Waar op letten bij de aanschaf van een Evo 1.3 Multijet?

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
Drieske81
Berichten: 6
Lid geworden op: wo nov 06, 2013 14:09

Waar op letten bij de aanschaf van een Evo 1.3 Multijet?

Bericht door Drieske81 »

Goedemorgen,

mijn eerste post, dus eerst maar even kort voorstellen. Ik ben Andries, 32 en woonachtig in Friesland. Momenteel rij ik een Seat Leon 1.9TDI (110PK) uit 2001 met 266000km op de teller. Mijn Seat bevalt mij uitstekend, maar ik ben op zoek naar een kleinere en vooral zuinigere diesel. Nu heb ik een aantal kleine zuinige diesels (Evo (fijne auto), Polo (saai en klinkt als een trekker), Ibizia (idem als de polo en lelijk) ) met elkaar vergeleken en de Punto Evo steekt er voor mij met kop en schouders bovenuit. Ik heb een proefrit gemaakt in een Dynamic uitvoering met 88000km op de teller en dat viel mij niet tegen. Ik vind de besturing iets te licht (weinig gevoel), even wennen aan het vermogen, maar voor de rest heb ik weinig aan te merken op de Evo.

Nu mijn vraag. Ik heb al even rondgekeken op het forum en heb al wat informatie kunnen vinden, maar waar moet je nu specifiek op letten bij de aanschaf van een Evo diesel? Zijn er algemene problemen en/of zwakke punten bekend? Wat zijn jullie persoonlijke ervaring met deze auto qua onderhoud (kosten) en problemen?

Alvast bedankt voor de reacties!
Laatst gewijzigd door Drieske81 op do nov 07, 2013 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Doxxo
Membre D'Oro
Berichten: 1071
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 10:47
Locatie: Paal

Re: Waar op letten bij de aanschaf van een Evo 1.3 Multijet?

Bericht door Doxxo »

Ik zelf rij met een grande punto 1.3 mjet maar dat zal wel het zelfde zijn :p
Het enigste waar ik stukken aan heb gehad is de EGR klep omdat ik te weinig kilometers reed en dit valt op wanneer je rijd en je hebt precies een vermogen verlies bij het optrekken.

En onderhoud niet zoveel want als ik andere mensen hoor met hun audi's en andere merken dan ben ik heel blij dat ik met een fiat rij :-]
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !

Daily honda civic

Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Waar op letten bij de aanschaf van een Evo 1.3 Multijet?

Bericht door RaydeJee »

Welkom! :-]

Belangrijk is om te controleren of de modificatie is geplaatst die de carter ventilatie verwarmd. In de winter kan dit tot problemen leiden. Als dit niet gedaan is bestaat de kans dat het aanvoerbuisje te koud waardoor de sludge daarin bevriest. Uiteindelijk loost het blok olie waardoor je flinke schade kan oplopen.
Drieske81
Berichten: 6
Lid geworden op: wo nov 06, 2013 14:09

Re: Waar op letten bij de aanschaf van een Evo 1.3 Multijet?

Bericht door Drieske81 »

RaydeJee schreef:Welkom! :-]

Belangrijk is om te controleren of de modificatie is geplaatst die de carter ventilatie verwarmd. In de winter kan dit tot problemen leiden. Als dit niet gedaan is bestaat de kans dat het aanvoerbuisje te koud waardoor de sludge daarin bevriest. Uiteindelijk loost het blok olie waardoor je flinke schade kan oplopen.
Bedankt, info waar ik iets aan heb! Ik heb zojuist het 44pagina's tellende topic hierover doorgelezen... daar wordt je niet vrolijk van! :shock: Zelfs na de modificatie schijnen er nog problemen te ontstaan. Dit doet toch wel een beetje af aan de indruk die ik tot nu toe van de Evo Multijet had gekregen :roll:
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Waar op letten bij de aanschaf van een Evo 1.3 Multijet?

