H4 & Bi xenon

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

H4 & Bi xenon

Bericht door Odelot »

Even een vraag voor kenners:

Hoe sluit ik bi xenon aan op de gewone aansluitingen voor groot licht?

H4 heeft 3 kabels. 2 plussen en een minpool. De ene plus is voor dimlicht. Als je seint komt er op de 2e plus - van grootlicht- ook stroom te staan. Als je permanent groot licht aanzet, gaat de stroom van de pluspool van het dimlicht af en word alleen de plus van grootlicht gevoedt.

Bi xenon werkt als volgt: Er zit een klepje dat de lichtbundel van het dimlicht regelt. Aan dat klepje zit een relais met plus en minpool. Zodra je groot licht aanzet schakelt het relais in en klapt dat klepje naar beneden.

Nu had ik de plus van grootlicht van de auto rechtstreeks op dat relais aangesloten. Aangezien dat in de grootlichtstand van de auto er geen stroom meer staat op het dimlicht gaat nu het dimlicht dus uit zodra ik het grootlicht aan zet. Als ik sein blijft het wel branden en heb je dus grootlicht, maar dan moet je continu de lichtschakelaar vast blijven houden is de seinstand. Schiet niet echt op dus.

Ik zat te denken om de plus van de grootlichtfunctie nu af te tappen van de kabel van het dimlicht, en daar dan ook weer de plus kabel van de bi xenon functie op aan te sluiten. Ik vrees echter dat als ik dan het dimlicht aanzet er ook stroom op de kabel van het grootlicht komt te staan, en dan dus het klepje van de bi xenon naar beneden gaat. Dan heb ik dus altijd groot licht, wat helemaal niet de bedoeling is.
Of heb ik dit fout?

Graag hoor ik ideeën hierover.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
GrandePunto_BRW
Nuovo Arrivato
Berichten: 121
Lid geworden op: zo jun 30, 2013 9:17

Re: H4 & Bi xenon

Bericht door GrandePunto_BRW »

Wat voor bi xenon set heb jij..? Is toch gewoon plug and play. Relais met kabelboom met een plus eraan op accu. 2 ballasten met kabels aan het relais. Minnen op de accu en de rest aan de lampen zelf.. 5 min werk.

Gr!
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: H4 & Bi xenon

Bericht door Odelot »

Ik heb D2S xenon. Je hebt ook speciale H4 bi xenon sets, waarbij er een soort huls om de fitting zit. Die heb ik niet. Dat is een compleet ander systeem.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie