Slijtagegrens remschijven

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
Plaats reactie
AndreS
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 23:11

Slijtagegrens remschijven

Bericht door AndreS »

Mijn GP Multijet zal binnenkort opmoeten voor de 70.000 km beurt. Bij het verwisselen van winter-naar zomerbanden heb ik gelijk maar de dikte van de remschijven opgemeten: 21,3 mm.

Wie weet wat de slijtagegrens is?

Mij lijkt het een geringe slijtage, maar bij een dealer weet je maar nooit. Als ik de ondergrens ken dan heb ik ook weerwoord als er schijven gewisseld dreigen te worden.

Groeten, André
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Slijtagegrens remschijven

Bericht door damted »

Je kunt nog wel even vooruit hoor.
Minimale maat is 20mm, inbouwmaat is 22mm.
Als je zo doorgaat, ben je bij 200k pas aan de beurt voor nieuwe remschijven.

Rem je niet zo vaak, want deze slijtage is best gering?

Check anders dit topic even:
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =81&t=9027" onclick="window.open(this.href);return false;
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
AndreS
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 23:11

Re: Slijtagegrens remschijven

Bericht door AndreS »

Dat klopt. Zonder langzaam te zijn probeer ik er een vloeiende stijl op na te houden, remmen op de motor dus, hoewel het remmend vermogen van de motor niet overhoudt.
Bedankt voor de inlichting. Dat scheelt weer veel geld bij 70k.

André
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: Slijtagegrens remschijven

Bericht door Dixie »

AndreS schreef:Dat klopt. Zonder langzaam te zijn probeer ik er een vloeiende stijl op na te houden, remmen op de motor dus, hoewel het remmend vermogen van de motor niet overhoudt.
Bedankt voor de inlichting. Dat scheelt weer veel geld bij 70k.

André
Als het "remmen op de motor dus, hoewel het remmend vermogen van de motor niet overhoudt." zoals je zelf zegt, dan vermoed ik dat je koppelingsplaten en drukgroep niet echt best meer zijn....
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Slijtagegrens remschijven

Bericht door Odelot »

Remmend vermogen van de motor heeft volgens mij meer met de compressie van de motor te maken. Een motor met een kleine cilinderinhoud heeft minder compressie dan die met een grote inhoud. Een 1.3 mjetje heeft niet zoveel compressie als een 1.9 tdi bijvoorbeeld. Om maar een zijstraat te noemen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
AndreS
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 23:11

Re: Slijtagegrens remschijven

Bericht door AndreS »

Nee, koppeling en drukgroep zijn prima in orde. Als die al zouden doorslippen bij het remmen op de motor zou je geeneens meer van de plaats kunnen komen.
Het remmend vermogen van het blok is het product van compressie en cilinderinhoud. Hoe hard de auto dan weer op de motor remt hangt ook af van het gewicht. Bij de 1,3 MJet hebben we te maken met een relatief kleine cilinderinhoud, 1250 cc, en een relatief hoog gewicht, 1130 kg. Daarnaast is, om het blok niet op te blazen als de turbo druk levert, de compressie (voor een diesel) vrij laag: 16,8.
Al met al: matig afremmen op de motor.

Groeten, André
Plaats reactie