Pagina 3 van 3

Re: Dagrijverlichting LED

Geplaatst: do nov 14, 2013 8:53
door Thegroov
onzin

Re: Dagrijverlichting LED

Geplaatst: do nov 14, 2013 13:56
door arnovanessen
ik leg er een kratje bier op !! bij mij had ik aan 1 kant een led zitten en aan de andere kant de gewone…de gewone lamp werd zo heet dat hij kapot ging…

Re: Dagrijverlichting LED

Geplaatst: do nov 14, 2013 15:20
door Thegroov
arnovanessen schreef:
laat ze er maar is een half uur inzitten dan is je andere gloeilamp gewoon kapot…omdat die de extra voltage opvangt van de andere led…dus je moet bij allebei er weerstanden tussen zetten..1 weerstand aan de rechterkant is niet genoeg...
De spanning is constant en overal hetzelfde, namelijk 12 V. De accu kan een iets hogere spanning afgeven, omdat de cellen die er in zitten niet exact bij elkaar 12V zijn, maar dan nog is de spanning overal constant. Tijdens het laden van de accu wil de dynamo wel tot ca. 14 V afgeven, maar ook dat is dan overal gelijk.
Een LED is een light emitting DIODE. De spanning over die over de diode staat is alleen afhankelijk van de stoffen in de diode die de doorslagspanning bepalen. Deze is bij GAs (Gallium arsenide) va. 1,2 Volt (rode leds) en bij blauwe en groene LEDs is die ca. 2 V. Er zitten in een 12 V led altijd meerdere leds in serie, en dat weer in strengen parallel, zodat ze samen onder de 12V blijven. Tevens zit er een voorschakelweerstand ingebouwd, om de stroom te beperken en gelijk te houden in de losse strengen leds.
Bij veel leds zie je dan ook staan: voedingsspanning 12 tot 24 Volt. Ga je nog hoger dan 24 V, dan wil je voorschakelweerstand in de led te heet worden en doorbranden.

Juist doordat de boordcomputer niet apart meet of linksvoor of rechtsvoor kapot is, meet die dus niet of er ongeveer 0,45A door elke lamp loopt, maar meet hij of er samen ongeveer 0,9A door beide lampjes samen loopt.

(heb je nog mazzel dat ik geen bierdrinker ben.... )

Re: Dagrijverlichting LED

Geplaatst: za nov 16, 2013 14:56
door RossoRoy
Het is gelukt check; http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 18#p244118" onclick="window.open(this.href);return false;

voor fotos!

Re: Dagrijverlichting LED

Geplaatst: ma nov 18, 2013 18:22
door arnovanessen
Thegroov schreef:
arnovanessen schreef:
laat ze er maar is een half uur inzitten dan is je andere gloeilamp gewoon kapot…omdat die de extra voltage opvangt van de andere led…dus je moet bij allebei er weerstanden tussen zetten..1 weerstand aan de rechterkant is niet genoeg...
De spanning is constant en overal hetzelfde, namelijk 12 V. De accu kan een iets hogere spanning afgeven, omdat de cellen die er in zitten niet exact bij elkaar 12V zijn, maar dan nog is de spanning overal constant. Tijdens het laden van de accu wil de dynamo wel tot ca. 14 V afgeven, maar ook dat is dan overal gelijk.
Een LED is een light emitting DIODE. De spanning over die over de diode staat is alleen afhankelijk van de stoffen in de diode die de doorslagspanning bepalen. Deze is bij GAs (Gallium arsenide) va. 1,2 Volt (rode leds) en bij blauwe en groene LEDs is die ca. 2 V. Er zitten in een 12 V led altijd meerdere leds in serie, en dat weer in strengen parallel, zodat ze samen onder de 12V blijven. Tevens zit er een voorschakelweerstand ingebouwd, om de stroom te beperken en gelijk te houden in de losse strengen leds.
Bij veel leds zie je dan ook staan: voedingsspanning 12 tot 24 Volt. Ga je nog hoger dan 24 V, dan wil je voorschakelweerstand in de led te heet worden en doorbranden.

Juist doordat de boordcomputer niet apart meet of linksvoor of rechtsvoor kapot is, meet die dus niet of er ongeveer 0,45A door elke lamp loopt, maar meet hij of er samen ongeveer 0,9A door beide lampjes samen loopt.

(heb je nog mazzel dat ik geen bierdrinker ben.... )

oke als jij het zegt geloof ik het haha …maar ik heb gehad dat ik 1kant vervangen had door led en ik doe me lampen aan en ik zie de andere zo kapot gaan…en gloeiend heet was hij…kon hem niet eens vastpakken heel vaag…
maar bedankt voor de info weer wat geleerd !! haha ~]

Re: Dagrijverlichting LED

Geplaatst: di dec 24, 2013 22:14
door Odelot
Schopje,

Ik heb nu led dagrijverlichting die een bak licht geeft. Nog nooit gezien zoveel licht uit een led lamp. Heb er geen pics van maar die zal ik binnenkort plaatsen. Ze zijn spierwit. Als je er even in gekeken hebt sta je een minuut met je ogen te knipperen. Ze geven ook geen foutmelding. Weet niet of de dagrijverlichting van een evo canbus is.

Re: Dagrijverlichting LED

Geplaatst: di dec 24, 2013 22:46
door Jarre
is wel met canbus.

linkje vanwaar ze komen? niet tevreden van wat ik nu heb...

Re: Dagrijverlichting LED

Geplaatst: di dec 24, 2013 23:05
door Odelot
Welke heb jij dan? Ik heb ze van retrofitlab vandaan. Zijn wel aardig aan de prijs. Moet nog uit testen of ze blijvend werken overigens. Maar afgelopen dag heb ik ze er een poosje ingehad en dat was geen probleem. Geen foutmelding.

Re: Dagrijverlichting LED

Geplaatst: vr jan 10, 2014 20:14
door mip18
Ik heb mijn leds nu al een tijdje instaan, hier een foto ervan.

Afbeelding

Re: Dagrijverlichting LED

Geplaatst: do sep 18, 2014 16:12
door Vasta
Iemand een idee hoe het komt dat de DRL's soms vanzelf terug aan gaan, als ze zowel uit staan via de BC en als de auto word stilgelegd maar toch het contact nog op blijft???

Re: Dagrijverlichting LED

Geplaatst: za mei 28, 2016 19:59
door DPhilippi
Ik heb dit topic tè vaak doorgelezen. Er zijn drie zaken die blijven hangen:
- Groene draad - duidelijk waar die zit.
- Massa - maar wat dit precies is en waar ik deze kan vinden is nog een raadsel.
- Pilot weerstandje:
Afbeelding

Ik heb deze leds binnen: http://bit.ly/1TMqEIh" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
De zijkant is 4x1.5w en de led achter de lens is 5w. Bij elkaar 11w en toch geven ze een foutmelding. Beetje jammer! Ik ga dus die 21w pilot weerstandjes bestellen en plaatsen. Het enige wat ik me afvraag is 'hoe' ik dat weerstandje precies moet plaatsen. Heeft iemand daar toevallig een foto of duidelijke uitleg van? .. Iets met een groene draad en de massa :?