Bericht door RaydeJee »

O dat was niet de bedoeling. :lol: Ga maar lezen over VAG dan schieten de tranen ook in je ogen.
Dit is een probleem wat met name opdoemt als je heel veel korte stukjes rijdt. Daar is een diesel sowieso niet voor geschikt.
Drieske81
Berichten: 6
Lid geworden op: wo nov 06, 2013 14:09

Re: Waar op letten bij de aanschaf van een Evo 1.3 Multijet?

Bericht door Drieske81 »

Haha daar heb je een punt! Wat dat betreft heb ik het getroffen met mijn Seat Leon. Ik heb de auto gekocht met 126dkm op de teller en de teller staat nu op 266dkm. In de 140000 gereden km's heb ik 2 kapotte veren, een defecte remlichtschakelaar en een defecte dynamo gehad. Voor de rest alleen maar standaard onderhoud .) Mijn ervaring met VAG is dus best goed :) De eco VAG's kunnen mij echter niet overtuigen/bekoren, vandaar de serieuse overweging om over te stappen op een Italiaan.

Ik hou de occasionmarkt in de gaten en ben benieuwd hoeveel Evo's er te koop aangeboden gaan worden :wink:
AndreS
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 23:11

Re: Waar op letten bij de aanschaf van een Evo 1.3 Multijet?

Bericht door AndreS »

Kijk ook eens naar de Renault Clio 1,5 dci Eco2. Bij mijn weten de beste 'kleine' diesel van het moment, de enige die goed power onderin heeft. Ze zijn gebouwd vanaf het voorjaar van 2011.
Groeten,
André
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Waar op letten bij de aanschaf van een Evo 1.3 Multijet?

Bericht door Odelot »

@Drieske81

Ik heb een Toledo 1M gehad (vandaar Odelot ;)). Die kocht ik met 140k op de teller. Een 110 pk asv. Heb er 2 ton bij gereden. Ik heb er wel flink onderhoud aan gehad. Zoiezo elke 90K km een nieuwe distributieriem. Icm een beurt was dat altijd 7-800 euro. Verder aircopomp kapot gehad, rond de 600 euro, cilinderkop lekte bij de 260k, á 2200 euro. Toen is hij gelijk opnieuw gechipt door JD overigens. Al met al heb ik in die 2 ton rond de 10.000 euro aan onderhoud gehad. Heb er 6 jaar mee gereden, rond de 35000 per jaar dus. Gemiddeld ruim 1500 euro onderhoud per jaar aan gehad. Met de evo heb ik in 2 jaar 70.000 gereden en 10........00,00 aan onderhoud gehad. En die heeft nu net de 70K beurt gehad, dus ik kan weer door naar de 100K nu.

Is gemiddeld dus 500 euro per jaar tot nu toe. Toch 3x zo goedkoop dan de seat qua onderhoud. Aan mijn evo is al veel gerepareerd, maar dat was allemaal onder garantie. En die heb ik nog 3 jaar nu. Blij dat ik die vorig jaar uitgebreid heb.

Misschien laat ik aan het eind van het jaar nog een standkachel plaatsen. Dan heb je ook geen last meer van een bevroren carterventilatie. Overigens heb ik wel de modificatie hiervoor, maar je weet nooit.

Succes met de keuze in elk geval.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Drieske81
Berichten: 6
Lid geworden op: wo nov 06, 2013 14:09

Re: Waar op letten bij de aanschaf van een Evo 1.3 Multijet?

Bericht door Drieske81 »

@Odelot; Dank voor je reactie. Grappig om te lezen dat mijn Leon TDI 110pk (ahf) zo'n beetje dezelfde kwaaltjes heeft. Hij heeft dit weekend een kleine beurt gehad en ik ben bang dat mijn kop ook een klein beetje begint te zweten. Gelukkig heb ik een monteur in de familie die al het onderhoud voor mij doet, dus dat scheelt enorm in de kosten. Ik heb mijn Leon gekocht met 126k en de teller staat momenteel op bijna 266k. Ik moet het afkloppen, maar in die 140k heb ik weinig onderhoud (buiten het standaard onderhoud om) gehad. Fijn om te lezen dat jouw Evo je goed bevalt. Kun je aangeven wat er bij jou gerepareerd is? Zijn het vooral kleine dingen geweest?
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Waar op letten bij de aanschaf van een Evo 1.3 Multijet?

Bericht door Odelot »

Ah, ja dat scheelt wel in de kosten als je een monteur in de familie hebt inderdaad. Pff ik weet niet precies wat er allemaal is vervangen bij mijn evo. Wat ik nog weet is dit:

- Toplagers voor aan beide kanten
- Turbodruksensor
- Sensor bij de remschakelaar
- Stoelframe bestuurdersstoel
- Achterlichten
- Refelector met achteruitrijlicht in achterbumper
- Kabelboom in achterklep
- Kachelventilator
- Bekleding achterklep
- Carterontluchting modificatie

Het is meer, maar wat kan ik zo 1-2-3 niet opkomen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Drieske81
Berichten: 6
Lid geworden op: wo nov 06, 2013 14:09

Re: Waar op letten bij de aanschaf van een Evo 1.3 Multijet?

Bericht door Drieske81 »

Odelot schreef:Ah, ja dat scheelt wel in de kosten als je een monteur in de familie hebt inderdaad. Pff ik weet niet precies wat er allemaal is vervangen bij mijn evo. Wat ik nog weet is dit:

- Toplagers voor aan beide kanten
- Turbodruksensor
- Sensor bij de remschakelaar
- Stoelframe bestuurdersstoel
- Achterlichten
- Refelector met achteruitrijlicht in achterbumper
- Kabelboom in achterklep
- Kachelventilator
- Bekleding achterklep
- Carterontluchting modificatie

Het is meer, maar wat kan ik zo 1-2-3 niet opkomen.
Ok... dat is nog een aardig lijstje! Ik ga in ieder een Evo kopen bij een dealer of Bovag bedrijf ivm garantie. Bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Waar op letten bij de aanschaf van een Evo 1.3 Multijet?

Bericht door Dixie »

Drieske81 schreef:
Odelot schreef:Ah, ja dat scheelt wel in de kosten als je een monteur in de familie hebt inderdaad. Pff ik weet niet precies wat er allemaal is vervangen bij mijn evo. Wat ik nog weet is dit:

- Toplagers voor aan beide kanten
- Turbodruksensor
- Sensor bij de remschakelaar
- Stoelframe bestuurdersstoel
- Achterlichten
- Refelector met achteruitrijlicht in achterbumper
- Kabelboom in achterklep
- Kachelventilator
- Bekleding achterklep
- Carterontluchting modificatie

Het is meer, maar wat kan ik zo 1-2-3 niet opkomen.
Ok... dat is nog een aardig lijstje! Ik ga in ieder een Evo kopen bij een dealer of Bovag bedrijf ivm garantie. Bedankt voor je reactie!
Dit is echt GEEN standaard lijstje met bekende problemen en zomaar toe te wijzen voor een Fiat Punto.
Velen Punto eigenaren zullen dit toegeven.
Dus je hebt er niets aan zo'n lijstje.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Waar op letten bij de aanschaf van een Evo 1.3 Multijet?

Bericht door Odelot »

Vocht in de achterlichten, kapotte sensors en krakende toplagers heb ik al diverse malen voorbij zien komen op het forum hoor.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Waar op letten bij de aanschaf van een Evo 1.3 Multijet?

Bericht door Dixie »

Odelot schreef:Vocht in de achterlichten, kapotte sensors en krakende toplagers heb ik al diverse malen voorbij zien komen op het forum hoor.
"Ieder lijstje", zal wel iets hebben, die voorkomen in de storingen. De een zal het wel gehad hebben, de ander weer niet. :roll:
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Waar op letten bij de aanschaf van een Evo 1.3 Multijet?

Bericht door Odelot »

Ik maak me er ook niet druk over. Was toch allemaal onder garantie. Bovendien heb ik die nog 3 jaar. Blijf voorlopig dus nog wel ff rijden met de evo.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie