Pagina 3 van 4

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Geplaatst: vr okt 31, 2014 20:05
door bxpeter
Kleine update, de dealer heeft op 22 oktober gelijk de turbo besteld.
Helaas moet deze vanuit Italië komen en houdt Fiat de turbo tot nu toe noch achter voor "kwaliteitstoetsing".

En tot die tijd rij ik in een leenauto, een F'ing benzine Fiat Qubo! Iedereen lacht me uit :evil:

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Geplaatst: vr okt 31, 2014 20:19
door Odelot
Kun je gelijk geen grotere turbo laten monteren? Kan bij vireo in Houten ook. Dan heb je 115 pk met je mjet 8)

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Geplaatst: vr okt 31, 2014 20:25
door bxpeter
Daarvoor hoef je bij mijn dealer niet aan te kloppen ben ik bang, zijn redelijk conservatief wat dat soort dingen betreft.
Hij is trouwens door Savali al gechipt dus zit als het goed is al rond de 100pk, wat mij betreft prima.

Re: Noodloop Punto Evo Mjet

Geplaatst: ma nov 03, 2014 11:31
door unstable
MB560822 schreef:Dit zinnetje intrigeert mij:
bxpeter schreef:Na de vervanging van de druksensor is het probleem ongeveer 3 maandjes / 10dkm weggebleven waarna ik bij volgas @ 4000 tpm opnieuw een motorstoring kreeg.
Puur uit interesse, waarom rijd je volgas @ 4000 toeren? Het is een diesel, waarom zou je zoveel toeren willen maken? Maximale vermogen zit op 3750 toeren en bij 3750 zit je al ver voorbij de top van de koppelkromme..
Ik heb een automaat. Als ik in de eco stand 80 rijd in zijn 6 en de trajectcontrole is voorbij, dan trap ik hem in naar de 100 mijn automaat schakelt dan terug naar de 4 tot ver boven de 3 duizend toeren.

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Geplaatst: do nov 06, 2014 16:03
door bxpeter
Wederom een update. Gister heb ik de auto weer opgehaald. Wat reed het weer fijn!!
Merkbaar betere (en misschien zelfs grotere) turbo, hij rijdt en fluit als een tierelier. Ook de inlaat hebben ze schoongemaakt, alles wel.

Tijdens het regenereren rookte hij als een malle, echt zo idioot dat ik er twee keer op aangesproken ben. Was normaal volgens de dealer ivm montage turbo, opnieuw inleren van het DPF, etc… Heb het maar laten gaan.

Tot de auto het vanmiddag op de terugweg op de snelweg wel weer zat was, noodloop! Hij staat nu weer bij de dealer, nu is het een melding over de onderdruk…
Het zal allemaal wel, ik rij nu in een Fiat Punto 0.9 brommer met 60 Pk. Achterlijk ding. :evil:

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Geplaatst: do nov 06, 2014 16:59
door unstable
Zit ook niet mee he

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Geplaatst: do nov 06, 2014 17:25
door bxpeter
Haha nou, even lekker klagen helpt soms ;)

Ben net gebeld, ze gaan de turbodruksensor vervangen. Ookal is die ongeveer een half jaar geleden door de vorige garage ook al vervangen.
Ze nemen hem vanavond mee naar huis om op de snelweg ea te testen en dan kan ik hem morgen weer ophalen.

Wordt vervolgd..

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Geplaatst: do nov 06, 2014 17:48
door unstable
Turbodruk sensor :p... waarschijnlijk ook bij mij aan gort. Heb al eentje besteld.
Ik krijg alleen andere foutmelding.

P0069 - Manifold Absolute Pressure - Barometric Pressure Correlation
Met andere woorden, inlaatdruk is lager dan buitendruk.

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Geplaatst: do nov 06, 2014 18:08
door Kingpin
Goh raar zeg turbo en roetfilter allemaal stuk , nu alles vervangen en nog zelfde probleem. Best moeilijk goeie diagnose stellen.

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Geplaatst: zo nov 09, 2014 20:12
door bxpeter
Vrijdag de auto weer opgehaald, ze hebben er een nieuwe turbo druksensor in gezet.

Rij ik zaterdag bij huis weg, ... durf het niet eens meer op te schrijven, motorstoring.
Weer naar de dealer. Eerste conclusie door monteur ter plaatse: "Tsja, lijkt erop dat de turbo stuk is".

Wacht even.. Ik heb twee weken ivm "kwaliteitscontrole" op de turbo moeten wachten, en dan is die dus al bij montage stuk? Was hij al stuk of hebben jullie de boel gesloopt?
Op die vragen komt aankomende week antwoord.

