Marchionne: grote plannen Alfa Romeo, einde Lancia
Geplaatst: vr jan 10, 2014 16:35
Het is in Italië groot nieuws en ook hier verspreiden de verhalen zich in rap tempo: Sergio Marchionne heeft in een uitgebreid interview met de Italiaanse krant La Repubblica ferme uitspraken gedaan over de toekomst van de Fiat Group en de merken die daarbij horen. Als het gaat om Alfa Romeo hoeven we ons volgens Marchionne geen zorgen te maken, voor Lancia is het een heel ander verhaal.
Hoeveel gesprekken over ‘het nieuwe Lancia’ wij van AutoItalië de laatste jaren met liefhebbers van Italiaanse auto’s hebben gehad durven we niet te zeggen maar het waren er héél wat. Twee conclusies uit vrijwel al die gesprekken: ‘het huidige Lancia is eigenlijk geen Lancia’ én ‘maar ja, liever zo dan weg met het merk’.
Dat laatste lijkt ineens flink wat stappen dichterbij te komen na Marchionne’s harde woorden in de Italiaanse media. Marchionne lijkt Lancia niet interessant meer te vinden en zegt op dit moment alleen nog brood te zien in de Ypsilon-lijn en dan, jawel, alleen voor de lokale markt. Denk bij lokaal deze keer niet aan Europa maar aan puur en alleen Italië want daarbuiten heeft het merk volgens CEO Sergio weinig meer te zoeken. Ook Chrysler wordt in zijn verhaal amper genoemd als het gaat om Europa en daarmee lijkt het doek voor Lancia nog maar aan een zijden draadje te hangen.
Over Alfa Romeo daarentegen is het niets dan positief dat Marchionne roept als het op de toekomst aan komt. Uit de woorden van Marchionne is te halen dat hij de Italiaanse autofabrieken weer goed aan het draaien wil krijgen en dat met Fiat en Alfa Romeo wil doen. Fiat voor de productie van compacte, betaalbare auto’s en Alfa Romeo voor het wat hogere segment dat internationaal het predikaat ‘premium’ moet gaan krijgen. We moeten toegeven: een duidelijk verhaal is het wél.
De namen Fiat SpA en Chrysler zullen straks overigens geen van beide meer dienst doen als namen van het concern, volgens Marchionne is het een kwestie van tijd voor het complete Fiat-Chrysler concern een nieuwe naam krijgt.
Alles wordt dus gedaan om de fabrieken Pomigliano, Melfi, Cassino en Mirafiori weer goed rendabel te krijgen. Marchionne is zeer positief gestemd over de toekomst, mede door de overname van Chrysler. Nu de Amerikanen Ferrari en Maserati ook een beetje gaan zien als eigen merken ziet Marchionne daar grote export-kansen voor Italië. In en buiten Europa moet Alfa Romeo, samen met Maserati, kunnen gaan zorgen voor een eigen plek binnen het hogere segment en benadrukt Marchionne nog eens dat het erg leuk voor de Duitsers is dat men Alfa Romeo graag zou willen kopen maar dat dat toch écht niet gaat gebeuren.
Bron: AutoItalia.nl
Hoeveel gesprekken over ‘het nieuwe Lancia’ wij van AutoItalië de laatste jaren met liefhebbers van Italiaanse auto’s hebben gehad durven we niet te zeggen maar het waren er héél wat. Twee conclusies uit vrijwel al die gesprekken: ‘het huidige Lancia is eigenlijk geen Lancia’ én ‘maar ja, liever zo dan weg met het merk’.
Dat laatste lijkt ineens flink wat stappen dichterbij te komen na Marchionne’s harde woorden in de Italiaanse media. Marchionne lijkt Lancia niet interessant meer te vinden en zegt op dit moment alleen nog brood te zien in de Ypsilon-lijn en dan, jawel, alleen voor de lokale markt. Denk bij lokaal deze keer niet aan Europa maar aan puur en alleen Italië want daarbuiten heeft het merk volgens CEO Sergio weinig meer te zoeken. Ook Chrysler wordt in zijn verhaal amper genoemd als het gaat om Europa en daarmee lijkt het doek voor Lancia nog maar aan een zijden draadje te hangen.
Over Alfa Romeo daarentegen is het niets dan positief dat Marchionne roept als het op de toekomst aan komt. Uit de woorden van Marchionne is te halen dat hij de Italiaanse autofabrieken weer goed aan het draaien wil krijgen en dat met Fiat en Alfa Romeo wil doen. Fiat voor de productie van compacte, betaalbare auto’s en Alfa Romeo voor het wat hogere segment dat internationaal het predikaat ‘premium’ moet gaan krijgen. We moeten toegeven: een duidelijk verhaal is het wél.
De namen Fiat SpA en Chrysler zullen straks overigens geen van beide meer dienst doen als namen van het concern, volgens Marchionne is het een kwestie van tijd voor het complete Fiat-Chrysler concern een nieuwe naam krijgt.
Alles wordt dus gedaan om de fabrieken Pomigliano, Melfi, Cassino en Mirafiori weer goed rendabel te krijgen. Marchionne is zeer positief gestemd over de toekomst, mede door de overname van Chrysler. Nu de Amerikanen Ferrari en Maserati ook een beetje gaan zien als eigen merken ziet Marchionne daar grote export-kansen voor Italië. In en buiten Europa moet Alfa Romeo, samen met Maserati, kunnen gaan zorgen voor een eigen plek binnen het hogere segment en benadrukt Marchionne nog eens dat het erg leuk voor de Duitsers is dat men Alfa Romeo graag zou willen kopen maar dat dat toch écht niet gaat gebeuren.
Bron: AutoItalia.nl