Fiat binnen 2 jaar met 5 nieuwe modellen
Geplaatst: do sep 19, 2013 18:16
Fiat gaat de komende jaren door met waar het goed in is, namelijk het ontwikkelen van mooie degelijke compacte auto’s. CEO van de regio EMEA Alfredo Altavilla formuleerde het gisteren in een interview als het leggen van een focus op de premiummarkt, wat bepalend zal zijn voor het nieuwe imago waarmee Fiat de wereld en ook Europa in wil trekken. Het gaat daarbij om maar liefst 5 nieuwe creaties binnen 2 jaar. Daarvan zullen vier op basis van het 500-gamma ontstaan en 1 op basis van de Panda. Fiat maakt daarbij gebruik van verschillende platformen.
De focus op Panda en 500 kwam al eerder naar voren en op de IAA herhaalde men de boodschap, dat deze meer luxe lifestyle benadering zoals in 2007 met de 500 is geïntroduceerd, de blauwdruk zal zijn voor wat komen gaat. Fiat put moed uit de commerciële kracht die een model als de 500 blijft houden, maar bijvoorbeeld ook de Panda 4×4 die erg goed aanslaat. Deze zal overigens een SUV-achtig groter broertje krijgen, heeft Altavilla laten weten. In Italië noemt men deze al een tijd de ‘Pandone’, een auto met vooral veel potentieel op de thuismarkt.
Is dit indirect een aanloop naar de introductie van een eigen budgetmerk, vragen wij ons af? Want wanneer ook de Panda meer een luxeproduct zal worden, zal Fiat toch ook de markt waar voor veel minder geld een auto wordt gekocht, niet geheel kunnen laten liggen. Altavilla zei daar niets over, maar deed wel nog enige uitspraken over de strategie voor andere merken; Lancia zal volgens de topman bijvoorbeeld kunnen meeprofiteren van succes elders, wat duidelijk duidt op het verder delen van nieuwe modellen samen met Chrysler. Alfa Romeo zal intercontinentaal moeten worden verkocht om opnieuw op te kunnen leven. Verder volgt er binnenkort namens het concern een aankondiging over een nieuwe samenwerking in Rusland.
Bron: autoedizione.nl
De focus op Panda en 500 kwam al eerder naar voren en op de IAA herhaalde men de boodschap, dat deze meer luxe lifestyle benadering zoals in 2007 met de 500 is geïntroduceerd, de blauwdruk zal zijn voor wat komen gaat. Fiat put moed uit de commerciële kracht die een model als de 500 blijft houden, maar bijvoorbeeld ook de Panda 4×4 die erg goed aanslaat. Deze zal overigens een SUV-achtig groter broertje krijgen, heeft Altavilla laten weten. In Italië noemt men deze al een tijd de ‘Pandone’, een auto met vooral veel potentieel op de thuismarkt.
Is dit indirect een aanloop naar de introductie van een eigen budgetmerk, vragen wij ons af? Want wanneer ook de Panda meer een luxeproduct zal worden, zal Fiat toch ook de markt waar voor veel minder geld een auto wordt gekocht, niet geheel kunnen laten liggen. Altavilla zei daar niets over, maar deed wel nog enige uitspraken over de strategie voor andere merken; Lancia zal volgens de topman bijvoorbeeld kunnen meeprofiteren van succes elders, wat duidelijk duidt op het verder delen van nieuwe modellen samen met Chrysler. Alfa Romeo zal intercontinentaal moeten worden verkocht om opnieuw op te kunnen leven. Verder volgt er binnenkort namens het concern een aankondiging over een nieuwe samenwerking in Rusland.
Bron: autoedizione.nl