Rij nu na lang aandringen in een Bravo. Wel een benzine en helaas de 90pK versie, verbruik van 1:14 maar verder een aardige auto. Minder luxe dan de pEvo helaas.

Je zou er toch een punthoofd van krijgen :evil:

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Geplaatst: ma nov 10, 2014 8:31
door scoop
Vervelend zeg. Het klinkt mij in de oren alsof ze haast hebben met het stellen van een diagnose. Inmiddels zouden de schellen toch wel van de ogen gevallen moeten zijn (na tig keer iets repareren zonder effect). Ik zou aan de dealer voorstellen om er voorlopig eens mee te blijven rijden en goed het e.e.a. te onderzoeken, voordat ze weer een haastige conclusie trekken. Maarja, dat past waarschijnlijk niet in hun straatje (diagnose stellen, uurtjes + materiaal berekenen, uitvoeren en incasseren). Ik zou geen genoegen meer nemen met enkel de diagnose van deze garage zelf.

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Geplaatst: ma nov 10, 2014 14:24
door Rado
bxpeter schreef:Tijdens het regenereren rookte hij als een malle, echt zo idioot dat ik er twee keer op aangesproken ben. Was normaal volgens de dealer ivm montage turbo, opnieuw inleren van het DPF, etc… Heb het maar laten gaan.
Dit vindt ik erg vreemd; waar komt die rook dan vandaan? Turbo en EGR kanaal zijn schoon, inleren van DPF gebeurd aan de computer (resetten van de verzadiging).
Het overmatig roken kan volgens mij alleen maar maar uit een verzadigd roetfilter komen.

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Geplaatst: ma nov 10, 2014 18:13
door bxpeter
Scoop: dat is inderdaad precies wat ik ze heb gezegd, ik red me voorlopig wel even met de bravo, al is het niet ideaal ivm verbruik en ontbreken van telefoon.

Rado: Tsja ik weet het ook niet, maar voor de montage van de turbo rookte hij nooit, of misschien heel iets flauwe rook net toevallig tijdens het regenereren in de file ofzo.
De verklaring van de dealer aan de telefoon was dat de ECU "weet"dat er een nieuwe turbo in zit en dat ea opnieuw op elkaar afgesteld wordt.
Volgens mij hebben ze ook een geforceerde regeneratie gedaan, ivm de fase 2 melding.

Mocht het filter inderdaad voor problemen gaan zorgen, dan heb ik gelezen dat het schoon laten maken een prima alternatief is ten opzichte van een nieuwe. Maar ik vind het wel vreemd dat de boordcomputer mij nooit signalen heeft gegeven, anders dan motorstoringen.

Ben eigenlijk wel een beetje klaar met de auto, wat jammer is want hij rijdt verder uitstekend! 4000km per maand, geen probleem.

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Geplaatst: ma nov 10, 2014 18:45
door Rado
Het schoonmaken van de DPF is volgens mij heel goed te doen, helemaal als de turbo al is uitgebouwd.
Hier zijn goede professionele middelen voor de op de markt zoals Forte etc.

De ECU monitort een aantal processen die elk weer 1 of meerdere sensoren hebben. Deze sensoren geven in een z.g. drive-cycle een fout code aan de ECU (Pending codes). Als deze pending codes meerdere keren terug komen binnen een bepaalde periode/drive cycle geeft de ECU een storingcode, vaak in combinatie met Malfunction Indication Light (MIL) en gaat eventueel in de nood loop.
Volgens mij heeft de MultiJet maar 3 monitors tegenover gemiddeld 7 in een benzineauto.
Je krijgt dus niet altijd (meteen) een waarschuwingslampje (MIL).

Re: Update: Noodloop Punto Evo Mjet

Geplaatst: ma nov 10, 2014 19:31
door unstable
Als het je DPF is dan kunnen ze sensoren en turbos vervangen wat ze willen maar dan gaat de storing niet weg.
Ik heb ook gelezen dan 75 - 100 dkm wel het moment is dat de dpf bij een punto begint te sterven. (Heb er nu ook last van)

Wat je had kunnen proberen is het volgende: (k heb de storing ook en ik denk dat het de DPF is, weet k met zekerheid als ik morgen de MAP sensor vervang)

Wanneer de DPF begint te regenereren... laat hem netjes zijn werk doen. Als je daarna de auto uit en aanzet moet er geen storing zijn (dus uitzetten na regeneratie)
Wanneer DPF begint te regenereren, cyclus niet af laten maken, en motor uitzetten. Bij de volgende keer dat je hem start krijg je een storing. Als dat het geval is, dan denk ik dat het je DPF is.