange, skydome, privacy glass, cruise control, radio mp 3 speler
Jacob
Junior Stato
Berichten: 456
Lid geworden op: ma jul 09, 2007 20:38
Locatie: Hengelo

Bericht door Jacob »

Ik rij nu alweer bijna 20k op mijn winterbanden (Vredestein wintrac ultra ofzo) en ze zien er nog bijna als nieuw uit

Binnenkort (begin april ofzo) de zomerbanden er maar onder en dan eens kijken wat de verschillen zijn. Ik moet zeggen dat deze winterbanden een stuk beter rijden dan de continentals die ik onder de polo had :)
GP T-Jet Sport 3d | Exotica Red | Sport leder | CS velgen | Cruise control | Regensensor | Privacy Glass | Anti-Whiplash
Jacob
Junior Stato
Berichten: 456
Lid geworden op: ma jul 09, 2007 20:38
Locatie: Hengelo

Bericht door Jacob »

Aanstaande zaterdag om 8 uur :shock: worden mijn winterbanden gedemonteerd en krijg ik de Bridgestone Potenza's er onder. Daar heb ik nog bijna geen kilometers mee gemaakt, dus ik ben benieuwd hoe ze bevallen. Over de Vredestein winterbanden ben ik erg tevreden, lekker stil en onder alle omstandigheden goede grip. Zelfs vanmiddag toen het 17 graden was presteerden ze nog redelijk tot goed :)
GP T-Jet Sport 3d | Exotica Red | Sport leder | CS velgen | Cruise control | Regensensor | Privacy Glass | Anti-Whiplash
Jacob
Junior Stato
Berichten: 456
Lid geworden op: ma jul 09, 2007 20:38
Locatie: Hengelo

Bericht door Jacob »

Vanochtend zijn de zomerbanden er weer onder gekomen. Nog niet echt gereden, komt volgende week wel :)

Was toch wel onaangenaam verrast door de slijtage aan m'n vredestein winterbanden. Voor waren ze al helemaal op?! Ik heb ze er nu 3 maanden (25.000 km) onder gehad. Dat is toch best snel! (te snel?)
GP T-Jet Sport 3d | Exotica Red | Sport leder | CS velgen | Cruise control | Regensensor | Privacy Glass | Anti-Whiplash
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

Dat is volgens mij wel te snel :-S je rijdt veel, maar dan zouden ze niet na 25k al op moeten zijn...
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Jacob
Junior Stato
Berichten: 456
Lid geworden op: ma jul 09, 2007 20:38
Locatie: Hengelo

Bericht door Jacob »

Nouja, het zal allemaal wel. Dan komen er volgend jaar maar nieuwe winterbanden om ... (zal de leasemaatschappij wel leuk vinden :P ). Misschien ook wel de combinatie van het vermogen en toch enigszins doorrijden van mij :) (niet met piepende bandjes weg ofzo, maar toch wel optimaal gebruik maken van het beschikbare vermogen)
GP T-Jet Sport 3d | Exotica Red | Sport leder | CS velgen | Cruise control | Regensensor | Privacy Glass | Anti-Whiplash
Plaats reactie